امام امت و وحدت اسلامی
آرشیو
چکیده
متن
(إنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَأنَا ربُّکُمْ فاعْبُدُون).([1])
برای کسانی که با اعلامیهها و سخنرانیهای امام امت آشنا هستند؛ روشن است که یکی از مهمترین رهنمودها و توصیههای معظمله به ملتهای مسلمان و اقشار مختلف ملت مسلمان ایران و آحاد آن، مسأله وحدت و تأکید بر عوامل آن و تحذیر و هشدار نسبت به اموری است که موجب تضعیف وحدت امت اسلامی و ملت ایران میباشد.
این نوشتار در صدد است تا به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام امت؛ بنیانگذار جمهوری اسلامی1 و با توجه به حساسیت زمان، به بحث و بررسی ابعاد این مسأله در سخنان و نوشتههای به یادگار مانده از آن رهبر الهی بپردازد:
توحید و وحدت کلمه
اصلیترین شالودهی وحدت امت اسلامی؛ همانا توحید ربوبی است، و اگر مسلمانها در این نکته تأمل کنند که خداوندی که غیر از او خدایی نیست؛ مبدء هستی و منتهای هستی است و همه از اویند و برای اویند و به سوی او برخواهند گشت،([2]) و تنها او به حساب آنها رسیدگی خواهد کرد و تنها باید در مقابل او پاسخگو باشند و او تنها اسلام([3]) را به عنوان دین مورد قبول([4]) خود، از آنها پذیراست. و خداوند آنانرا به وحدت کلمه و اعتصام به حبلالله فرمان داده است؛([5]) به خوبی در خواهند یافت که چارهای جز وحدت و همدلی با یکدیگر ندارند. با وحدت و همدلی است که میتوانند مصداق: (...رُحَمَاء بَیْنَهُمْ...)([6]) باشند، و با هماهنگی و همسویی است که میتوانند در مقابل جبههی کفر: (...أشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ...) باشند([7]) و در صورت یکپارچگی امتهای اسلامی است که نصرت الهی یار و یاور آنها خواهد بود و در پناه امداد الهی میتوان به عزت اسلامی دست یافت که: یدالله مع الجماعة.
سرتاسر تعالیم اسلام نه با یک زبان، بلکه با صد زبان، همهی امت اسلام را به وحدت فرا میخواند. انحصار دین مقبول الهی در اسلام، انحصار عبادت در مقابل خدای یگانه، و توکل و تسلیم و رضا در مقابل خدای واحد، کتاب آسمانی قرآن که تصدیق کنندهی کتابهای آسمانی قبل و مهیمن و مسلط بر آنهاست([8])، ترغیب به برپایی نمازها به صورت جماعت، اهتمام بر نماز جمعه، نماز گزاردن به سوی قبلهی واحد، اعتقاد به پیامبری واحد، کتاب آسمانی واحد و تشریع روزهی همگانی در ماه واحد و انجام فریضهی حج توسط همهی مسلمانان؛ صرف نظر از رنگ پوست و زبان و ملیّت، آنهم در زمان واحد و مکان واحد و با لباس واحد؛ همه و همه همگان را به وحدت و یکدلی و یکپارچگی دعوت میکند.
وحدت گرچه مطلوب هر انسان عاقلی است، امّا نتایج زیبا و شیرین آن خواستنیتر و دنبال کردنیتر است.
عوامل وحدت
از آنجا که تعرف الأشیاء بأضداده؛ اگر بخواهیم به خوبی عوامل وحدت را بشناسیم، باید علاوه بر شناخت عوامل وحدت آفرین، عوامل شکننده و تضعیف کنندهی وحدت و اسباب تفرقه را نیز بکاویم.
از جمله موجبات وحدت در کلام حضرت امام1 را میتوان به صورت ذیل فهرست نمود:
1. اتکال به خداوند و توجه به اسلام عزیز (صحیفه نور، ج 5، ص 271 و 272).
2. داشتن مقصد واحد (صحیفه نور ج 15، ص 177).
3. تفاهم در اصول عقاید اسلامی (صحیفه نور ج 15، ص 177).
4. حفظ شعائر مذهبی و برپایی آنها (کشف الاسرار، ص 123 ).
5 . اجتماعات مسلمین، نماز جمعه و جماعت، مراسم حج (صحیفه نور، ج 9، ص 223).
6 . اعیاد اسلامی و ایام الله مانند: میلاد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله ) (صحیفه نور، ج 15، ص 263).
7. ارادت به سیدالشهدا(علیه السلام) (صحیفه نور، ج 10، ص 216 و 217).
8 . تلاش برای رفع اختلافات (صحیفه نور، ج 11، ص 219).
