نــماز
آرشیو
چکیده
متن
در بخش پیشین پرسیدیم که: آیا بهتر است نمازهای پنجگانه را جدا جدا و هر یک را در وقت خودش بخوانیم؟ یا بهتر است که نمازهای ظهر و عصر را با هم و نمازهای مغرب و عشا را نیز با هم و در نتیجه نمازهای پنجگانه را در سر وقت بخوانیم؟.
برای یافتن پاسخ این پرسش، سخنان نُه تن از فقیهان بزرگ دربارهی وقت نمازها را، در آن بخش از مقاله، بازگو کردیم و اکنون سخن برخی دیگر از بزرگان در این زمینه:
10 شهید اول محمدبن جمال الدّین المکّی که در سال 786 به شهادت رسیده است میفرماید:
نزدیکتر [به حکم خدا] مستحب شمردن تأخیر نماز عصر است تا آنگاه که وقت فضیلت نماز ظهر بگذرد... زیرا برنامهی پیامبر9 این بوده است... و دانشمندان ما همه همین دیدگاه را داشتهاند و برخی از آنان از اینرو که پنداشتهاند با خواندن نافله میان دو نماز به این استحباب عمل میشود، از تصریح به آن خودداری کردهاند. آنان روایتهای بسیاری را در اینباره جدا خواندن ظهر و عصر در کتابهایشان آوردهاند... من در میان روایاتی که آنان گزارش کردهاند حدیثی که با مستحب بودن جداخوانی [ظهر و عصر] ناسازگار باشد نیافتم جز روایت عباس ناقد ... که آنهم اگر درست باشد میتواند معنای دیگری داشته باشد... روایات دیگر [ی که دربارهی با هم خوانی است] همه میگوید میتوان با هم خواند و این سخن با مستحب بودن جداخوانی ناسازگار نیست... کوتاه سخن اینکه همانگونه که جایز دانستن مذهب امامیّه با هم خواندن این دو نماز ظهر و عصر را در هر شرایطی، بر همگان آشکار است، مستحب دانستن این مذهب جدا خوانی این نمازها را نیز، آشکار است؛ و گواه بر این گفته، روایات و نوشتههاست.([1])
این دیدگاه شهید; را مفتاح الکرامه چنین بازگو کرده است: از دو جای ذکری به دست میآید که دانشمندان ما بر استحباب تأخیر نماز عصر تا آنگاه که وقت فضیلت نماز ظهر بگذرد، اجماع کردهاند و نویسندهی ذکری شهید میفرماید: برنامه و روش پیامبر9 چنین بوده است.([2])
شهید; همچنین میفرماید: نماز، وقتش که رسید واجب میشود و گسترهی وقت گرچه بیش از نیاز نماز است... ولی بهتر است نمازگزار هرچه زودتر به نماز بایستد جز در نماز عصر و عشا که بهتر است نماز عصر را تا رسیدن سایهی شاخص به اندازهی دو برابر آن، و نماز عشا را تا رخت بربستن سرخی از پهنهی آسمان، تأخیر بیندازد.([3])
11. آهنگ سخنان بالا در سخن دیگر همین شهید پرآوازه شهید اول; و در سخن شهید ثانی بلند جایگاه ـ شهید شده در سال 966 ـ در کتاب اللّمعة الدّمشقیّة و شرح آن نیز، دیده میشود.([4])
12. مقدس اردبیلی ـ درگذشته به سال 993 ـ میگوید: دستور به جدا خوانی [نمازهای ظهر و عصر] برای کسی که در سفر نیست و مستحب بودن این روش، گزینهای استوار است... و وقت برتر برای خواندن نماز عشا، پس از زدوده شدن سرخی در سوی مغرب است تا آنگاه که یک سوّم شب بگذرد... گواه بر آنچه گفتیم روایات و جمعبندی آنها و شهرت [میان دانشمندان مذهب] است.([5])
13. محدّث بحرانی صاحب حدائق ـ در گذشته به سال 1186 ـ دربارهی نماز عصر میگوید: سخن مشهور در میان متأخرین از دانشمندان [ما] برتری تأخیر انداختن نماز عصر تا آغاز پیدایش دو برابری سایهی شاخص است.([6])
هم او دربارهی نماز عشا میفرماید: برتر این است که [برای خواندن نماز عشا] تا گم شدن سرخی آسمان، درنگ کند و پیش از آن به نماز نایستد مگر اینکه عذری داشته باشد [که تعجیل را ایجاب نماید].([7])
14. سید جواد عاملی ـ درگذشته به سال 1226 ـ میفرماید: تأخیر انداختن نماز عشا تا آنگاه که سرخی از آسمان برود، آنچنان که بیشتر متأخرین به روشنی گفتهاند، مستحب است و دور نیست که بتوانیم هماهنگی دانشمندان یاد شده بر این سخن را اجماع بنامیم. خوب است بدانیم برخی از آنان این کار تأخیر انداختن نماز عشا تا... را، واجب دانستهاند.([8])
