نماز 5
آرشیو
چکیده
متن
گفتیم که از آیهی 58 سورهی نور به خوبی استفاده میشود که نماز عشا را باید دیر هنگام شب و پیش از خوابیدن خواند. سپس روایاتی را در پنج دسته بازگو کردیم که برآیند آنها به ویژه دستهی پنجم([1]) این بود که خوب است نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشا، جدای از هم و با فاصله خوانده شوند. اینک چند دستهی دیگر از روایات در این زمینه:
دستهی ششم: روایاتی است که از نمازهایی که نا به هنگام خوانده میشود یاد میکند و نماز عصر و عشای زود خوانده شده را از این قبیل میداند؛ مانند:
33. ابوبصیر در روایت صحیحهای از امام صادق(علیه السلام) نقل میکند که آن حضرت فرموده است: من صلّی فی غیر وقت فلا صلاة له([2]): کسی که نماز را نا به هنگام در غیر وقت مربوط به آن بخواند، گویا نماز نخوانده است.
این حدیث، گرچه میتواند ناظر به کسی باشد که نماز صبح را پیش از سپیده دم، نماز ظهر را پیش از گذشت خورشید از میانهی آسمان، نماز مغرب را پیش از غروب خورشید و هر نمازی را پس از گذشت وقت آن خوانده باشد، اما بیشک کسی را که هر یک از نمازهای پنجگانه را پس از وقت فضیلت و یا نماز عصر و عشا را پیش از وقت فضیلت خوانده باشد نیز، در بر میگیرد. گواه بر این دیدگاه چند حدیث زیرین است:
34. حلبی در حدیث صحیحی از امام صادق(علیه السلام) گزارش میکند که آن حضرت فرمود: إذا صلّیتَ فی السّفر شیئاً من الصّلوات فی غیر وقتها فلا یضرّک([3]): در سفر چنانچه نمازت را پیش از وقت بخوانی زیان نخواهی دید.
شیخ حرّ عاملی ـ آن حدیث شناس بزرگ و مؤلف بلند آوازهی وسائل الشیعه ـ پس از نقل این حدیث میگوید: مراد از خارج از وقت خواندن نماز در این حدیث، این است که نمازی پس از گذشت وقت فضیلت خوانده شود.
35. حلبی همچنین در حدیث صحیح دیگری از امام صادق(علیه السلام) گزارش میکند که آن حضرت فرموده است: لا بأس بأن تعجّل العشء الآخرة فی السّفر قبل أن یغیب الشفق([4]): در سفر، خواندن نماز عشا، پیش از ناپدید شدن سرخی آسمان، اشکالی ندارد.
36. حدیث بزنطی را هم میتوان در این دسته جای داد که میگوید: صلیّتُ المغرب مع أهل المدینة فی المسجد فلمّا سلّم الإمام قمتُ فصلیّتُ أربع رکعات ثم صلّیتُ العتمة رکعتین ثم مضیتُ إلی أبی الحسن علیه السلام فدخلتُ علیه بعد ما أعتمتُ. فقال لی صلّیتَ العتمة؟ فقلتُ له: نعم. قال: متی صلّیتَ؟ قلتُ صلّیتُ المغربَ... ثمَّ صلّیتُ العتمة رکعتین ثمّ أتیتک. فأخذ فی شیءٍ آخر ولم یجبنی. فقلتُ له: إنّی فعلتُ هذا و هو عندی جائز، فإن لم یکن جائزاً قمتُ السّاعة فأعدتُ؛ فأخذ فی شیء آخر و لم یجنبی([5]): نماز مغرب خود را با مردم مدینه در مسجد خواندم و پیشنماز که سلام داد بلند شدم چهار رکعت نافله خواندم، پس نماز عشا را دو رکعتی خواندم و نزد امام أبی الحسن موسیبن جعفر(علیه السلام) رفتم. امام از من پرسید: نماز عشا را خواندهای؟ گفتم: آری. گفت: کی خواندهای؟ گفتم: نماز مغرب را که در مسجد به جماعت خواندم چهار رکعت نافله خواندم و نماز عشا را فرادی خواندم و نزد شما آمدم. امام(علیه السلام) به چیز دیگری پرداخت و با من سخن نگفت. گفتم: من این کار را ـ به گمان خود ـ جایز میدانستم اما اگر شما بفرمایید جایز نیست هم اکنون ـ که مقداری فاصله افتاده است ـ به پا خواهم خاست و نماز عشا را دوباره خواهم خواند؛ اما امام(علیه السلام) به چیز دیگری پرداخت و به من پاسخ نداد.
دستهی هفتم: احادیثی است که میگوید جلو یا عقب انداختن نماز [از وقت فضیلت] چنانچه به دلیلی یا به خاطر مشکلی باشد جایز است [وگرنه، نه] مانند:
37. حلبی در روایت صحیحهای از امام صادق(علیه السلام) روایت میکند که آن حضرت فرمود: کان رسولالله(صلّی الله علیه و آله) إذا کان فی سفر أو عجّلت به حاجة، یجمع بین الظهر والعصر و بین المغرب والعشء الآخرة. قال و قال(علیه السلام): لابأس أن یعجّل العشء الآخرة فی السّفر قبل أن یغیب الشّفق([6]): پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله) چنین بود که هرگاه در سفر بود یا چیزی او را به شتاب وا میداشت نماز ظهر و عصر را با هم میخواند و همچنین نمازهای مغرب و عشا را. سپس امام(علیه السلام) فرمود: در سفر نماز عشا را زود هنگام و پیش از ناپدید شدن سرخی آسمان بخوانی مانعی ندارد.
