نقش فشار درک شده بر اعتقادات اخلاقی حسابداران در گزارشگری مالی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر فشار اخلاقی درک شده بر اعتقادات اخلاقی در گزارشگری مالی (گزارشگری مالی متقلبانه برای مبالغ بااهمیت و کم اهمیت، مدیریت سود کارا و فرصت طلبانه) است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش افراد شاغل در حرفه حسابداری شامل مدیران مالی، سرپرستان حسابداری و کارشناسان حسابداری شرکت های خصوصی و شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۴۰۰ است. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه به روش تصادفی جمع آوری شده و با استفاده از مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد تحلیل قرارگرفته است. برای تعیین حجم نمونه از ده برابر بیشترین شاخص مدل اندازه گیری استفاده شد که تعداد ۲۰۱ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. یافته ها نشان می دهد که فشار اخلاقی درک شده، تأثیر منفی و معنی داری بر اعتقادات اخلاقی دارد. همچنین اعتقادات اخلاقی تأثیر منفی و معنی داری بر مدیریت سود کارا، فرصت طلبانه، گزارشگری مالی متقلبانه برای مبالغ بااهمیت و کم اهمیت دارد؛ بنابراین فشار درک شده توسط حسابداران می تواند باعث ایجاد استرس در آن ها شود و زمینه هایی را فراهم کند که عمل به روش های اخلاقی نادیده گرفته شده، نگرش و عملکرد حسابداران تحت تأثیر قرار گیرد و منجر به تغییر اعتقادات در افراد و درنهایت رفتارهای سؤال برانگیز در گزارشگری مالی شود. تحقیقات بی شماری نشان داده اند که شرکت ها از طریق مدیریت سود و تقلب اقدام به دست کاری در صورت های مالی برای دستیابی به اهداف خود می کنند؛ اما آنچه ناشناخته است؛ عوامل رفتاری است که از نظر روانی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد تا اقدام به دست کاری در صورت های مالی نماید؛ بنابراین نیاز به درک بهتر ماهیت اخلاقی فرد و عوامل مرتبط با آن که افراد را ترغیب می کند تا باورهای اخلاقی را کنار بگذارند و در رفتارهای غیراخلاقی مشارکت نمایند، وجود دارد. این مطالعه با آشکارسازی این جنبه ناشناخته از رفتار که مطالعات ناقصی در مورد آن وجود دارد به این شکاف تحقیقاتی در ادبیات می پردازد.The Role of Perceived Pressure on Accountants' Ethical Beliefs in Financial Reporting
The purpose of this study is to investigate the effect of perceived ethical pressure on ethical beliefs in financial reporting (fraudulent financial reporting for significant and insignificant amounts, opportunistic and efficient earnings management). This research is an applied research. The statistical population of this research is people working in the accounting profession, including financial managers, accounting supervisors, and accounting experts of private companies and companies admitted to the Tehran Stock Exchange. The data of the research was collected through a questionnaire in a random way and using the structural equation model with the approach of Partial Least Squares (PLS) was analyzed. To determine the sample size, ten times the highest index of the measurement model was used, and 201 people were selected as the sample size. Findings show that perceived ethical pressure has a negative and significant effect on ethical beliefs. Ethical beliefs also have a negative and significant effect on opportunistic and efficient earnings management, fraudulent financial reporting for significant and insignificant amount. Therefore, the pressure perceived by accountants creates stress in them and prepares the ground to neglect ethical approaches and affects their performance. It also alters one's beliefs and causes questionable behaviors in financial reporting.
Numerous studies have shown that companies manipulate financial statements to achieve their goals through Income management and fraud. But what is unknown; is behavioral factors that psychologically influence the person to manipulate the financial statements. Therefore, there is a need to better understand the moral nature of a person and the factors related to it that encourage people to abandon moral beliefs and participate in unethical behaviors. This study addresses this research gap in the literature by revealing this unknown aspect of behavior on which there are incomplete studies.