15. شیخ جعفر کاشف الغطاء ـ در گذشته به سال 1228 ـ میفرماید: مستحب است جدایی انداختن میان نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشا ـ که در دو تای دوم استحباب بیشتر است ـ چه نمازگزار نافله بخواند و چه نخواند. نمازگزار چنانچه میخواهد این نمازها را دو به دو با هم بخواند بهتر است نماز نخست را تا آخر وقت [فضیلت] آن، تأخیر بیندازد و نماز دوم عصر و عش را در آغاز وقت آن بخواند و با این روش، دو وقت را در کنار هم جمع کند، و اگر انگیزهای برای با هم خوانی در آغاز وقت [نماز نخست] دارد، ببنید کدام شایستهی برگزیدن است [انگیزهای که دارد یا استحباب جداخوانی نمازها].([9])
16. شیخ مرتضی انصاری ـ در گذشته به سال 1281 ـ میفرماید: اول وقت فضیلت عصر این است که سایهی زاید از شاخص مثل شاخص شود بنا بر احوط، و آخرش اینکه سایهی زاید دو مثل دو برابر شاخص شود، اگرچه قوی است قول به فضل نماز عصر در وقتی که سایهی شاخص از چهار قدم زیاد شود. و وقت اجزایی عصر دو وقت است: یکی پیش از فضیلتش و یکی بعد از فضیلتش تا آخر وقت. و وقت اجزایی ظهر یک وقت است: بعد از فضیلتش تا آخر وقتش ... وقت فضیلت مغرب اول مغرب است تا سرخی مغرب برطرف شود و آن وقت اول فضیلت عشاست تا ثلث شب. وقت اجزایی عشا دو وقت است: یکی پیش از فضیلتش و یکی بعد از فضیلتش تا آخر وقتش. و وقتِ اجزایی مغرب یک وقت است: بعد از فضیلتش تا آخر وقتش.([10])
17. سید محمدکاظم طباطبایی یزدی ـ درگذشته به سال 1337 ـ میفرماید: مستحب است جدایی انداختن میان نمازهای دوگانهای که وقت مشترک دارند مانند نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا؛ و اینکه در جداسازی تنها به خواندن نافله بسنده کنیم راهی دارد ولی دشوار است.([11])
هم او میفرماید: خواندن نماز عشا خوب است تا وقت فضیلت آن تأخیر بیفتد و آن پس از ناپدید شدن سرخی آسمان است؛ بلکه دربارهی نماز عصر نیز میگوییم بهتر این است که خواندن آن را نیز تا افزایش سایهی شاخص به اندازهی خود آن تأخیر بیندازیم، هرچند دیدگاهمان این باشد که وقت فضیلت آن از سر ظهر آغاز میگردد.([12])
18. فقیه عارف میرزا جواد ملکی تبریزی ـ درگذشته به سال 1343 ـ میگوید: آغاز وقت نماز عشا، پس از پایان رساندن نماز مغرب است ولی به احتیاط نزدیکتر یا بهتر این است که آن نماز عش را تا ناپدید شدن سرخی سمت مغرب، تأخیر بیندازیم.([13])
19. آیةالله سید محسن حکیم ـ درگذشته به سال 1390 ـ میفرماید: دستاورد کاوش ما این است که بنابر انبوهی از روایاتی که دربارهی جدا خوانی نمازها در دست داریم، با هم خوانی نمازها ی ظهر و عصر و نیز مغرب و عش خلاف وظیفهی اصلی است و جایز بودن آن یا به خاطر عذر است و یا برای باز بودن دست مردم. بنابراین به پا داشتن نماز دوم پیش از فرا رسیدن وقت فضیلت آن، گزینهی برتر نمیباشد.([14])
20. امام خمینی (قدس سره) ـ درگذشته به سال 1409 ق، 1368 ش ـ میفرمایند:
پایان وقت فضیلت نماز عصر آنگاه است که سایهی شاخص به دو برابر آن برسد، این وقت فضیلت آنگونه که در دیدگاه ما روشنتر مینماید از هنگامی که سایه شاخص به چهار هفتم آن برسد آغاز میشود گرچه دور نیست سرآغازآن پس از گذشت آن اندازه وقتی که برای خواندن نماز ظهر به آن نیاز داریم از سر ظهر، باشد. وقت فضیلت نماز مغرب از مغرب است تا آنگاه که سرخی سمت مغرب ناپدید شود و وقت فضیلت عشا از این وقت آغاز میشود و تا گذشت یک سوم شب ادامه مییابد. بنابراین نماز عشا دو وقت انجام پذیر دارد: یکی پیش از ناپدید شدن سرخی آسمان و دیگری پس از یک سوم شب تا نیمه شب.([15])
هم ایشان در حاشیهی خود بر عروة الوثقی آنجا که نگارندهی عروه درباره مقدار فاصلهای که هرگاه میان دو نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشا بیفتد جدا خوانی صدق میکند، مقدار اندکی را بس دانسته است،([16]) بر این سخن خرده میگیرند و میگویند: فیه تأمّل. معنای این سخن این است که فاصلهی میان دو نماز ظهر و عصر و دو نماز مغرب و عشا باید به اندازهای باشد که در جای خود دانسته شده است و مقدار اندک بس نیست. از حاشیهی امام خمینی بر عروة الوثقی به روشنی بر میآید که ایشان نیز همانند نویسندهی عروه، مستحب بودن تأخیر نماز عشا و عصر تا وقت فضیلت را پذیرفتهاند.