38. از معاذبن جبل نقل شده است که گفته است: پیامبر(صلّی الله علیه و آله) در جنگ تبوک نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشا را با هم میخواند.([7])
39. در روایت صحیحهای از امام باقر(علیه السلام) گزارش شده است که فرمود: کان رسولالله(صلّی الله علیه و آله) إذا کانت لیلة مظلمة و ریح و مطر صلّی المغرب ثم مکث قدر ما یتنفّل النّاس ثم أقام مؤذّنه ثم صلّی العشاء الآخرة ثم انصرفوا([8]): پیامبر ـ درود خدا بر او باد ـ چنین بود که چنانچه شب هوا تاریک بود و باد میوزید و باران میبارید نماز مغرب را که میخواند درنگ میکرد تا مردم نافله بخوانند سپس مؤذن او اقامه میگفت و آنگاه نماز عشار را میخواند و مردم پراکنده میشدند.
40. طلحةبن زید در حدیثی که موثق است از امام صادق و آن حضرت از پدرش امام باقر(علیهما السلام) گزارش میکند که: إنّ النبیّ (صلّی الله علیه و آله) کان فی اللّیلة المطیرة یؤخّر من المغرب و یعجّل من العشاء فیصلّیهما جمیعاً و یقول: من لا یَرحم لا یُرحم([9]): پیامبر(صلّی الله علیه و آله) در شب بارانی نماز مغرب را دیر و نماز عشا را زود و هر دو را با هم میخواند و میفرمود:کسی که رحم نکند به او رحم نخواهد شد.
41. عبداللهبن سنان در روایت صحیحهای میگوید: شهدتُ صلاة المغرب لیلة مطیرةً فی مسجد رسولالله(صلّی الله علیه و آله) فحین کان قریباً من الشفق ثاروا و أقاموا الصّلاة فصلّوا المغرب ثمّ أمهلوا النّاس حتی صلّوا رکعتین ثم قام المنادی فی مکانه فی المسجد فأقام الصلاة فصلّوا العشء ثم انصرف الناس إلی منازلهم؛ فسألت أباعبدالله(علیه السلام) عن ذلک فقال نعم کان رسول الله(صلّی الله علیه و آله) عمل بهذا([10]): در شبی بارانی به هنگام نماز مغرب در مسجد پیامبر(صلّی الله علیه و آله) بودم، دیدم مردم نزدیک [ناپدید شدن] سرخی [از آسمان] به نماز مغرب ایستادند پس از آن به آنان فرصت داده شد که دو رکعت نافله بخوانند سپس مؤذن به جایگاه خود رفت و اقامه گفت و مردم نماز عشا خواندند و راهی خانههای خود شدند. من از درستی این برنامه از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم، آن حضرت فرمود: آری، پیامبر(صلّی الله علیه و آله) چنین میکرد.
42. حسینبن عُلوان از امام صادق(علیه السلام) و او از پدرش از علی(علیه السلام) نقل میکند که: کان رسولالله(صلّی الله علیه و آله) یجمع بین المغرب والعشء فی اللیلة المطیرة؛ فعل ذلک مراراً([11]): پیامبر(صلّی الله علیه و آله) در شبهای بارانی نماز مغرب و عشا را با هم میخواند؛ او بارها چنین کرد.
43. حلبی در حدیث صحیحی از امام صادق(علیه السلام) نقل میکند که فرمود: لا بأس أن تؤخّر المغرب فی السّفر حتّی یغیب الشفق و لابأس بأن تعجّل العتمة فی السّفر قبل أن یغیب الشفق([12]): در سفر، اشکالی ندارد که نماز مغرب خود را تا ناپدید شدن سرخی شفق تأخیر بیندازی یا نماز عشا را پیش از ناپدید شدن شفق بخوانی.
44. اسحاق بطّیخی میگوید: رأیت أبا عبدالله(علیه السلام) صلّی العشء الآخرة قبل سقوط الشفق ثم ارتحل([13]): امام صادق(علیه السلام) [یکبار که آهنگ سفر داشت] دیدم نماز عشا را پیش از فرو افتادن شفق خواند و به راه افتاد.
45. علیبن یقطین در روایت صحیحهای میگوید: سألته عن الرّجل تدرکه صلاة المغرب فی الطریق، أیؤخّرها إلی أن یغیب الشفق؟ قال: لا بأس بذلک فی السّفر، فأمّا فی الحضر فدون ذلک شیئاً([14]): از امام(علیه السلام) پرسیدم کسی که درمیانهی راه میبیند وقت نماز مغرب فرا رسید میتواند آن را تا ناپدید شدن سرخی ـ که آغاز وقت نماز عشاست ـ تأخیر بیندازد؟ امام پاسخ داد: در سفر میتواند چنین کند اما اگر مسافر نیست دستور دیگری است.
46. زراره در حدیثی موثق میگوید: سمعتُ أباجعفر(علیه السلام) یقول: إذا کنتَ مسافراً لم تُبال أن تؤخّر الظّهر حتی یدخل وقت العصر فتصلّی الظهر ثم تصلّی العصر و کذلک المغرب والعشاء اللهآخرة، تؤخّر المغرب حتی تصلّیها فی آخر وقتها و رکعتین بعدها ثم تصلّی العشا([15]): از امام باقر(علیه السلام) شنیدم که فرمود: هرگاه مسافر بودی، میتوانی نماز ظهر را تأخیر بیندازی تا وقت نماز عصر برسد آنگاه هر دو را با هم بخوانی ـ نخست نماز ظهر و سپس نماز عصر را ـ و همچنین نمازهای مغرب و عشا را به اینگونه که نماز مغرب را تا آخر وقت آن تأخیر بیندازی آنگاه آن را و دو رکعت [غفیله] پس از آن را بخوانی و سپس نماز عشا ر.
