آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

The present paper studies J.M. Coetzee’s Life & Times of Michael K (1983) and Jafar Modarres Sadeqi’s Gavkhuni ( The Marsh ) (1362 [1983]) through a spatial perspective. To this end, the study avails itself of a constellation of concepts formed around Edward Soja’s Thirdspace, Michel Foucault’s heterotopia, and Mikhail Bakhtin’s chronotope. Reading the selected novels through these key terms shows that despite striking differences concerning the nature and manifestation of space, both novels configure space as belonging to the realm of the father. In Life & Times of Michael K , Michael begins a journey across South Africa to escape this paternal realm, while the unnamed narrator of Gavkhuni , having failed to escape the memory of Isfahan even after moving to Tehran, starts to write to get rid of his nightmares about his father. At the end of the novels, both protagonists return to their first places: Cape Town and Tehran, respectively. However, as the beginning and ending points of the novels, these cities do not remain the same for them: Michael preserves his identity as a gardener even in Cape Town, and the narrator of Gavkhuni reconciles with the ever-present image of the father and Zayandehrud in Tehran through writing.  

از کیپ تاون تا گاوخونی: تحلیل فضامحور زندگی و زمانه مایکل کی جی. ام. کوتسی و گاوخونی جعفر مدرس صادقی

مقاله حاضر از منظری فضامحور به بررسی رمان های زندگی و زمانه مایکل کی اثر جی.ام. کوتسی (1983) و گاوخونی (1362) اثر جعفر مدرس صادقی می پردازد. بدین منظور، مجموعه ای از مفاهیم، از جمله «فضای سوم» ادوارد سوجا، «هتروتوپیا»ی میشل فوکو و «کرونوتوپ» میخائیل باختین جهت مطالعه به کار گرفته شده اند. با تحلیل این رمان ها بر مبنای مفاهیم مذکور درمی یابیم که فارغ از تفاوت های بنیادینی که از نظر ماهیت و شکل فضا در این دو اثر ظهور می کنند، فضای کلی در هر دو رمان تحت سلطه پدر یا نظام پدرسالارانه است. در زندگی و زمانه مایکل کی، مایکل سفری را در سرتاسر آفریقای جنوبی می آغازد تا از سلطه پدر رهایی یابد، حال آنکه در رمان گاوخونی، راوی بی نام که موفق نشده بعد از منتقل شدن به تهران نیز خاطره اصفهان را از یاد برد، شروع به نوشتن می کند تا از شر خواب هایی که درباره پدر می بیند خلاص شود. در پایان هر دو رمان، قهرمان ها به مکان های آغازین خود - به ترتیب: کیپ تاون و تهران - بازمی گردند، گرچه این شهرها آن گونه که در ابتدا بوده اند، باقی نمی مانند: مایکل حتی در کیپ تاون هویت خود به عنوان یک باغبان را حفظ کرده و به آپارتمان قبلی اش بازمی گردد، و راوی گاوخونی، از طریق نوشتن به نوعی صلح با تصویر همیشه حاضر پدر و حضور زاینده رود در تهران دست می یابد.

تبلیغات