21. آیةالله العظمی بهجت دام ظلّه میفرمایند: ناپدید شدن سرخی آسمان، سرآغاز وقت فضیلت نماز عشاست که تا گذشت یک سوم شب ادامه مییابد.([17])
22. آیةالله العظمی فاضل دام ظلّه میگویند: مشهور است که آغاز وقت فضیلت نماز عصر آنگاه است که سایهی شاخص به اندازهی خود آن بشود.([18]) ایشان گرچه خود این دیدگاه را ندارند و بر این نظرند که وقت فضیلت نماز عصر زودتر از آنچه گفته شد آغاز میشود، اما دربارهی نماز عشا میگویند: ولی نماز عشا، وقت فضیلت آن از ناپدید شدن سرخی آسمان تا گذشت یک سوم شب است.([19]) شنیدنی است که این فقیه برجسته میگوید: از دستهای از روایات به دست میآید که پایان وقت فضیلت نماز عشا یک سوم شب، [برای خواندن نماز عشا] بهتر و برتر از آغاز آن است.([20])
23. آیةالله العظمی سیستانی دام ظلّه میفرماید: وقت فضیلت نماز عصر میان این دو وقت است: وقتی که سایهی شاخص به اندازهی دو هفتم آن برسد و وقتی که سایهی شاخص به اندازه شش هفتم آن برسد... و وقت فضیلت نماز عشا از ناپدید شدن سرخی آسمان تا گذشت یک سوم شب است.([21])
دیدگاههای بزرگان یاد شده دربارهی جدا خوانی یا با هم خوانی نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا را با چشم پوشی از برخی جزئیات میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد:
دسته یکم: ابن جُنید، محقق حلّی و علاّمهی حلّی تأخیر نماز عصر تا رسیدن وقت فضیلت آن را بهتر از این دانستهاند که بیدرنگ پس از نماز ظهر خوانده شود.
دسته دوم: ابن ابی عقیل، سید مرتضی، أبو الصّلاح حلبی، شیخ طوسی، سلاّر، سیدجواد عاملی، میرزا جواد ملکی، امام خمینی5 و آیات عظام: بهجت، فاضل و سیستانی تأخیر نماز عشا تا رسیدن وقت فضیلت آن را بهتر از این دانستهاند که زود پس از نماز مغرب خوانده شود.
دسته سوم: شیخ مفید، شهید اول، شهید ثانی، مقدس اردبیلی، محدّث بحرانی، کاشف الغطا، شیخ اعظم انصاری، سید محمد کاظم یزدی و آیةالله حکیم5، هم تأخیر نماز عصر و هم تأخیر نماز عشا را تا رسیدن وقت فضیلت آنها مطلوب دانستهاند.
سؤال: آیا در میان فقهای بزرگ اعم از قدما، متأخّرین و معاصرین، کسی هست که با همخوانی نمازهای ظهر و عصر و همچنین نمازهای مغرب و عشا را مطلوب و مستحب بداند؟
پاسخ: دربارهی نمازهای مغرب و عشا ما چنین دیدگاهی در میان فقها و علما نیافتیم؛ امّا دربارهی نماز عصر، محدّث بحرانی فرموده است: این دیدگاه که نمازگزاری که نافله نمیخواند یا در سفر است یا در روز جمعه، نماز عصر را زود و پس از نماز ظهر بخواند، خوب و مستحب است؛ از شهرت بیشتری برخوردار است.([22])
ادامه دارد...
[1]. الأقرب استحباب تأخیر العصر إلی أن یخرج وقت فضیلة الظهر... لأنه معلوم من حال النبی9 ... والأصحاب فی المعنی قائلون باستحباب التأخیر و إنما لم یصرّح بعضهم به اعتماداً علی صلاة النافلة بین الفریضتین و قدرووا ذلک فی أحادیثهم کثیراً... ولم أقف علی ما ینافی استحباب التفریق من روایة الأصحاب سوی ما رواه عباس الناقد... و هو و إن صحّ أمکن تأویله... و أما باقی الأخبار فمقصورة علی جواز الجمع و هو لاینافی استحباب التفریق... و بالجملة کما عُلم من مذهب الإمامیّة جواز لجمع من الصلاتین مطلقاً، عُلم منه استحباب التفریق بینهما بشهادة النّصوص والمصنّفات بذلک ذکری الشیعة، ج 2، ص 332 تا 335.
[2]. الظاهر من الذّکری فی موضعین الإجماع علی استحباب تأخیر العصر إلی أن یخرج وقت فضیلة الظّهر... و قال إن ذلک معلوم من حال النبی9 مفتاح الکرامة، چاپ آل البیت، ج 2، ص 22.
[3]. تجب الصلاة بأوّل الوقت وجوباً موسّعاً... و یستحبّ التعجیل إلاّ فی العصر والعشاء فإن الأفضل تأخیر العصر إلی مصیر الظلّ مثلیه والعشاء إلی ذهاب الشفق الغربی البیان، چاپ مجمع الذخائر قم، ص 50.
[4]. تحریر شرح اللّمعة، چاپ دار العلم قم، ج 1، ص 49.
[5] . الأمر بالتفریق فی الحضرو استحبابه أیضاً مؤیّد... و وقت فضیلة المغرب إلی ذهاب الحمرة المغربیّة ... و وقت فضیلة العشاء بعده إلی ثلث اللّیل ... للرّوایات والجمع والشهرة مجمع الفائدة والبرهان، ج 2، ص 20 و 21.
