چکیده

یکی از استدلال هایی که بر نادرستی سقط جنین به لحاظ اخلاقی از لحظه لقاح اقامه شده، استدلالی است که به «استدلال آینده ای شبیه آینده ما» معروف است و مدافعان و مخالفان بسیاری دارد. دان مارکوس - که این استدلال بیشتر با نام او قرین است و با نام او شناخته می شود - با مسلّم انگاشتن و نادرست بودن قتل انسان ها و ضمن توجیه و تبیین این نادرستی، می کوشد تا با بیان و برجسته کردن شباهت جوهری جنین با انسان ها، نادرستی قتل را به سقط جنین نیز سرایت دهد. بر این اساس و در نگاه او، همان گونه که قتل انسان ها به لحاظ اخلاقی نادرست است، سقط جنین و کشتن آن نیز به همان دلیل نادرست خواهد بود. در این مقاله ضمن بررسی و نقد این استدلال، اشکالات دیوید بونین به آن نیز بررسی و نقد خواهد شد و در پایان تقریری تازه از این استدلال - بر مبنای انگاره های پذیرفته شده در  فلسفه اسلامی - ارائه می شود.

Abortion and the Argument from “A Future Like Ours”

An argument raised for the moral wrongness of abortion from the time of conception is the argument from ‘A Future Like Ours’ which has many defenders and critics. Don Marquis who is known as having introduced the argument builds on the assumption that it is morally wrong to murder a human person to highlight a substantial similarity between an embryo and a mature human being and thus, show the moral wrongness of killing an embryo. Therefore, according to Marquis, just as it is morally wrong to kill a human being, by the same token, it is morally wrong to abort and kill an embryo. In this paper, I will examine and criticize the form and the content of the argument, and then examine David Boonin’s objection to the argument. Finally, I present a new version of the argument on the basis of assumptions in Islamic philosophy.

تبلیغات