آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

متن

شیخ احمد دیدات، یکی از فعالان عرصه تبلیغ است. این مبلغ صاحب نام اهل سنت که چند سال پیش از دنیا رفت، پس از سفری که در سال 1982 میلادی ـ سال­های آغازین انقلاب اسلامی ـ به ایران داشت، در جمع مسلمانان آفریقای جنوبی به بازگویی خاطرات خود از این سفر و به ویژه دیدار با امام خمینی پرداخت. آنچه در این نوشتار می­خوانید، ترجمه بخش­هایی از آن سخنرانی است که در روزنامه خراسان به چاپ رسیده است.
در روی زمین تنها یک امام وجود دارد و او هم امام دوازدهم است. شیعیان معتقد به امامت هستند و امام را هادی امت می­دانند. به عقیده آن­ها، امام مهدی در غیبت به سر می­برد و روزی ظهور خواهد کرد.
امام در فرهنگ تشیع از جایگاه والایی برخوردار است، به همین خاطر شیعیان، علمای خود را مل یا آیةالله می­خوانند. به آیةالله خمینی هم امام می­گویند، ولی همچنان منتظر ظهور امام واقعی هستند. اسم کوچک امام خمینی روح الله است که قرآن آن را به حضرت عیسی7 نسبت داده است. عنوان آیةالله هم در قرآن برای حضرت عیسی7 به کار رفته است. با این همه، مردم ایران و سایر شیعیان منتظر ظهور مهدی هستند، نه خمینی و می­خواهند موانع ظهور او را از سر راه بردارند.
انتظار منفعل!
ما اهل سنت هم در انتظار آمدن مهدی هستیم، ولی ما می­خواهیم که او این موانع را بردارد و ما را سرور جهانیان کند.
انتظار جهان تسنن، انتظاری منفعل است. معنای انتظار در فرهنگ ما این است که می­توانیم تا زمان ظهور به کارهای نادرستمان ادامه دهیم و فقط امام مهدی می­تواند دنیا را برای ما آماده کند، اما امام خمینی به پیروانش می­گوید که ما باید راه ظهور را آن­چنان هموار کنیم که وقتی امام مهدی آمد؛ همه چیز از قبل برایش مهیا شده باشد.
مدار اسلام!
آنچه من دیدم؛ این بود که در ایران همه چیز بر مدار اسلام می­گردد. همه مردم علاقه­مند به اسلام هستند و فقط از قرآن حرف می­زنند. من حتی یک ایرانی را ندیدم که وقتی به قرآن استناد می­کنم با نظرم مخالفت کند. در حالی که بسیار پیش می­آید که برادران عرب ما هنگام بحث، از قرآن در برابر قرآن دلیل می­آورند. آن­ها عرب هستند و طبیعتاً باید قرآن را بهتر بفهمند، اما به نظر می­رسد که ایرانیان روی طول موج قرآن هستند و گیرایی بیشتری دارند. تمام عمل و اندیشه امام خمینی بر اساس قرآن است.
با این همه ما هنوز در تردید و سرگردانی به سر می­بریم. ما مسلمانان آن قدر دچار تردید و بدبینی شده­ایم که دیگر به قرآن ایمان نداریم. ما عملاً به قرآن ایمان نداریم. اکثر مردم از سر تفنن یا فقط برای به دست آوردن آرامش قرآن می­خوانند، ولی به نظر می­رسد که هیچ کس به پیام­ها و اوامر خداوند در قرآن اهمیتی نمی­دهد. از خداوند می­خواهیم که این برادران ایرانی­مان را پرچمدار اسلام در دنیای معاصر قرار دهد.
اسلام و انقلاب اسلامی!
ایرانی­ها ملتی هستند که خود را آماده­ی ادای این وظیفه کرده­اند. انسان وقتی به آن­ها نگاه می­کند، صداقت و شجاعت را از چهره آنان می­خواند. روحیه کنونی ما، روحیه اسلامی حقیقی نیست، اما ایرانیان دلداده اسلامند. آن­ها نمی­گویند: این انقلاب، ایرانی است یا ما ایرانی هستیم، بلکه از اسلام و انقلاب اسلامی سخن می­گویند. انقلاب ایران، انقلابی برای اسلام است. از همین روست که جهان نمی­تواند این انقلاب را هضم کند، چون در حقیقت نمی­تواند اسلام را هضم کند و به عمق آن پی برد.([1])