9. چشمپوشی از نواقص یکدیگر (صحیفه نور، ج 16، ص 174).
10. ارجاع موارد اختلاف به حکمیت (صحیفه نور، ج 14، ص 159).
11. توجه به برادری دینی (صحیفه نور، ج 15، ص 280 ـ 278).
12. واحد شمردن همهی ممالک اسلامی (صحیفه نور، ج 17، ص 137).
13. تساوی حقوق برای همهی مسلمانها (صحیفه نور، ج 5، ص 219).
14. در کنار یکدیگر بودن همهی مذاهب اسلامی (صحیفه نور، ج 9، ص 3 و4).
15. حضور در جماعت اهل سنت در حج (صحیفه نور، ج 9، ص 176 و 177).
16. متابعت از قضات اهل سنت در وقوفین (صحیفه نور، ج 9، ص 176).
17. وحدت مصالح شیعه و سنی (صحیفه نور، ج 14، ص 247).
18. واحد بودن دشمنان شیعه و سنی (صحیفه نور، ج 18، ص 22).
19. مقدم دانستن مصالح عمومی بر مصالح شخصی (صحیفه نور، ج 12، ص 182 و 183).
عوامل ضد وحدت
حضرت امام1 مسأله وحدت را یک تاکتیک یا ابزار مصلحتی جهت پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی انقلاب اسلامی نمیدانستند، بلکه به اقتضای عزّت و اقتدار مسلمین و ماهیت اجتماعی و سیاسی بودن مکتب اسلام بر این اصل قرآنی اهتمام داشتند؛ از اینرو همواره بر استمرار و گسترش آن به عنوان امری ضروری و حیاتی تأکید نمودند و سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان که بر ایجاد و حفظ مسألهی وحدت تلاش کردند؛ درصدد معرفی و روشن نمودن عوامل ایجاد تفرقه و اختلاف برآمدند. جوهرهی اصلی تاریخیترین سند به جا مانده از معظم له که در تاریخ یازدهم جمادی الاول 1363 ه . ق ـ سالها قبل از رهبری سیاسی ـ نگاشته شده است؛ تصویر روشن این قضیه است.
براین اساس لازم است که عوامل ایجاد تفرقه و شکاف میان اجتماع الهی مسلمانان نیز مورد دقت و توجه قرار گیرد. حضرت امام خمینی (ره) از جمله مهمترین علتهای تفرقه را چنین بر میشمارند: ([9])
1. توطئهی شیاطین، 2. هواهای نفسانی، 3. گروه گرایی، 4. جزیی نگری.
گذشته از حسن ذاتی وحدت، نتایج و اثرات این امر آنچنان سرنوشت مسلمانان را تغییر میدهد که آحاد مسلمین پس از اصول اعتقادات، بیشترین وجههی همت خود را در برقراری و حفظ وحدت امت اسلامی قرار دهند.
وحدت؛ عامل پیروزی
هیچ مسلمانی را نمییابید که حداقل آرزوی پیروزی اسلام بر کفر را نداشته باشد و انتظار تحقق روزگار مبارک و سرتاسر خیر: (... لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ...) ([10]) را نکشد و برای ایام الله، غلبهی جندالله و حزب الله لحظه شماری ننماید؛ چرا که: (وَإنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ)([11]) و (... فَإنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْغَالِبُونَ).([12])
فریاد تکان دهندهی (وَلاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا...)([13]) هر ضمیر روشن و قلب مؤمنی را به وحدت و یکدلی و پاسخ منفی به وسوسههای شیطانی که بذر سوءظنّ و بددلی و بد گمانی را در جوامع اسلامی میپراکند، فرا میخواند.
وحدت؛ عامل جلب رحمت و نصرت الهی و تنها درمان دردهای مسلمین و نجات آنها از یوغ استعمار و استکبار و مقدمهی ساختن جهان اسلام است. امید است که مسلمانها به ندای ناصحانهی رهبر فقید جهان اسلام بیش از پیش توجه کنند و در راه و روش تعامل با یکدیگر تجدید نظر نمایند.
--------------------------------------------------------------------------------
پینوشت:
[1]. الأنبیاء(21) : 92.
[2]. البقره (2) : 156.
[3]. آل عمران (3) : 19.
[4]. آل عمران (3) : 85 .
[5] . آل عمران (3) : 103.
[6] . الفتح (48) : 29.
[7]. همان.
[8] . المائده (5) : 48.
[9]. وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)، تبیان، دفتر پانزدهم، ص 400 ـ 337.
[10]. التّوبه (9) : 33.
[11]. الصّافات (37) : 173.