[6] . والمشهور فی کلام المتأخّرین أفضلیّة تأخیر العصر إلی أول المثل الثانی الحدائق الناضرة، ج 6 ، ص 124.
[7]. الأفضل الانتظار إلی غیبوبة الشفق و أنه لایقدم قبل ذلک إلاّ مع العذر. همان، ص 193.
[8] . یستحب تأخیرها العشاء إلی ذهاب الشفق کما صرّح به علما ؤنا المتأخّرون بل کاد یکون أجماعاً منهم، بل قیل بوجوبه مفتاح الکرامة، ج 2، ص 40.
[9]. یستحب التفریق بین الظهرین والعشائین ولا سیّما فی الآخرین مع الإتیان بالنوافل و عدمه؛ و مع الجمع الأولی تأخیر الأُولی إلی آخر وقتها و تقدیم الثانیة الی أول وقتها للجمع بین الوقتین؛ و مع حصول الدّاعی إلی الجمع فی أول الوقت، یبنی علی الترجیح. کشف الغطاء، چاپ مهدوی ـ اصفهان، ص 223.
[10]. صراط النجاة، ص 136 و 137، مسألههای 504 ، 505 ، 508 ، و 509 .
[11]. یستحب التفریق بین الصلاتین المشترکتین فی الوقت کالظهرین والعشائین ... و فی الاکتفاء به مجرّد فعل النافلة وجه إلاّ أنّه لایخلو عن إشکال العروة الوثقی، فصل فی أوقات الیومیة و نوافلها، مسأله 7.
[12]. العشاء یؤخّر إلی وقت فضیلتها و هو بعد ذهاب الشفق بل الأولی تأخیر العصر إلی المثل و إن کان ابتداء وقت فضیلتها من الزّوال. همان، فصل فی أوقات الرّوابت، مسأله 13.
[13]. أول وقت العشاء الفراغ من المغرب إلی ثلث اللّیل والأحوط أو الأولی تأخیر العشاء إلی ذهاب الحمرة المغربیّة. اسرار الصلاة، ص 105.
[14]. والتحقیق أن نصوص التفریق المذکورة ... و کذلک النصوص الکثیرة ... بأجمعها تدلّ علی أنّ الجمع خلاف الوظیفة الأوّلیّة جاز لعذر .. [أو] لمجّرد التوسیع علی الأمّة ... فالجمع المفضول هو التعجیل بالثانیة قبل وقت فضیلته. مستمسک العروة الوثقی، ج 5 ، ص 98.
[15]. منتهی فضیله العصر المثلان و مبدأ أفضلیّته إذا بلغ الظّلّ أربعة أقدام ـ أی أربعة أسباع الشّاخص ـ علی الأظهر و إن لایبعد أن یکون مبدؤها بعد مقدار أداء الظّهر. و وقت فضیلة المغرب من المغرب إلی ذهاب الشفق و هو الحمرة المغربیّة و هو أول فضیلة العشاء إلی ثلث اللّیل فلها وقتا إجزاء: قبل ذهاب الشفق و بعد الثلث إلی النصف تحریر الوسیلة، فصل فی مقدمات الصلاة، المقدمة الأولی، مسأله 6.
[16]. یستحب التفریق بین الصلاتین المشترکین فی الوقت کالظهرین و العشائین و یکفی مسمّاه.. العروة الوثقی، فصل فی أوقات الیومیة و نوافلها، مسأله 7.
[17]. و هو ذهاب الشفق أول وقت فضیلة العشاء إلی ثلث اللّیل. وسیلة النجاة، چاپ شفق قم، ج 1، ص 174.
[18]. و أمّا مبدأ وقت فضیلة العصر فقد عرفت أن المشهور أنه هو المثل تفصیل الشریعة، کتاب الصّلاة، ج 1، ص 185.
[19]. و أمّا العشاء فوقت فضیلتها من ذهاب الشفق إلی ثلث اللّیل. همان، ص 187.
[20]. مفاد هذه الطّائفة [من الرّوایات] أن آخر وقت فضیلة العشاء أفضل من أول وقت فضیلتها، لأنّه قد خصّ بالعشاء جزماً لأنّ مبدأ وقت فضیلتها هو سقوط الشفق و هو یغایر أول وقت الإجزاء الّذی هو بعد مضیّ مقدار ثلاث رکعات من المغرب همان، ص 189.
[21]. و وقت فضیلة العصر من بلوغ الظّلّ سبعی الشاخص إلی بلوغ أربعة أسباعه ... و وقت فضیلة العشاء من ذهاب الشفق إلی ثلث اللّیل منهاج الصّالحین، ج 1، ص 168.
[22]. بقی الکلام فی الفضل والاستحباب فهل الأفضل تعجیل العصر بعد الظهر لغیر المتنفّل و بعد النافلة أو مضیّ الذّراعین لغیره ـ علی الخلاف المتقدم ـ أو أن الأفضل تأخیرها إلی مضیّ المثل الأول؟ الأشهر الأول... و بالجملة فإن المستفاد من الأخبار ... هو أن الأفضل المبادرة بالعصر بعد الظّهرلمن لایتنفّل أو کان فی سفر أو یوم جمعة و بعد النّافلة لمن یتنفّل أو بعد مضیّ الذّراع [الذّارعین] علی الخلاف المتقدّم الحدائق الناضرة، ج 6 ، ص 150 و 151.