47. صفوان جمّال میگوید: صلّی بنا أبو عبدالله(علیه السلام) الظهر والعصر عند ما زالت الشمس بأذانٍ و إقامتین و قال إنّی علی حاجةٍ فتنفّلوا([16]): روزی امام صادق(علیه السلام) ـ ظهر که شد ـ نمازهای ظهر و عصر را با یک اذان و دو اقامه ـ پشت سر هم ـ خواند و ما به او اقتدا کردیم، سپس فرمود من کاری دارم ـ باید بروم ـ شما نافلههایتان را بخوانید قضا کنید.
48. جمیلبن درّاج در حدیثی موثق میگوید: قلت لأبی عبدالله(علیه السلام) ما تقول فی الرّجل یصلّی المغرب بعد ما یسقط الشفق؟ فقال لعلّةٍ لابأس. قلت فالرّجل یصلّی العشء الآخرة قبل أن یسقط الشفق؟ قال: لعلّةٍ لابأس([17]): به امام صادق(علیه السلام) گفتم: چه میفرمایید دربارهی کسی که نماز مغرب را پس از فرو افتادن سرخی آسمان بخواند؟ امام(علیه السلام) فرمود: اگر علّتی داشته باشد اشکال ندارد. گفتم: چنانچه کسی نماز عشا را پیش از آن ـ که سرخی ناپدید شود ـ بخواند چهطور؟ فرمود: آن هم اگر به خاطر علّتی باشد مانعی ندارد.
49. شهید اول(رحمةالله علیه) در کتاب ذکری از کتاب عبداللهبن سنان در روایت صحیحهای از امام صادق(علیه السلام) نقل میکند که: إنّ رسولالله(صلّیالله علیه و آله) کان فی السّفر یجمع بین المغرب والعشء و الظهر والعصر، إنّما یفعل ذلک إذا کان مستعجلاً. قال و قال(علیه السلام): و تفریقهما أفضل([18]): پیامبر(صلّی الله علیه و آله) برنامهاش این بود که در سفر نماز مغرب و عشا را با هم و نماز ظهر و عصر را با هم میخواند. او همانا وقتی چنین میکرد که عجله داشت. سپس امام(علیه السلام) فرمود: جدا خواندن این نمازها بهتر است.
50 . صفوانبن منصور از امام صادق(علیه السلام) چنین روایت میکند: سألته عن صلاة المغرب والعشء بجُمَع؟ فقال بأذان و إقامتین، لاتصلّ بینهما شیئاً؛ هکذا صلّی رسول الله صلّی الله علیه و آله([19]): از چگونگی خواندن نمازهای مغرب و عشا در جمعهها از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم، امام فرمود: آن دو را با یک اذان و دو اقامه [با هم] بخوان، پیامبر(صلّی الله علیه و آله) چنین میکرد.
دستهی هشتم: روایاتی است که میگوید: اینکه با هم خواندن نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا درست دانسته شده است برای بازگذاشتن دست مردم و در تنگنا نیفتادن آنان است [وگرنه، خود به خود کار خوبی نیست]. مانند:
51 . اسحاقبن عمّار در حدیث صحیحی از امام صادق(علیه السلام) گزارش میکند که آن حضرت فرمود: إنّ رسولالله(صلّی الله علیه و آله) صلّی الظهر والعصر فی مکان واحد من غیر علّة ولا سبب فقال له عمر و کان أجرأ القوم علیه: أحدث فی الصلاة شیءٍ؟ قال صلّی الله علیه و آله: لا ولکن أردت أن أوسّع علی أمّتی([20]): پیامبر(صلّی الله علیه و آله) [یک بار] نماز ظهر و عصر را بی آنکه علّت خاصّی وجود داشته باشد با هم خواند. عمر که در برابر پیامبر(صلّی الله علیه و آله) از همه بیپرواتر بود از آن حضرت پرسید: آیا دستور تازهای دربارهی نماز رسیده است؟ پیامبر(صلّی الله علیه و آله) فرمود: نه، خواستم دست پیروانم باز باشد.
52 . عبدالملک قمی میگوید: قلت لأبی عبدالله(علیه السلام) أجمعُ بین الصّلاتین من غیر علّةٍ؟ قال: قد فعل ذلک رسولالله(صلّی الله علیه و آله) أراد التخفیف عن أمّته([21]): به امام صادق(علیه السلام) گفتم: میتوانم دو نماز ظهر و عصر و مغرب و عش را با هم بخوانم؟ امام(علیه السلام) فرمود: پیامبر(صلّی الله علیه و آله) چنین کرد و با این کار میخواست بار پیروانش را سبک [و کار را برآنان آسان] کند.
دستهی نهم: روایاتی است که میگوید سزاوار نیست که با هم خواندن نمازها ظهر و عصر و مغرب و عش روش وبرنامهی همیشگی شود، مانند:
53 . معاویةبن مسیره در حدیث موثّقی میگوید: قلت لأبی عبدالله(علیه السلام) إذا زالت الشمس فی طول النهار، للرّجل أن یصلّی الظّهر والعصر؟ قال نعم و ما أُحبّ أن یفعل ذلک فی کلّ یوم([22])؛ به امام صادق(علیه السلام) گفتم: نمازگزار میتواند ظهر که شد نماز ظهر و عصر را با هم بخواند؟ امام(علیه السلام) فرمود: بلی، اما دوست ندارم هر روز چنین کند.
