در دفاع از عقلانیت نظریه ناظر آرمانی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
نظریه ناظر آرمانی نظریه ای است که تبیینی گرایشی از امور اخلاقی دارد. طبق تقریر های مختلف این نظریه برای تحلیل معنای قضایای اخلاقی، کسب معرفت اخلاقی و تبیین هستی شناختی اوصاف اخلاقی می توان به گرایش های ناظر آرمانی رجوع کرد. رودریک فرث شاخص ترین صورت بندی از این نظریه را ارائه داده است. او تقریری معناشناسانه از نظریه ناظر آرمانی ارائه می دهد و معتقد است عمده تلاش های فیلسوفان در باب تحلیل معنای خوبی با اشکال اساسی روبه رو است. فرث راه حل را رجوع به این نظریه مطلق گرای گرایشی می بیند. وی با برشمردن مؤلفه های محوری این نظریه و خصوصیات ناظر آرمانی می-کوشد راهکاری شهودی برای تحلیل معنای گزاره های اخلاقی فراهم کند. ویژگی هایی که فرث در مقاله خود به ناظر آرمانی نسبت می دهد متناسب با کارکرد معناشناسانه ای است که برای آن در نظر دارد. مؤلفه های اصلی و نیز خصوصیات ناظر آرمانی مورد نقد برخی فیلسوفان قرارگرفته است. در این مقاله ناظر آرمانی استعاره از عقل و گرایش های ناظر آرمانی همان گرایش های عقلانی در نظر گرفته شده است. بر مبنای همین پیش فرض با بررسی برخی نقدهای وارد شده به این نظریه کلیت تقریرهای معناشناسانه و معرفت شناسانه آن را عقلانی و قابل دفاع می یابیم. هرچند با اعمال برخی تغییرات در ویژگی های ناظر آرمانی می توان این نظریه را پذیرفتنی تر ساخت.In defense of the rationality of the Ideal Observer Theory
The Ideal Observer Theory is a theory that has a dispositional explanation of moral affairs. According to this theory, to analyze the meaning of moral propositions, acquire moral knowledge, and ontologically explain moral attributes, one can refer to the dispositions of the ideal observer. Roderick Firth has presented the most significant formulation of this theory. He considers a semantic interpretation of the IOT and believes that most of the efforts of philosophers in analyzing the meaning of good are faced with fundamental problems. He tries to provide an intuitive solution for analyzing the meaning of moral propositions by IOT. The characteristics that Firth attributes to the IO are proportional to the semantic function he intends. The main characteristics of this theory and the characteristics of the IO have been criticized by some philosophers. In this article, we have considered the IO as a metaphor for reason, and the ideal observer's dispositions are the same as rational dispositions. By examining some criticisms of this theory, this presupposition makes its semantic and epistemological interpretations reasonable and defensible. However, by applying some changes in the characteristics of the ideal observer, this theory can be more acceptable and defensible.