آسیب های تربیت دینی در دوره پیش دبستانی: یک مطالعه پدیدارنگارانه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بازنمایی آسیب های تربیت دینی در دوره پیش دبستانی است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجام شده است. پانزده کارشناس حوزه پیش دبستانی و تربیت دینی از سطح کشور به روش نمونه گیری هدفمند، از نوع ملاکی با حداکثر تنوع انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند تا زمان اشباع داده ها گردآوری شد. برای تحلیل داده ها، از تحلیل محتوا کیفی استفاده شد. یافته ها حاکی از آسیب های جدی و اساسی در دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی است. آسیب های درون سازمانی شامل؛ آسیب های مربوط به مربّیان، آسیب های مربوط به هدف گذاری تربیت دینی، آسیب های مربوط به محتوا و شیوه های ارائه آن به کودکان و آسیب های برون سازمانی شامل؛ آسیب ها در بخش سیاست های مدیریتی و آسیب ها در بخش سیاست های فرهنگی – اجتماعی است. بر اساس یافته ها، پیشنهادهای برای رفع آسیب های تربیت دینی پیش دبستانی ارائه شده است.Religious education pathology in the Preschool education: A Phenomenographic Study
The purpose of this research is to represent the Injuries of religious education in the preschool period. In this regard, qualitative research approach and phenomenography research method were used. 15 experts and specialists in the field of pre-primary school and religious education from across the country were selected using criterion type purposeful sampling with maximum diversity. Research data were collected through semi-structured interviews until data saturation was reached. qualitative Content analysis was used for data analysis. The findings indicate serious and fundamental Injuries in both intra-organizational and extra-organizational dimensions. Injuries within the organization include; Injuries related to teachers, injuries related to targeting religious education, injuries related to the content and methods of presenting it to children, and external injuries including; The Injuries are in the management policies sector and the Injuries are in the cultural-social policies sector. Based on the findings, suggestions have been made to reduce the Injuries of religious education Preschool.