54 . زراره نیز در روایت موثّقهای میگوید: قلت لأبی عبدالله(علیه السلام) أصوم فلا أُقیل حتی تزول الشمس، فإذا زالت الشمس صلّیتُ نوافلی ثم صلّیتُ الظّهر ثم صلّیت نوافلی ثم صلّیتُ العصر ثم نمتُ و ذلک قبل أن یصلّی الناس. فقال یا زرارة إذا زالت الشمس فقد دخل الوقت ولکنّی أکره لک أن تتّخذه وقتاً دائماً([23]): به امام صادق(علیه السلام) گفتم: [گاهی] روزهام و پیش از ظهر نمیخوابم، ظهر که شد نافلههایم را میخوانم، پس از آن نماز ظهر را، سپس نافلههای عصر و پس از آن نماز عصر را و میخوابم و به این ترتیب من نماز عصر را پیش از مردم خواندهام [آیا درست است؟] امام(علیه السلام) فرمود: زراره، ظهر که شد وقت [هر دو نماز] فرا رسیده است [و میتوان هر دو نماز را، نخست ظهر و سپس عصر را خواند] ولی من دوست ندارم که تو همیشه نماز عصر را چنین چسبیده به نماز ظهر بخوانی و این برنامهی همیشگی تو باشد].
دستهی دهم: احادیثی است که میگوید با هم خوانی نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا کار بچههاست چنانکه دیر خواندن نماز صبح تا آنگاه که هوا روشن شده باشد نیز کار بچههاست؛ مانند:
55 . کلینی روایت صحیحهای از فضیلبن یسار نقل میکند که گفته است: کان علیبن الحسین(علیه السلام) یأمرالصّبیان یجمعون بین المغرب و العشء و یقول هو خیرٌ من أن یناموا عنها([24]): امام سجّاد(علیه السلام) دستور میداد بچهها نمازهای مغرب و عشا را با هم بخوانند و میفرمود: این بهتر است از اینکه خوابشان ببرد و نماز عشا از دستشان برود.
56 . حمیری در قرب الإسناد روایت صحیحهای از قدّاح از امام صادق(علیه السلام) دربارهی برنامهی امام باقر(علیه السلام) گزارش میکند که: کان یأمر الصّبیان یجمعون بین الصّلاتین الأولی والعصر والمغرب والعشء، یقول ماداموا علی وضوء قبل أن یشتغلوا([25]): امام باقر(علیه السلام) دستور میداد بچهها نمازهای ظهر و عصر را با هم بخوانند و همچنین نمازهای مغرب و عشا را؛ و میفرمود: خوب است بچهها تا وضو دارند و سرگرم کاری نشدهاند نمازهایشان را بخوانند.
57 . ابوبصیر هم در روایت صحیحهای میگوید: سألت أبا عبدالله(علیه السلام) عن الصّائم متی یحرم علیه الطّعام؟ فقال: إذا کان الفجر کالقبطیّة البیضاء قلت فمتی تحلّ الصلاة؟ فقال إذا کان کذلک. فقلت ألستُ فی وقت من تلک السّاعة إلی أن تطلع الشّمس؟ فقال لا، إنّما نعدّها صلاة الصّبیان ! ثم قال: إنّه لم یکن یحمُد الرّجل أن یصلّی فی المسجد ثم یرجع فینبّه أهله و صبیانه([26]): از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم: روزه دار از کی نباید چیزی بخورد؟ امام(علیه السلام) فرمود: آنگاه که سپیده بدمد. پرسیدم: از کی میشود نماز خواند یعنی نماز صبح؟ فرمود: همان هنگام. گفتم: مگر وقت نماز صبح از سپیده دم تا طلوع خورشید ادامه ندارد؟ امام فرمود نه؛ ما نماز صبح دیر شده را نماز بچهها میدانیم! سپس فرمود: ستودنی نیست که مرد سر صبح نماز خود را درمسجد بخواند سپس به خانه آید و خویشان و کودکان خود را [به گونهی به رخ کشیدن] از کار خود با خبر سازد .
ادامه دارد...
[1]. دستهی پنجم روایاتی بود که میگفت پیشوایان معصوم(علیهم السلام) نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشا را جدای از هم میخواندهاند.
[2]. وسایل الشیعه، کتاب الصله، ابواب المواقیت، ب 1، ح 6 .
[3]. همان، ح 27.
[4]. همان، ب 22، ح 4.
[5] . قرب الإسناد، چاپ سلمان فارسی، قم، ص 312.
[6] . وسائل الشیعة، کتاب الصله، أبواب المواقیت، ب 31، ح 3.
[7]. همان، ح 4.
[8] . همان، ب 22، ح 3.
[9]. همان، ب 19، ح 16.
[10]. همان، ب 31، ح 1.
[11]. همان، ح 6 .
[12]. همان، باب 22، ح 1.
[13]. همان، ح 7.
[14]. همان، ب 19، ح 15.
[15]. همان، ب 6 ، ح 2.
[16]. همان، ب 31، ح 2.
[17]. همان، ب 19، ح 13.
[18]. همان، ب 31، ح 7.
[19]. همان، ب 34، ح 1.
[20]. همان، ب 32، ح 2.
[21]. همان، ح 3.
[22]. همان، ب 4، ح 15.
