حقیقت ربایش پول از طریق رمزگشایی از کارت های هوشمند سرقت یا کلاهبرداری (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
ربایش پول از کارت های هوشمند، از مباحث نوپدید فقهی است که ماهیت آن نیاز به واکاوی دارد. اگر فردی به صورت مخفیانه پول را از حساب دیگری برداشت کرد یا انتقال داد، آیا حقیقت این کار همان سرقت حدی موجب قطع است یا ماهیتی متفاوت دارد و عناوین «استلاب»، «احتیال» و یا «اختلاس» بر آن منطبق می شود؟ اهمیت پاسخ به این مسئله از آن روست که تفاوت فاحشی بین مجازات سرقت حدی با هریک از عناوین یادشده دیگر وجود دارد؛ زیرا در فرض نخست، مجازات رباینده قطع دست است، اما در موارد دیگر به صلاحدید حاکم، مرتکب، تعزیر می شود. پاسخ به این پرسش متوقف بر این است که یکم؛ حرز، تنها حرز مادی را شامل شود یا معنوی را هم دربرگیرد؟ دوم؛ در برداشت پول از حساب، هتک حرز صدق کند یا خیر؟ در صورتی که حرز، حرز معنوی را هم شامل، و هتک حرز نیز در آن صادق باشد، سرقت حدی محقق می شود. در نوشته پیش رو به روایات، سیره و اجماع برای اثبات اعم بودن حرز از مادی و معنوی تمسک شده و در نتیجه هیچ یک تمام دانسته نشده است. در نهایت به نظر می رسد این ربایش، کلاهبرداری است، نه سرقت.حقیقه سرقه الأموال عن طریق فکّ تشفیر البطاقات الذّکیّه سرقه أو احتیال؟
من أهمّ المناقشات الّتی حدثت مؤخّراً مع تقدّم التّکنولوجیا هی مناقشه سرقه الأموال من البطاقات الذّکیّه. والنّقاش المهمّ والتطبیقی حول هذه القضیّه تحلیل طبیعه هذه الظّاهره. فإذا قام شخص بسحب أو تحویل أموال من حساب آخر سِرّاً، فهل حقیقه هذا الفعل هی نفس السّرقه الحدّیّه الموجبه لقطع الید أم أنّها ذات طبیعه مختلفه وتنطبق علیه عناوین الاستلاب أو الاحتیال أو الاختلاس؟ وأهمّیّه الإجابه على هذا السّؤال هی أنّ هناک فرقاً شاسعاً بین عقوبه السّرقه الحدّیه وأیّ من الألقاب الأخرى المذکوره؛ لأنّه فی الفرض الأوّل تکون عقوبه الخاطف هی قطع الید، أمّا فی الحالات الأخرى فیعزَّر حسب رأی الحاکم. الجواب على هذا السّؤال یعتمد على حقیقه أنّه أوّلاً؛ الحرز هو الحرز المادیّ فقط أم یشمل الحرز المعنویّ أیضاً؟ وثانیاً؛ هل ینطبق على سحب الأموال من الحساب هتک الحرز أم لا؟ فإذا کان الحرز یشمل المعنویّ منه وصدق فیه هتک الحرز أیضاً فقد تحقّقت السّرقه الحدّیّه. وفی هذا المقال تمّ تقدیم ثلاثه أدلّه وهی الرّوایات و السّیره والإجماع لإثبات أنّ الحرز مادیّ ومعنویّ فی نفس الوقت. وأدّی إلى أنّ أیّاً من الأدلّه لیس تامّاً ویبدو أنّ عملیّه السّحب هی عملیّه احتیال ولیست سرقه.