- رسا، سرویس بین­الملل؛ خانم دکتر اجرا فیصل عوده از کشور عراق
امام را شخصیتی دانست که پیوسته درصدد ایجاد وحدت بین امت­های مسلمان بود.
وی گفت: با بررسی تاریخ در می­یابیم؛ هیچ نام و نشانی از شخصیت­هایی که پیوسته به دنبال زر و زور بودند، باقی نمانده است، امّا نام، یاد و تفکر بزرگانی مانند امام که در کمال سادگی و تواضع زندگی می­کردند و به دنبال احیای اسلام و مفاهیم ارزشمند آن بودند، جاودانه می­ماند.
امام خمینی در دنیایی که همه به دنبال قدرت و ثروت هستند، در ساده­زیستی و بی­اعتنایی به تشریفات، اهل بیت: را الگو قرار داده بودند.
متأسفانه دولت­های عربی و اسلامی قوم­­گرا هستند و مسایل قومی و ملی را مطرح می­کنند که به ایجاد وحدت و هم­دلی و بهبود روابط بین کشورهای اسلامی آسیب می­رساند، امّا امام خمینی در طول حیات سیاسی­شان پیوسته دنبال متحد کردن کشورهای اسلامی و ایجاد امّت واحد اسلام بودند و این از خصوصیات بارز این شخصیت مذهبی و سیاسی بود.([2])
- امام خمینی؛ منادی بزرگ وحدت مسلمانان
حجةالاسلام میرزا یوسف حسین امام جمعه مرکزی شیعیان کراچی و رییس کمیته اجرایی شیعیان گفت: حضرت امام خمینی منادی بزرگ وحدت مسلمانان است. اعلام هفته وحدت توسط امام خمینی موجب انسجام مسلمانان جهان شد. با تدبیر رهبری امام راحل و انتخاب این هفته دشمنان نسبت به ایجاد تفرقه بین شیعیان و اهل تسنن ناامید شدند.
حجةالاسلام حسین ضمن اشاره به پیروزی حزب­الله بر رژیم صهیونیستی با حمایت­های آمریکا گفت: انگیزه این موفقیت پیروی از افکار حکیمانه امام خمینی بود.
- مولانا اسدالله بوتو نماینده مجلس ملی پاکستان نقش جمهوری اسلامی ایران در انسجام جهان اسلام را مورد ستایش قرار داد. وی با محکوم کردن تهدیدهای آمریکا علیه ایران گفت: جهان اسلام پشتیبان ایران بوده و خواهد بود.
این فعال سیاسی استقامت ملت و دولت ایران در مقابل زورگویی قدرت­های جهانی را نتیجه پیروزی از اسلام ناب و رهبری­­های مدبرانه حضرت امام خمینی دانست و از مسلمانان جهان خواست تا ایران را الگوی خود قرار دهند.
- مسعود زمانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی نیز گفت: رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران برای از بین بردن اختلافات بین مسلمانان از 12 تا 17 ربیع الاول را هفته وحدت اعلام فرمود تا مسلمانان بتوانند با محوریت شخصیت والای پیامبر اکرم متحد و منسجم شوند.
وی افزود: امروز بیش از هر زمانی دیگر مسلمانان جهان به وحدت و انسجام نیاز دارند، چون مورد تهاجم فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی دشمنان قرار گرفته­اند.([3])
--------------------------------------------------------------------------------
پی­نوشت:
[1]. روزنامه خراسان، 12/11/1385، ص 12 و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، معاونت جامعه و روحانیت، صحیفه، ش 59 ، 3/12/1385.
[2]. www.rasanews.co.
[3]. www.iran.co.

تبلیغات