برای یافتن پاسخ این پرسش، سخنان نُه تن از فقیهان بزرگ دربارهی وقت نمازها را، در آن بخش از مقاله، بازگو کردیم و اکنون سخن برخی دیگر از بزرگان در این زمینه:
10 شهید اول محمدبن جمال الدّین المکّی که در سال 786 به شهادت رسیده است میفرماید:
نزدیکتر [به حکم خدا] مستحب شمردن تأخیر نماز عصر است تا آنگاه که وقت فضیلت نماز ظهر بگذرد... زیرا برنامهی پیامبر9 این بوده است... و دانشمندان ما همه همین دیدگاه را داشتهاند و برخی از آنان از اینرو که پنداشتهاند با خواندن نافله میان دو نماز به این استحباب عمل میشود، از تصریح به آن خودداری کردهاند. آنان روایتهای بسیاری را در اینباره جدا خواندن ظهر و عصر در کتابهایشان آوردهاند... من در میان روایاتی که آنان گزارش کردهاند حدیثی که با مستحب بودن جداخوانی [ظهر و عصر] ناسازگار باشد نیافتم جز روایت عباس ناقد ... که آنهم اگر درست باشد میتواند معنای دیگری داشته باشد... روایات دیگر [ی که دربارهی با هم خوانی است] همه میگوید میتوان با هم خواند و این سخن با مستحب بودن جداخوانی ناسازگار نیست... کوتاه سخن اینکه همانگونه که جایز دانستن مذهب امامیّه با هم خواندن این دو نماز ظهر و عصر را در هر شرایطی، بر همگان آشکار است، مستحب دانستن این مذهب جدا خوانی این نمازها را نیز، آشکار است؛ و گواه بر این گفته، روایات و نوشتههاست.([1])
این دیدگاه شهید; را مفتاح الکرامه چنین بازگو کرده است: از دو جای ذکری به دست میآید که دانشمندان ما بر استحباب تأخیر نماز عصر تا آنگاه که وقت فضیلت نماز ظهر بگذرد، اجماع کردهاند و نویسندهی ذکری شهید میفرماید: برنامه و روش پیامبر9 چنین بوده است.([2])
شهید; همچنین میفرماید: نماز، وقتش که رسید واجب میشود و گسترهی وقت گرچه بیش از نیاز نماز است... ولی بهتر است نمازگزار هرچه زودتر به نماز بایستد جز در نماز عصر و عشا که بهتر است نماز عصر را تا رسیدن سایهی شاخص به اندازهی دو برابر آن، و نماز عشا را تا رخت بربستن سرخی از پهنهی آسمان، تأخیر بیندازد.([3])
11. آهنگ سخنان بالا در سخن دیگر همین شهید پرآوازه شهید اول; و در سخن شهید ثانی بلند جایگاه ـ شهید شده در سال 966 ـ در کتاب اللّمعة الدّمشقیّة و شرح آن نیز، دیده میشود.([4])
12. مقدس اردبیلی ـ درگذشته به سال 993 ـ میگوید: دستور به جدا خوانی [نمازهای ظهر و عصر] برای کسی که در سفر نیست و مستحب بودن این روش، گزینهای استوار است... و وقت برتر برای خواندن نماز عشا، پس از زدوده شدن سرخی در سوی مغرب است تا آنگاه که یک سوّم شب بگذرد... گواه بر آنچه گفتیم روایات و جمعبندی آنها و شهرت [میان دانشمندان مذهب] است.([5])
13. محدّث بحرانی صاحب حدائق ـ در گذشته به سال 1186 ـ دربارهی نماز عصر میگوید: سخن مشهور در میان متأخرین از دانشمندان [ما] برتری تأخیر انداختن نماز عصر تا آغاز پیدایش دو برابری سایهی شاخص است.([6])
هم او دربارهی نماز عشا میفرماید: برتر این است که [برای خواندن نماز عشا] تا گم شدن سرخی آسمان، درنگ کند و پیش از آن به نماز نایستد مگر اینکه عذری داشته باشد [که تعجیل را ایجاب نماید].([7])
14. سید جواد عاملی ـ درگذشته به سال 1226 ـ میفرماید: تأخیر انداختن نماز عشا تا آنگاه که سرخی از آسمان برود، آنچنان که بیشتر متأخرین به روشنی گفتهاند، مستحب است و دور نیست که بتوانیم هماهنگی دانشمندان یاد شده بر این سخن را اجماع بنامیم. خوب است بدانیم برخی از آنان این کار تأخیر انداختن نماز عشا تا... را، واجب دانستهاند.([8])
15. شیخ جعفر کاشف الغطاء ـ در گذشته به سال 1228 ـ میفرماید: مستحب است جدایی انداختن میان نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشا ـ که در دو تای دوم استحباب بیشتر است ـ چه نمازگزار نافله بخواند و چه نخواند. نمازگزار چنانچه میخواهد این نمازها را دو به دو با هم بخواند بهتر است نماز نخست را تا آخر وقت [فضیلت] آن، تأخیر بیندازد و نماز دوم عصر و عش را در آغاز وقت آن بخواند و با این روش، دو وقت را در کنار هم جمع کند، و اگر انگیزهای برای با هم خوانی در آغاز وقت [نماز نخست] دارد، ببنید کدام شایستهی برگزیدن است [انگیزهای که دارد یا استحباب جداخوانی نمازها].([9])