[12]. المائده (5) : 56 .
[13]. آل عمران (3) : 105
برای کسانی که با اعلامیهها و سخنرانیهای امام امت آشنا هستند؛ روشن است که یکی از مهمترین رهنمودها و توصیههای معظمله به ملتهای مسلمان و اقشار مختلف ملت مسلمان ایران و آحاد آن، مسأله وحدت و تأکید بر عوامل آن و تحذیر و هشدار نسبت به اموری است که موجب تضعیف وحدت امت اسلامی و ملت ایران میباشد.
این نوشتار در صدد است تا به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام امت؛ بنیانگذار جمهوری اسلامی1 و با توجه به حساسیت زمان، به بحث و بررسی ابعاد این مسأله در سخنان و نوشتههای به یادگار مانده از آن رهبر الهی بپردازد:
توحید و وحدت کلمه
اصلیترین شالودهی وحدت امت اسلامی؛ همانا توحید ربوبی است، و اگر مسلمانها در این نکته تأمل کنند که خداوندی که غیر از او خدایی نیست؛ مبدء هستی و منتهای هستی است و همه از اویند و برای اویند و به سوی او برخواهند گشت،([2]) و تنها او به حساب آنها رسیدگی خواهد کرد و تنها باید در مقابل او پاسخگو باشند و او تنها اسلام([3]) را به عنوان دین مورد قبول([4]) خود، از آنها پذیراست. و خداوند آنانرا به وحدت کلمه و اعتصام به حبلالله فرمان داده است؛([5]) به خوبی در خواهند یافت که چارهای جز وحدت و همدلی با یکدیگر ندارند. با وحدت و همدلی است که میتوانند مصداق: (...رُحَمَاء بَیْنَهُمْ...)([6]) باشند، و با هماهنگی و همسویی است که میتوانند در مقابل جبههی کفر: (...أشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ...) باشند([7]) و در صورت یکپارچگی امتهای اسلامی است که نصرت الهی یار و یاور آنها خواهد بود و در پناه امداد الهی میتوان به عزت اسلامی دست یافت که: یدالله مع الجماعة.
سرتاسر تعالیم اسلام نه با یک زبان، بلکه با صد زبان، همهی امت اسلام را به وحدت فرا میخواند. انحصار دین مقبول الهی در اسلام، انحصار عبادت در مقابل خدای یگانه، و توکل و تسلیم و رضا در مقابل خدای واحد، کتاب آسمانی قرآن که تصدیق کنندهی کتابهای آسمانی قبل و مهیمن و مسلط بر آنهاست([8])، ترغیب به برپایی نمازها به صورت جماعت، اهتمام بر نماز جمعه، نماز گزاردن به سوی قبلهی واحد، اعتقاد به پیامبری واحد، کتاب آسمانی واحد و تشریع روزهی همگانی در ماه واحد و انجام فریضهی حج توسط همهی مسلمانان؛ صرف نظر از رنگ پوست و زبان و ملیّت، آنهم در زمان واحد و مکان واحد و با لباس واحد؛ همه و همه همگان را به وحدت و یکدلی و یکپارچگی دعوت میکند.
وحدت گرچه مطلوب هر انسان عاقلی است، امّا نتایج زیبا و شیرین آن خواستنیتر و دنبال کردنیتر است.
عوامل وحدت
از آنجا که تعرف الأشیاء بأضداده؛ اگر بخواهیم به خوبی عوامل وحدت را بشناسیم، باید علاوه بر شناخت عوامل وحدت آفرین، عوامل شکننده و تضعیف کنندهی وحدت و اسباب تفرقه را نیز بکاویم.
از جمله موجبات وحدت در کلام حضرت امام1 را میتوان به صورت ذیل فهرست نمود:
1. اتکال به خداوند و توجه به اسلام عزیز (صحیفه نور، ج 5، ص 271 و 272).
2. داشتن مقصد واحد (صحیفه نور ج 15، ص 177).
3. تفاهم در اصول عقاید اسلامی (صحیفه نور ج 15، ص 177).
4. حفظ شعائر مذهبی و برپایی آنها (کشف الاسرار، ص 123 ).
5 . اجتماعات مسلمین، نماز جمعه و جماعت، مراسم حج (صحیفه نور، ج 9، ص 223).
6 . اعیاد اسلامی و ایام الله مانند: میلاد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله ) (صحیفه نور، ج 15، ص 263).
7. ارادت به سیدالشهدا(علیه السلام) (صحیفه نور، ج 10، ص 216 و 217).
8 . تلاش برای رفع اختلافات (صحیفه نور، ج 11، ص 219).