[23]. همان، ب 5 ، ح 10.
[24]. همان، أبواب أعداد الفرائض، ب 4، ح 1.
[25]. همان، أبواب المواقیت، ب 31، ح 5.
[26]. همان، ب 28، ح 2.
دستهی ششم: روایاتی است که از نمازهایی که نا به هنگام خوانده میشود یاد میکند و نماز عصر و عشای زود خوانده شده را از این قبیل میداند؛ مانند:
33. ابوبصیر در روایت صحیحهای از امام صادق(علیه السلام) نقل میکند که آن حضرت فرموده است: من صلّی فی غیر وقت فلا صلاة له([2]): کسی که نماز را نا به هنگام در غیر وقت مربوط به آن بخواند، گویا نماز نخوانده است.
این حدیث، گرچه میتواند ناظر به کسی باشد که نماز صبح را پیش از سپیده دم، نماز ظهر را پیش از گذشت خورشید از میانهی آسمان، نماز مغرب را پیش از غروب خورشید و هر نمازی را پس از گذشت وقت آن خوانده باشد، اما بیشک کسی را که هر یک از نمازهای پنجگانه را پس از وقت فضیلت و یا نماز عصر و عشا را پیش از وقت فضیلت خوانده باشد نیز، در بر میگیرد. گواه بر این دیدگاه چند حدیث زیرین است:
34. حلبی در حدیث صحیحی از امام صادق(علیه السلام) گزارش میکند که آن حضرت فرمود: إذا صلّیتَ فی السّفر شیئاً من الصّلوات فی غیر وقتها فلا یضرّک([3]): در سفر چنانچه نمازت را پیش از وقت بخوانی زیان نخواهی دید.
شیخ حرّ عاملی ـ آن حدیث شناس بزرگ و مؤلف بلند آوازهی وسائل الشیعه ـ پس از نقل این حدیث میگوید: مراد از خارج از وقت خواندن نماز در این حدیث، این است که نمازی پس از گذشت وقت فضیلت خوانده شود.
35. حلبی همچنین در حدیث صحیح دیگری از امام صادق(علیه السلام) گزارش میکند که آن حضرت فرموده است: لا بأس بأن تعجّل العشء الآخرة فی السّفر قبل أن یغیب الشفق([4]): در سفر، خواندن نماز عشا، پیش از ناپدید شدن سرخی آسمان، اشکالی ندارد.
36. حدیث بزنطی را هم میتوان در این دسته جای داد که میگوید: صلیّتُ المغرب مع أهل المدینة فی المسجد فلمّا سلّم الإمام قمتُ فصلیّتُ أربع رکعات ثم صلّیتُ العتمة رکعتین ثم مضیتُ إلی أبی الحسن علیه السلام فدخلتُ علیه بعد ما أعتمتُ. فقال لی صلّیتَ العتمة؟ فقلتُ له: نعم. قال: متی صلّیتَ؟ قلتُ صلّیتُ المغربَ... ثمَّ صلّیتُ العتمة رکعتین ثمّ أتیتک. فأخذ فی شیءٍ آخر ولم یجبنی. فقلتُ له: إنّی فعلتُ هذا و هو عندی جائز، فإن لم یکن جائزاً قمتُ السّاعة فأعدتُ؛ فأخذ فی شیء آخر و لم یجنبی([5]): نماز مغرب خود را با مردم مدینه در مسجد خواندم و پیشنماز که سلام داد بلند شدم چهار رکعت نافله خواندم، پس نماز عشا را دو رکعتی خواندم و نزد امام أبی الحسن موسیبن جعفر(علیه السلام) رفتم. امام از من پرسید: نماز عشا را خواندهای؟ گفتم: آری. گفت: کی خواندهای؟ گفتم: نماز مغرب را که در مسجد به جماعت خواندم چهار رکعت نافله خواندم و نماز عشا را فرادی خواندم و نزد شما آمدم. امام(علیه السلام) به چیز دیگری پرداخت و با من سخن نگفت. گفتم: من این کار را ـ به گمان خود ـ جایز میدانستم اما اگر شما بفرمایید جایز نیست هم اکنون ـ که مقداری فاصله افتاده است ـ به پا خواهم خاست و نماز عشا را دوباره خواهم خواند؛ اما امام(علیه السلام) به چیز دیگری پرداخت و به من پاسخ نداد.
دستهی هفتم: احادیثی است که میگوید جلو یا عقب انداختن نماز [از وقت فضیلت] چنانچه به دلیلی یا به خاطر مشکلی باشد جایز است [وگرنه، نه] مانند:
37. حلبی در روایت صحیحهای از امام صادق(علیه السلام) روایت میکند که آن حضرت فرمود: کان رسولالله(صلّی الله علیه و آله) إذا کان فی سفر أو عجّلت به حاجة، یجمع بین الظهر والعصر و بین المغرب والعشء الآخرة. قال و قال(علیه السلام): لابأس أن یعجّل العشء الآخرة فی السّفر قبل أن یغیب الشّفق([6]): پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله) چنین بود که هرگاه در سفر بود یا چیزی او را به شتاب وا میداشت نماز ظهر و عصر را با هم میخواند و همچنین نمازهای مغرب و عشا را. سپس امام(علیه السلام) فرمود: در سفر نماز عشا را زود هنگام و پیش از ناپدید شدن سرخی آسمان بخوانی مانعی ندارد.