16. شیخ مرتضی انصاری ـ در گذشته به سال 1281 ـ میفرماید: اول وقت فضیلت عصر این است که سایهی زاید از شاخص مثل شاخص شود بنا بر احوط، و آخرش اینکه سایهی زاید دو مثل دو برابر شاخص شود، اگرچه قوی است قول به فضل نماز عصر در وقتی که سایهی شاخص از چهار قدم زیاد شود. و وقت اجزایی عصر دو وقت است: یکی پیش از فضیلتش و یکی بعد از فضیلتش تا آخر وقت. و وقت اجزایی ظهر یک وقت است: بعد از فضیلتش تا آخر وقتش ... وقت فضیلت مغرب اول مغرب است تا سرخی مغرب برطرف شود و آن وقت اول فضیلت عشاست تا ثلث شب. وقت اجزایی عشا دو وقت است: یکی پیش از فضیلتش و یکی بعد از فضیلتش تا آخر وقتش. و وقتِ اجزایی مغرب یک وقت است: بعد از فضیلتش تا آخر وقتش.([10])
17. سید محمدکاظم طباطبایی یزدی ـ درگذشته به سال 1337 ـ میفرماید: مستحب است جدایی انداختن میان نمازهای دوگانهای که وقت مشترک دارند مانند نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا؛ و اینکه در جداسازی تنها به خواندن نافله بسنده کنیم راهی دارد ولی دشوار است.([11])
هم او میفرماید: خواندن نماز عشا خوب است تا وقت فضیلت آن تأخیر بیفتد و آن پس از ناپدید شدن سرخی آسمان است؛ بلکه دربارهی نماز عصر نیز میگوییم بهتر این است که خواندن آن را نیز تا افزایش سایهی شاخص به اندازهی خود آن تأخیر بیندازیم، هرچند دیدگاهمان این باشد که وقت فضیلت آن از سر ظهر آغاز میگردد.([12])
18. فقیه عارف میرزا جواد ملکی تبریزی ـ درگذشته به سال 1343 ـ میگوید: آغاز وقت نماز عشا، پس از پایان رساندن نماز مغرب است ولی به احتیاط نزدیکتر یا بهتر این است که آن نماز عش را تا ناپدید شدن سرخی سمت مغرب، تأخیر بیندازیم.([13])
19. آیةالله سید محسن حکیم ـ درگذشته به سال 1390 ـ میفرماید: دستاورد کاوش ما این است که بنابر انبوهی از روایاتی که دربارهی جدا خوانی نمازها در دست داریم، با هم خوانی نمازها ی ظهر و عصر و نیز مغرب و عش خلاف وظیفهی اصلی است و جایز بودن آن یا به خاطر عذر است و یا برای باز بودن دست مردم. بنابراین به پا داشتن نماز دوم پیش از فرا رسیدن وقت فضیلت آن، گزینهی برتر نمیباشد.([14])
20. امام خمینی (قدس سره) ـ درگذشته به سال 1409 ق، 1368 ش ـ میفرمایند:
پایان وقت فضیلت نماز عصر آنگاه است که سایهی شاخص به دو برابر آن برسد، این وقت فضیلت آنگونه که در دیدگاه ما روشنتر مینماید از هنگامی که سایه شاخص به چهار هفتم آن برسد آغاز میشود گرچه دور نیست سرآغازآن پس از گذشت آن اندازه وقتی که برای خواندن نماز ظهر به آن نیاز داریم از سر ظهر، باشد. وقت فضیلت نماز مغرب از مغرب است تا آنگاه که سرخی سمت مغرب ناپدید شود و وقت فضیلت عشا از این وقت آغاز میشود و تا گذشت یک سوم شب ادامه مییابد. بنابراین نماز عشا دو وقت انجام پذیر دارد: یکی پیش از ناپدید شدن سرخی آسمان و دیگری پس از یک سوم شب تا نیمه شب.([15])
هم ایشان در حاشیهی خود بر عروة الوثقی آنجا که نگارندهی عروه درباره مقدار فاصلهای که هرگاه میان دو نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشا بیفتد جدا خوانی صدق میکند، مقدار اندکی را بس دانسته است،([16]) بر این سخن خرده میگیرند و میگویند: فیه تأمّل. معنای این سخن این است که فاصلهی میان دو نماز ظهر و عصر و دو نماز مغرب و عشا باید به اندازهای باشد که در جای خود دانسته شده است و مقدار اندک بس نیست. از حاشیهی امام خمینی بر عروة الوثقی به روشنی بر میآید که ایشان نیز همانند نویسندهی عروه، مستحب بودن تأخیر نماز عشا و عصر تا وقت فضیلت را پذیرفتهاند.