9. چشمپوشی از نواقص یکدیگر (صحیفه نور، ج 16، ص 174).
10. ارجاع موارد اختلاف به حکمیت (صحیفه نور، ج 14، ص 159).
11. توجه به برادری دینی (صحیفه نور، ج 15، ص 280 ـ 278).
12. واحد شمردن همهی ممالک اسلامی (صحیفه نور، ج 17، ص 137).
13. تساوی حقوق برای همهی مسلمانها (صحیفه نور، ج 5، ص 219).
14. در کنار یکدیگر بودن همهی مذاهب اسلامی (صحیفه نور، ج 9، ص 3 و4).
15. حضور در جماعت اهل سنت در حج (صحیفه نور، ج 9، ص 176 و 177).
16. متابعت از قضات اهل سنت در وقوفین (صحیفه نور، ج 9، ص 176).
17. وحدت مصالح شیعه و سنی (صحیفه نور، ج 14، ص 247).
18. واحد بودن دشمنان شیعه و سنی (صحیفه نور، ج 18، ص 22).
19. مقدم دانستن مصالح عمومی بر مصالح شخصی (صحیفه نور، ج 12، ص 182 و 183).
عوامل ضد وحدت
حضرت امام1 مسأله وحدت را یک تاکتیک یا ابزار مصلحتی جهت پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی انقلاب اسلامی نمیدانستند، بلکه به اقتضای عزّت و اقتدار مسلمین و ماهیت اجتماعی و سیاسی بودن مکتب اسلام بر این اصل قرآنی اهتمام داشتند؛ از اینرو همواره بر استمرار و گسترش آن به عنوان امری ضروری و حیاتی تأکید نمودند و سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان که بر ایجاد و حفظ مسألهی وحدت تلاش کردند؛ درصدد معرفی و روشن نمودن عوامل ایجاد تفرقه و اختلاف برآمدند. جوهرهی اصلی تاریخیترین سند به جا مانده از معظم له که در تاریخ یازدهم جمادی الاول 1363 ه . ق ـ سالها قبل از رهبری سیاسی ـ نگاشته شده است؛ تصویر روشن این قضیه است.
براین اساس لازم است که عوامل ایجاد تفرقه و شکاف میان اجتماع الهی مسلمانان نیز مورد دقت و توجه قرار گیرد. حضرت امام خمینی (ره) از جمله مهمترین علتهای تفرقه را چنین بر میشمارند: ([9])
1. توطئهی شیاطین، 2. هواهای نفسانی، 3. گروه گرایی، 4. جزیی نگری.
گذشته از حسن ذاتی وحدت، نتایج و اثرات این امر آنچنان سرنوشت مسلمانان را تغییر میدهد که آحاد مسلمین پس از اصول اعتقادات، بیشترین وجههی همت خود را در برقراری و حفظ وحدت امت اسلامی قرار دهند.
وحدت؛ عامل پیروزی
هیچ مسلمانی را نمییابید که حداقل آرزوی پیروزی اسلام بر کفر را نداشته باشد و انتظار تحقق روزگار مبارک و سرتاسر خیر: (... لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ...) ([10]) را نکشد و برای ایام الله، غلبهی جندالله و حزب الله لحظه شماری ننماید؛ چرا که: (وَإنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ)([11]) و (... فَإنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْغَالِبُونَ).([12])
فریاد تکان دهندهی (وَلاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا...)([13]) هر ضمیر روشن و قلب مؤمنی را به وحدت و یکدلی و پاسخ منفی به وسوسههای شیطانی که بذر سوءظنّ و بددلی و بد گمانی را در جوامع اسلامی میپراکند، فرا میخواند.
وحدت؛ عامل جلب رحمت و نصرت الهی و تنها درمان دردهای مسلمین و نجات آنها از یوغ استعمار و استکبار و مقدمهی ساختن جهان اسلام است. امید است که مسلمانها به ندای ناصحانهی رهبر فقید جهان اسلام بیش از پیش توجه کنند و در راه و روش تعامل با یکدیگر تجدید نظر نمایند.
--------------------------------------------------------------------------------
پینوشت:
[1]. الأنبیاء(21) : 92.
[2]. البقره (2) : 156.
[3]. آل عمران (3) : 19.
[4]. آل عمران (3) : 85 .
[5] . آل عمران (3) : 103.
[6] . الفتح (48) : 29.
[7]. همان.
[8] . المائده (5) : 48.
[9]. وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)، تبیان، دفتر پانزدهم، ص 400 ـ 337.
[10]. التّوبه (9) : 33.
[11]. الصّافات (37) : 173.
[12]. المائده (5) : 56 .
[13]. آل عمران (3) : 105