38. از معاذبن جبل نقل شده است که گفته است: پیامبر(صلّی الله علیه و آله) در جنگ تبوک نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشا را با هم میخواند.([7])
39. در روایت صحیحهای از امام باقر(علیه السلام) گزارش شده است که فرمود: کان رسولالله(صلّی الله علیه و آله) إذا کانت لیلة مظلمة و ریح و مطر صلّی المغرب ثم مکث قدر ما یتنفّل النّاس ثم أقام مؤذّنه ثم صلّی العشاء الآخرة ثم انصرفوا([8]): پیامبر ـ درود خدا بر او باد ـ چنین بود که چنانچه شب هوا تاریک بود و باد میوزید و باران میبارید نماز مغرب را که میخواند درنگ میکرد تا مردم نافله بخوانند سپس مؤذن او اقامه میگفت و آنگاه نماز عشار را میخواند و مردم پراکنده میشدند.
40. طلحةبن زید در حدیثی که موثق است از امام صادق و آن حضرت از پدرش امام باقر(علیهما السلام) گزارش میکند که: إنّ النبیّ (صلّی الله علیه و آله) کان فی اللّیلة المطیرة یؤخّر من المغرب و یعجّل من العشاء فیصلّیهما جمیعاً و یقول: من لا یَرحم لا یُرحم([9]): پیامبر(صلّی الله علیه و آله) در شب بارانی نماز مغرب را دیر و نماز عشا را زود و هر دو را با هم میخواند و میفرمود:کسی که رحم نکند به او رحم نخواهد شد.
41. عبداللهبن سنان در روایت صحیحهای میگوید: شهدتُ صلاة المغرب لیلة مطیرةً فی مسجد رسولالله(صلّی الله علیه و آله) فحین کان قریباً من الشفق ثاروا و أقاموا الصّلاة فصلّوا المغرب ثمّ أمهلوا النّاس حتی صلّوا رکعتین ثم قام المنادی فی مکانه فی المسجد فأقام الصلاة فصلّوا العشء ثم انصرف الناس إلی منازلهم؛ فسألت أباعبدالله(علیه السلام) عن ذلک فقال نعم کان رسول الله(صلّی الله علیه و آله) عمل بهذا([10]): در شبی بارانی به هنگام نماز مغرب در مسجد پیامبر(صلّی الله علیه و آله) بودم، دیدم مردم نزدیک [ناپدید شدن] سرخی [از آسمان] به نماز مغرب ایستادند پس از آن به آنان فرصت داده شد که دو رکعت نافله بخوانند سپس مؤذن به جایگاه خود رفت و اقامه گفت و مردم نماز عشا خواندند و راهی خانههای خود شدند. من از درستی این برنامه از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم، آن حضرت فرمود: آری، پیامبر(صلّی الله علیه و آله) چنین میکرد.
42. حسینبن عُلوان از امام صادق(علیه السلام) و او از پدرش از علی(علیه السلام) نقل میکند که: کان رسولالله(صلّی الله علیه و آله) یجمع بین المغرب والعشء فی اللیلة المطیرة؛ فعل ذلک مراراً([11]): پیامبر(صلّی الله علیه و آله) در شبهای بارانی نماز مغرب و عشا را با هم میخواند؛ او بارها چنین کرد.
43. حلبی در حدیث صحیحی از امام صادق(علیه السلام) نقل میکند که فرمود: لا بأس أن تؤخّر المغرب فی السّفر حتّی یغیب الشفق و لابأس بأن تعجّل العتمة فی السّفر قبل أن یغیب الشفق([12]): در سفر، اشکالی ندارد که نماز مغرب خود را تا ناپدید شدن سرخی شفق تأخیر بیندازی یا نماز عشا را پیش از ناپدید شدن شفق بخوانی.
44. اسحاق بطّیخی میگوید: رأیت أبا عبدالله(علیه السلام) صلّی العشء الآخرة قبل سقوط الشفق ثم ارتحل([13]): امام صادق(علیه السلام) [یکبار که آهنگ سفر داشت] دیدم نماز عشا را پیش از فرو افتادن شفق خواند و به راه افتاد.
45. علیبن یقطین در روایت صحیحهای میگوید: سألته عن الرّجل تدرکه صلاة المغرب فی الطریق، أیؤخّرها إلی أن یغیب الشفق؟ قال: لا بأس بذلک فی السّفر، فأمّا فی الحضر فدون ذلک شیئاً([14]): از امام(علیه السلام) پرسیدم کسی که درمیانهی راه میبیند وقت نماز مغرب فرا رسید میتواند آن را تا ناپدید شدن سرخی ـ که آغاز وقت نماز عشاست ـ تأخیر بیندازد؟ امام پاسخ داد: در سفر میتواند چنین کند اما اگر مسافر نیست دستور دیگری است.
46. زراره در حدیثی موثق میگوید: سمعتُ أباجعفر(علیه السلام) یقول: إذا کنتَ مسافراً لم تُبال أن تؤخّر الظّهر حتی یدخل وقت العصر فتصلّی الظهر ثم تصلّی العصر و کذلک المغرب والعشاء اللهآخرة، تؤخّر المغرب حتی تصلّیها فی آخر وقتها و رکعتین بعدها ثم تصلّی العشا([15]): از امام باقر(علیه السلام) شنیدم که فرمود: هرگاه مسافر بودی، میتوانی نماز ظهر را تأخیر بیندازی تا وقت نماز عصر برسد آنگاه هر دو را با هم بخوانی ـ نخست نماز ظهر و سپس نماز عصر را ـ و همچنین نمازهای مغرب و عشا را به اینگونه که نماز مغرب را تا آخر وقت آن تأخیر بیندازی آنگاه آن را و دو رکعت [غفیله] پس از آن را بخوانی و سپس نماز عشا ر.