21. آیةالله العظمی بهجت دام ظلّه میفرمایند: ناپدید شدن سرخی آسمان، سرآغاز وقت فضیلت نماز عشاست که تا گذشت یک سوم شب ادامه مییابد.([17])
22. آیةالله العظمی فاضل دام ظلّه میگویند: مشهور است که آغاز وقت فضیلت نماز عصر آنگاه است که سایهی شاخص به اندازهی خود آن بشود.([18]) ایشان گرچه خود این دیدگاه را ندارند و بر این نظرند که وقت فضیلت نماز عصر زودتر از آنچه گفته شد آغاز میشود، اما دربارهی نماز عشا میگویند: ولی نماز عشا، وقت فضیلت آن از ناپدید شدن سرخی آسمان تا گذشت یک سوم شب است.([19]) شنیدنی است که این فقیه برجسته میگوید: از دستهای از روایات به دست میآید که پایان وقت فضیلت نماز عشا یک سوم شب، [برای خواندن نماز عشا] بهتر و برتر از آغاز آن است.([20])
23. آیةالله العظمی سیستانی دام ظلّه میفرماید: وقت فضیلت نماز عصر میان این دو وقت است: وقتی که سایهی شاخص به اندازهی دو هفتم آن برسد و وقتی که سایهی شاخص به اندازه شش هفتم آن برسد... و وقت فضیلت نماز عشا از ناپدید شدن سرخی آسمان تا گذشت یک سوم شب است.([21])
دیدگاههای بزرگان یاد شده دربارهی جدا خوانی یا با هم خوانی نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا را با چشم پوشی از برخی جزئیات میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد:
دسته یکم: ابن جُنید، محقق حلّی و علاّمهی حلّی تأخیر نماز عصر تا رسیدن وقت فضیلت آن را بهتر از این دانستهاند که بیدرنگ پس از نماز ظهر خوانده شود.
دسته دوم: ابن ابی عقیل، سید مرتضی، أبو الصّلاح حلبی، شیخ طوسی، سلاّر، سیدجواد عاملی، میرزا جواد ملکی، امام خمینی5 و آیات عظام: بهجت، فاضل و سیستانی تأخیر نماز عشا تا رسیدن وقت فضیلت آن را بهتر از این دانستهاند که زود پس از نماز مغرب خوانده شود.
دسته سوم: شیخ مفید، شهید اول، شهید ثانی، مقدس اردبیلی، محدّث بحرانی، کاشف الغطا، شیخ اعظم انصاری، سید محمد کاظم یزدی و آیةالله حکیم5، هم تأخیر نماز عصر و هم تأخیر نماز عشا را تا رسیدن وقت فضیلت آنها مطلوب دانستهاند.
سؤال: آیا در میان فقهای بزرگ اعم از قدما، متأخّرین و معاصرین، کسی هست که با همخوانی نمازهای ظهر و عصر و همچنین نمازهای مغرب و عشا را مطلوب و مستحب بداند؟
پاسخ: دربارهی نمازهای مغرب و عشا ما چنین دیدگاهی در میان فقها و علما نیافتیم؛ امّا دربارهی نماز عصر، محدّث بحرانی فرموده است: این دیدگاه که نمازگزاری که نافله نمیخواند یا در سفر است یا در روز جمعه، نماز عصر را زود و پس از نماز ظهر بخواند، خوب و مستحب است؛ از شهرت بیشتری برخوردار است.([22])
ادامه دارد...
[1]. الأقرب استحباب تأخیر العصر إلی أن یخرج وقت فضیلة الظهر... لأنه معلوم من حال النبی9 ... والأصحاب فی المعنی قائلون باستحباب التأخیر و إنما لم یصرّح بعضهم به اعتماداً علی صلاة النافلة بین الفریضتین و قدرووا ذلک فی أحادیثهم کثیراً... ولم أقف علی ما ینافی استحباب التفریق من روایة الأصحاب سوی ما رواه عباس الناقد... و هو و إن صحّ أمکن تأویله... و أما باقی الأخبار فمقصورة علی جواز الجمع و هو لاینافی استحباب التفریق... و بالجملة کما عُلم من مذهب الإمامیّة جواز لجمع من الصلاتین مطلقاً، عُلم منه استحباب التفریق بینهما بشهادة النّصوص والمصنّفات بذلک ذکری الشیعة، ج 2، ص 332 تا 335.
[2]. الظاهر من الذّکری فی موضعین الإجماع علی استحباب تأخیر العصر إلی أن یخرج وقت فضیلة الظّهر... و قال إن ذلک معلوم من حال النبی9 مفتاح الکرامة، چاپ آل البیت، ج 2، ص 22.
[3]. تجب الصلاة بأوّل الوقت وجوباً موسّعاً... و یستحبّ التعجیل إلاّ فی العصر والعشاء فإن الأفضل تأخیر العصر إلی مصیر الظلّ مثلیه والعشاء إلی ذهاب الشفق الغربی البیان، چاپ مجمع الذخائر قم، ص 50.
[4]. تحریر شرح اللّمعة، چاپ دار العلم قم، ج 1، ص 49.
[5] . الأمر بالتفریق فی الحضرو استحبابه أیضاً مؤیّد... و وقت فضیلة المغرب إلی ذهاب الحمرة المغربیّة ... و وقت فضیلة العشاء بعده إلی ثلث اللّیل ... للرّوایات والجمع والشهرة مجمع الفائدة والبرهان، ج 2، ص 20 و 21.
[6] . والمشهور فی کلام المتأخّرین أفضلیّة تأخیر العصر إلی أول المثل الثانی الحدائق الناضرة، ج 6 ، ص 124.
