آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۳

چکیده

در تراث حدیثی امامیه پاره ای گزارش ها وجود دارد که اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان مصداق حقیقی عرب و نژاد برتر و شیعیان ایشان نیز عرب و یا به عنوان «موالی» معرفی گردیده اند. در مقابل، دشمنان ایشان نیز با تعابیری چون بادیه نشین و «عجم» توصیف شده اند. نگارندگان در پژوهه حاضر برآنند تا با تدوین «خانواده حدیثی» و کاربست روش تحلیل گفتمان تاریخی به فهم صحیحی از این احادیث دست یابند و مقصود اصلی از این احادیث را در بستر فرهنگی-اجتماعی تاریخ صدور آنها تبیین نمایند. با بهره جویی از این دو روش در تحلیل احادیث مذکور، چنین به دست می آید که واژگانی چون «عرب، اعراب، موالی و عجم» در این احادیث، معنای لغوی آن ها مقصود اصلی نیست، بلکه معانی اصطلاحی آنها مد نظر معصومان است که ناظر به جایگاه برتر ایمانی و معرفتی اهل بیت و شیعیان ایشان و انحراف و انحطاط اخلاقی و ایمانی مخالفان ایشان است؛ از سوی دیگر چنین روایاتی در رویارویی با گفتمان رقیبی صدور و بازتاب یافته است که در صدد ترویج گفتمان برتری نژاد عرب بر غیر عرب بود و اهل بیت به نقد و ابطال این گفتمان پرداخته اند.

Analysis of the discourse of the hadiths of "We are the Arabs" in the lineage of Shiite Imams

There are some reports in the hadith tradition of the Imams that the Ahl al-Bayt (as) have been introduced as the true example of the Arabs and the superior race, and that their Shiites have also been introduced as Arabs or as "Mawlawi."In contrast, their enemies have been described as Bedouin and non-Bedouin.The authors of the present study aim to achieve a correct understanding of these hadiths by compiling a "hadith family" and applying the method of historical discourse analysis, and to explain the main purpose of these hadiths in the socio-cultural context of the date of their publication.Using these two methods in the analysis of the mentioned hadiths, it is obtained that words such as "Arabs, Arabs, Mawlawis and non-Arabs" in these hadiths, their literal meaning is not the main purpose, but their idiomatic meanings are considered.It is the infallibles who observe the superior position of faith and knowledge of the Ahl al-Bayt and their Shiites,and the moral deviation and degeneration of the faith of their opponents;On the other hand, such narrations have been issued and reflected in the face of a rival discourse that sought to promote the discourse of the superiority of the Arab race over non-Arabs,

تبلیغات