47. صفوان جمّال میگوید: صلّی بنا أبو عبدالله(علیه السلام) الظهر والعصر عند ما زالت الشمس بأذانٍ و إقامتین و قال إنّی علی حاجةٍ فتنفّلوا([16]): روزی امام صادق(علیه السلام) ـ ظهر که شد ـ نمازهای ظهر و عصر را با یک اذان و دو اقامه ـ پشت سر هم ـ خواند و ما به او اقتدا کردیم، سپس فرمود من کاری دارم ـ باید بروم ـ شما نافلههایتان را بخوانید قضا کنید.
48. جمیلبن درّاج در حدیثی موثق میگوید: قلت لأبی عبدالله(علیه السلام) ما تقول فی الرّجل یصلّی المغرب بعد ما یسقط الشفق؟ فقال لعلّةٍ لابأس. قلت فالرّجل یصلّی العشء الآخرة قبل أن یسقط الشفق؟ قال: لعلّةٍ لابأس([17]): به امام صادق(علیه السلام) گفتم: چه میفرمایید دربارهی کسی که نماز مغرب را پس از فرو افتادن سرخی آسمان بخواند؟ امام(علیه السلام) فرمود: اگر علّتی داشته باشد اشکال ندارد. گفتم: چنانچه کسی نماز عشا را پیش از آن ـ که سرخی ناپدید شود ـ بخواند چهطور؟ فرمود: آن هم اگر به خاطر علّتی باشد مانعی ندارد.
49. شهید اول(رحمةالله علیه) در کتاب ذکری از کتاب عبداللهبن سنان در روایت صحیحهای از امام صادق(علیه السلام) نقل میکند که: إنّ رسولالله(صلّیالله علیه و آله) کان فی السّفر یجمع بین المغرب والعشء و الظهر والعصر، إنّما یفعل ذلک إذا کان مستعجلاً. قال و قال(علیه السلام): و تفریقهما أفضل([18]): پیامبر(صلّی الله علیه و آله) برنامهاش این بود که در سفر نماز مغرب و عشا را با هم و نماز ظهر و عصر را با هم میخواند. او همانا وقتی چنین میکرد که عجله داشت. سپس امام(علیه السلام) فرمود: جدا خواندن این نمازها بهتر است.
50 . صفوانبن منصور از امام صادق(علیه السلام) چنین روایت میکند: سألته عن صلاة المغرب والعشء بجُمَع؟ فقال بأذان و إقامتین، لاتصلّ بینهما شیئاً؛ هکذا صلّی رسول الله صلّی الله علیه و آله([19]): از چگونگی خواندن نمازهای مغرب و عشا در جمعهها از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم، امام فرمود: آن دو را با یک اذان و دو اقامه [با هم] بخوان، پیامبر(صلّی الله علیه و آله) چنین میکرد.
دستهی هشتم: روایاتی است که میگوید: اینکه با هم خواندن نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا درست دانسته شده است برای بازگذاشتن دست مردم و در تنگنا نیفتادن آنان است [وگرنه، خود به خود کار خوبی نیست]. مانند:
51 . اسحاقبن عمّار در حدیث صحیحی از امام صادق(علیه السلام) گزارش میکند که آن حضرت فرمود: إنّ رسولالله(صلّی الله علیه و آله) صلّی الظهر والعصر فی مکان واحد من غیر علّة ولا سبب فقال له عمر و کان أجرأ القوم علیه: أحدث فی الصلاة شیءٍ؟ قال صلّی الله علیه و آله: لا ولکن أردت أن أوسّع علی أمّتی([20]): پیامبر(صلّی الله علیه و آله) [یک بار] نماز ظهر و عصر را بی آنکه علّت خاصّی وجود داشته باشد با هم خواند. عمر که در برابر پیامبر(صلّی الله علیه و آله) از همه بیپرواتر بود از آن حضرت پرسید: آیا دستور تازهای دربارهی نماز رسیده است؟ پیامبر(صلّی الله علیه و آله) فرمود: نه، خواستم دست پیروانم باز باشد.
52 . عبدالملک قمی میگوید: قلت لأبی عبدالله(علیه السلام) أجمعُ بین الصّلاتین من غیر علّةٍ؟ قال: قد فعل ذلک رسولالله(صلّی الله علیه و آله) أراد التخفیف عن أمّته([21]): به امام صادق(علیه السلام) گفتم: میتوانم دو نماز ظهر و عصر و مغرب و عش را با هم بخوانم؟ امام(علیه السلام) فرمود: پیامبر(صلّی الله علیه و آله) چنین کرد و با این کار میخواست بار پیروانش را سبک [و کار را برآنان آسان] کند.
دستهی نهم: روایاتی است که میگوید سزاوار نیست که با هم خواندن نمازها ظهر و عصر و مغرب و عش روش وبرنامهی همیشگی شود، مانند:
53 . معاویةبن مسیره در حدیث موثّقی میگوید: قلت لأبی عبدالله(علیه السلام) إذا زالت الشمس فی طول النهار، للرّجل أن یصلّی الظّهر والعصر؟ قال نعم و ما أُحبّ أن یفعل ذلک فی کلّ یوم([22])؛ به امام صادق(علیه السلام) گفتم: نمازگزار میتواند ظهر که شد نماز ظهر و عصر را با هم بخواند؟ امام(علیه السلام) فرمود: بلی، اما دوست ندارم هر روز چنین کند.
