Critique of Western Liberalism in Reading Spirituality in Secularism with Emphasis on the Works of Allamah Tabataba’i (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
Today, the approach of separating spirituality from religion in modern spirituality, in competition with spirituality derived from established religions, is prevalent. One of the key foundations of this approach is the liberalism towards Western readings. The present study aims to critique the basis of liberalism in separating spirituality from religion in order to clarify the fundamental flaws of this approach and the inadequacy of its results in providing for human spiritual life. In this regard, the works of Allamah Tabataba’i, as one of the greatest interpreters of Islamic teachings, have been extensively utilized. To this aim, data collection was done through library research and information processing using descriptive-analytical method with a critical approach. According to the findings, liberalism towards Western readings, rooted in individualistic humanism, is ineffective in the foundation of human spiritual life regarding the three major criticisms. Firstly, absolute freedom, which is the basis and component of the approach of separating spirituality from religion, is unattainable and non-existent. Then, freedom is not the ultimate goal but a tool to achieve genuine and true spirituality, and finally, rights-based approaches, considered as consequences of liberalism, are in contrast and on the other hand, duty-based approaches are the crucial basis for achieving true spirituality and without it, it is unimaginable.نقد آزادی طلبی به قرائت غربی در معنویت های سکولار با تأکید بر آثار علامه طباطبایی(ره)
امروزه رویکرد جداانگاری معنویت از دین در معنویت گرایی نوین، در رقابت با معنویت برگرفته از ادیان نهادینه است. یکی از مهم ترین مبانی این رویکرد آزادی طلبی به قرائت غربی است. هدف: این نوشتار با نقد مبنای آزادی در جداانگاری معنویت از دین در صدد روشن ساختن اشکالات اساسی این رویکرد و ایضاح ناتوانی نحله های حاصل از آن در تأمین زندگی معنوی انسان است. در این راستا از آثار علامه طباطبایی به عنوان یکی از بزرگ ترین مفسران تعالیم اسلام بهره زیاد برده شده است. روش: در تحقیق حاضر گردآوری مطالب به روش کتابخانه ای و پردازش اطلاعات به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد انتقادی انجام شده است. یافته ها: آزادی طلبی به قرائت غربی که ریشه در فردگرایی اومانیستی دارد با سه نقد عمده در بنای حیات معنوی انسان ناکارآمد است. اولا آزادی مطلقی که در رویکرد جداانگاری معنویت از دین مبنا و مؤلفه قرار می گیرد امری غیر قابل دسترس است و وجود ندارد. ثانیا آزادی برترین هدف نیست بلکه ابزاری برای دست یابی به معنویت اصیل و حقیقی است و ثالثا حق گرایی که از پیامدهای آزادی طلبی به شمار می ورد، در تضایف و روی دیگر تکلیف گرایی است که مهم ترین مبنا برای دست یابی به معنویت حقیقی به شمار می رود و بدون آن غیرقابل تصور است.