بازتاب اهداف و آرمان های سیاسی در برخی از اسرائیلیات مرتبط با مهدویت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ورود اسرائیلیات به منابع اسلامی پدیده ای ناخوشانید و تلخ بود که کم و بیش تمامی حوزه های معارفی اسلام را در برگرفت.از جمله حوزه-های معرفتی اسلام که اسرائیلیات در آن ورود کرد و سبب پدید آمدن جعلیاتی شد، حوزه مهدویت است. در این مطالعه به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستیم: راویان یهودی و مسیحی مسلمان شده چه آرمان های سیاسی را با نقل روایات مرتبط با مهدویت دنبال می-کردند؟ پیوند سیاسیون اموی با راویان اسرائیلیات سبب پدید آمدن چه مجعولاتی در حوزه مهدویت و همسو با اهداف این سیاستمداران، شده است؟ مهم ترین گونه های این مجعولات کدامند؟ جهت پاسخ به این سؤالات از روش تحلیلی- توصیفی استفاده شده است. نتیجه حاصل، وجود دو جنبه سیاسی تحریفات و جعلیات راویان و منابع اسرائیلی را نشان می دهد. جنبه نخست عبارت است از پیوند راویان اسرائیلی و یا راویان مسلمان متأثر از اسرائیلیات با سیاستمداران هم عصرشان و تلاش برای ساخت منقولات آخرالزمانی در جهت منافع این سیاستمداران. جنبه دوم نیز عبارت است از تلاش راویان اسرائیلی در برتری دادن سیاسی یهود و مسیحیت با نقل منقولاتی آخرالزمانی در جهت ارائه نقش پررنگ مفاهیم، اماکن و نمادهای اسرائیلی. گونه های فراوانی از جعل و تحریف روایات مهدوی را در ذیل این دو جنبه می توان ردیابی نمود.The Reflection of Political Aims in Some Israʼiliyyat Related to Mahdism
The ingress of Israʼiliyyat to Islamic sources was an unpleasant phenomenon which involved most of the Islamic educations. The trust of Muslim narrators to Jewish sources and people was efficacious in the spread and ingress of Israʼiliyyat to Islamic sources. One of the Islamic educational contexts that Israʼiliyyat entered in and caused fabrication is Mahdism. This article uses Hadith and historical sources and analysis in order to proceed the two political aspects of these fabrications and Israeli sources. The first aspect is the connection between Israeli narrators or Muslim narrators who were influenced by Israʼiliyyat and their contemporaneous politicians, and their search for making apocalyptical narrated things that benefit those politicians. The second aspect is the struggle of Israeli narrators in ascending the Jewish and Christian politics by quoting apocalyptical things to present the crucial concepts, places and symbols of Israel. Different kinds of fabricated quotations and narrated things can be studied in the two aspects above.