[7]. الأفضل الانتظار إلی غیبوبة الشفق و أنه لایقدم قبل ذلک إلاّ مع العذر. همان، ص 193.
[8] . یستحب تأخیرها العشاء إلی ذهاب الشفق کما صرّح به علما ؤنا المتأخّرون بل کاد یکون أجماعاً منهم، بل قیل بوجوبه مفتاح الکرامة، ج 2، ص 40.
[9]. یستحب التفریق بین الظهرین والعشائین ولا سیّما فی الآخرین مع الإتیان بالنوافل و عدمه؛ و مع الجمع الأولی تأخیر الأُولی إلی آخر وقتها و تقدیم الثانیة الی أول وقتها للجمع بین الوقتین؛ و مع حصول الدّاعی إلی الجمع فی أول الوقت، یبنی علی الترجیح. کشف الغطاء، چاپ مهدوی ـ اصفهان، ص 223.
[10]. صراط النجاة، ص 136 و 137، مسألههای 504 ، 505 ، 508 ، و 509 .
[11]. یستحب التفریق بین الصلاتین المشترکتین فی الوقت کالظهرین والعشائین ... و فی الاکتفاء به مجرّد فعل النافلة وجه إلاّ أنّه لایخلو عن إشکال العروة الوثقی، فصل فی أوقات الیومیة و نوافلها، مسأله 7.
[12]. العشاء یؤخّر إلی وقت فضیلتها و هو بعد ذهاب الشفق بل الأولی تأخیر العصر إلی المثل و إن کان ابتداء وقت فضیلتها من الزّوال. همان، فصل فی أوقات الرّوابت، مسأله 13.
[13]. أول وقت العشاء الفراغ من المغرب إلی ثلث اللّیل والأحوط أو الأولی تأخیر العشاء إلی ذهاب الحمرة المغربیّة. اسرار الصلاة، ص 105.
[14]. والتحقیق أن نصوص التفریق المذکورة ... و کذلک النصوص الکثیرة ... بأجمعها تدلّ علی أنّ الجمع خلاف الوظیفة الأوّلیّة جاز لعذر .. [أو] لمجّرد التوسیع علی الأمّة ... فالجمع المفضول هو التعجیل بالثانیة قبل وقت فضیلته. مستمسک العروة الوثقی، ج 5 ، ص 98.
[15]. منتهی فضیله العصر المثلان و مبدأ أفضلیّته إذا بلغ الظّلّ أربعة أقدام ـ أی أربعة أسباع الشّاخص ـ علی الأظهر و إن لایبعد أن یکون مبدؤها بعد مقدار أداء الظّهر. و وقت فضیلة المغرب من المغرب إلی ذهاب الشفق و هو الحمرة المغربیّة و هو أول فضیلة العشاء إلی ثلث اللّیل فلها وقتا إجزاء: قبل ذهاب الشفق و بعد الثلث إلی النصف تحریر الوسیلة، فصل فی مقدمات الصلاة، المقدمة الأولی، مسأله 6.
[16]. یستحب التفریق بین الصلاتین المشترکین فی الوقت کالظهرین و العشائین و یکفی مسمّاه.. العروة الوثقی، فصل فی أوقات الیومیة و نوافلها، مسأله 7.
[17]. و هو ذهاب الشفق أول وقت فضیلة العشاء إلی ثلث اللّیل. وسیلة النجاة، چاپ شفق قم، ج 1، ص 174.
[18]. و أمّا مبدأ وقت فضیلة العصر فقد عرفت أن المشهور أنه هو المثل تفصیل الشریعة، کتاب الصّلاة، ج 1، ص 185.
[19]. و أمّا العشاء فوقت فضیلتها من ذهاب الشفق إلی ثلث اللّیل. همان، ص 187.
[20]. مفاد هذه الطّائفة [من الرّوایات] أن آخر وقت فضیلة العشاء أفضل من أول وقت فضیلتها، لأنّه قد خصّ بالعشاء جزماً لأنّ مبدأ وقت فضیلتها هو سقوط الشفق و هو یغایر أول وقت الإجزاء الّذی هو بعد مضیّ مقدار ثلاث رکعات من المغرب همان، ص 189.
[21]. و وقت فضیلة العصر من بلوغ الظّلّ سبعی الشاخص إلی بلوغ أربعة أسباعه ... و وقت فضیلة العشاء من ذهاب الشفق إلی ثلث اللّیل منهاج الصّالحین، ج 1، ص 168.
[22]. بقی الکلام فی الفضل والاستحباب فهل الأفضل تعجیل العصر بعد الظهر لغیر المتنفّل و بعد النافلة أو مضیّ الذّراعین لغیره ـ علی الخلاف المتقدم ـ أو أن الأفضل تأخیرها إلی مضیّ المثل الأول؟ الأشهر الأول... و بالجملة فإن المستفاد من الأخبار ... هو أن الأفضل المبادرة بالعصر بعد الظّهرلمن لایتنفّل أو کان فی سفر أو یوم جمعة و بعد النّافلة لمن یتنفّل أو بعد مضیّ الذّراع [الذّارعین] علی الخلاف المتقدّم الحدائق الناضرة، ج 6 ، ص 150 و 151.