چکیده

در حوزه فرا اخلاق، از سه گونه متمایز درونی گرایی و برونی گرایی سخن به میان می آید که عبارتند از: ۱) درونی گرایی/ برونی گرایی در  خصوص حقایق اخلاقی؛ ۲) درونی گرایی/ برونی گرایی در خصوص دلایل عملی؛ ۳) درونی گرایی/ برونی گرایی در خصوص انگیزش اخلاقی. به طور تقریبی می توان گفت «درونی گرا» در سه گونه فوق، به یک رابطه ضروری به ترتیب، بین حقایق اخلاقی و دلیل عملی، یا بین داشتن دلیل عملی و داشتن میل سابق، یا بین حکم اخلاق و انگیزشْ قائل است؛ در حالی که «برونی گرا» این رابطه ضروری را انکار می کند. ورنر فالک و ویلیام فرانکنا، گفتمان اولیه درباره درونی گرایی/ برونی گرایی انگیزشی را شکل دادند و پاره ای از دانش واژه های این گفتمان را جعل کردند. تامس نیگل و فیلیپا فوت نیز درونی گرایی/ برونی گرایی در دلایل عملی را مدِّ نظر قرار دادند. نگاشته ها و دستاوردهای این فلاسفه نقطه آغاز و عزیمتی برای پی گیری و بسط این بحث ها در دهه های اخیر بوده است. در این نوشتار، با توجه به اهمیت و گستردگی بحث های ناظر به سرشت تمایز درونی گرایی/ برونی گرایی در مسائل متفاوت فرااخلاقی و فقدان آثار روشن کننده کافی به زبان فارسی، افزون بر معرفی گونه های درونی گرایی/ برونی گرایی، تبیین جایگاه آنها، و تشریح سازگاری آنها با گونه چهارمی از درونی گرایی، به اهم دستاوردهای آثارِ کلاسیکِ فیلسوفان پیش گام در این زمینه پرداخته شده است.

Kinds and Classical Works of Internalism/Externalism Debates in Metaethics

With regard to the importance and prevalence of internalism/externalism debates in metaethics, and the absence of sufficiently illuminating Persian works on the distinction of the different types of internalism/externalism, and the need for introducing classical literature in this field, this article seeks to present and distinguish certain accounts of three kinds of internalism/externalism, to explain their positions in metaethical discussions, and finally to highlight some achievements of the classic works as providing the grounds for more recent disputes. These three kinds of internalism/externalism are internalism/externalism about moral truths reasons internalism/externalism and motivational internalism/externalism. The internalist in these debates maintains that there is a necessary (though defeasible) connection respectively between moral truths and reasons for action, or between having reason and having a preceding desire, or between moral judgment and motivation while the externalist denies the necessary connection in each case. The internalism/externalism distinction about moral truths sets moral rationalists like Kantians apart from others. Werner Falk and William Frankena started the initial debate on motivational internalism/externalism. Thomas Nagel and Philippa Foot paid special attention to reasons internalism/externalism. The achievements of these philosophers in their classical works formulated considerable theories in terms of which some following critical debates would be framed.

تبلیغات