54 . زراره نیز در روایت موثّقهای میگوید: قلت لأبی عبدالله(علیه السلام) أصوم فلا أُقیل حتی تزول الشمس، فإذا زالت الشمس صلّیتُ نوافلی ثم صلّیتُ الظّهر ثم صلّیت نوافلی ثم صلّیتُ العصر ثم نمتُ و ذلک قبل أن یصلّی الناس. فقال یا زرارة إذا زالت الشمس فقد دخل الوقت ولکنّی أکره لک أن تتّخذه وقتاً دائماً([23]): به امام صادق(علیه السلام) گفتم: [گاهی] روزهام و پیش از ظهر نمیخوابم، ظهر که شد نافلههایم را میخوانم، پس از آن نماز ظهر را، سپس نافلههای عصر و پس از آن نماز عصر را و میخوابم و به این ترتیب من نماز عصر را پیش از مردم خواندهام [آیا درست است؟] امام(علیه السلام) فرمود: زراره، ظهر که شد وقت [هر دو نماز] فرا رسیده است [و میتوان هر دو نماز را، نخست ظهر و سپس عصر را خواند] ولی من دوست ندارم که تو همیشه نماز عصر را چنین چسبیده به نماز ظهر بخوانی و این برنامهی همیشگی تو باشد].
دستهی دهم: احادیثی است که میگوید با هم خوانی نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا کار بچههاست چنانکه دیر خواندن نماز صبح تا آنگاه که هوا روشن شده باشد نیز کار بچههاست؛ مانند:
55 . کلینی روایت صحیحهای از فضیلبن یسار نقل میکند که گفته است: کان علیبن الحسین(علیه السلام) یأمرالصّبیان یجمعون بین المغرب و العشء و یقول هو خیرٌ من أن یناموا عنها([24]): امام سجّاد(علیه السلام) دستور میداد بچهها نمازهای مغرب و عشا را با هم بخوانند و میفرمود: این بهتر است از اینکه خوابشان ببرد و نماز عشا از دستشان برود.
56 . حمیری در قرب الإسناد روایت صحیحهای از قدّاح از امام صادق(علیه السلام) دربارهی برنامهی امام باقر(علیه السلام) گزارش میکند که: کان یأمر الصّبیان یجمعون بین الصّلاتین الأولی والعصر والمغرب والعشء، یقول ماداموا علی وضوء قبل أن یشتغلوا([25]): امام باقر(علیه السلام) دستور میداد بچهها نمازهای ظهر و عصر را با هم بخوانند و همچنین نمازهای مغرب و عشا را؛ و میفرمود: خوب است بچهها تا وضو دارند و سرگرم کاری نشدهاند نمازهایشان را بخوانند.
57 . ابوبصیر هم در روایت صحیحهای میگوید: سألت أبا عبدالله(علیه السلام) عن الصّائم متی یحرم علیه الطّعام؟ فقال: إذا کان الفجر کالقبطیّة البیضاء قلت فمتی تحلّ الصلاة؟ فقال إذا کان کذلک. فقلت ألستُ فی وقت من تلک السّاعة إلی أن تطلع الشّمس؟ فقال لا، إنّما نعدّها صلاة الصّبیان ! ثم قال: إنّه لم یکن یحمُد الرّجل أن یصلّی فی المسجد ثم یرجع فینبّه أهله و صبیانه([26]): از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم: روزه دار از کی نباید چیزی بخورد؟ امام(علیه السلام) فرمود: آنگاه که سپیده بدمد. پرسیدم: از کی میشود نماز خواند یعنی نماز صبح؟ فرمود: همان هنگام. گفتم: مگر وقت نماز صبح از سپیده دم تا طلوع خورشید ادامه ندارد؟ امام فرمود نه؛ ما نماز صبح دیر شده را نماز بچهها میدانیم! سپس فرمود: ستودنی نیست که مرد سر صبح نماز خود را درمسجد بخواند سپس به خانه آید و خویشان و کودکان خود را [به گونهی به رخ کشیدن] از کار خود با خبر سازد .
ادامه دارد...
[1]. دستهی پنجم روایاتی بود که میگفت پیشوایان معصوم(علیهم السلام) نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشا را جدای از هم میخواندهاند.
[2]. وسایل الشیعه، کتاب الصله، ابواب المواقیت، ب 1، ح 6 .
[3]. همان، ح 27.
[4]. همان، ب 22، ح 4.
[5] . قرب الإسناد، چاپ سلمان فارسی، قم، ص 312.
[6] . وسائل الشیعة، کتاب الصله، أبواب المواقیت، ب 31، ح 3.
[7]. همان، ح 4.
[8] . همان، ب 22، ح 3.
[9]. همان، ب 19، ح 16.
[10]. همان، ب 31، ح 1.
[11]. همان، ح 6 .
[12]. همان، باب 22، ح 1.
[13]. همان، ح 7.
[14]. همان، ب 19، ح 15.
[15]. همان، ب 6 ، ح 2.
[16]. همان، ب 31، ح 2.
[17]. همان، ب 19، ح 13.
[18]. همان، ب 31، ح 7.
[19]. همان، ب 34، ح 1.
[20]. همان، ب 32، ح 2.
[21]. همان، ح 3.
[22]. همان، ب 4، ح 15.
[23]. همان، ب 5 ، ح 10.
[24]. همان، أبواب أعداد الفرائض، ب 4، ح 1.
[25]. همان، أبواب المواقیت، ب 31، ح 5.
[26]. همان، ب 28، ح 2.