تدوین چارچوب توسعه حرفه ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: معلمان عامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش آموزان هستند و ارتقای کیفیت آموزشی بدون توسعه ای حرفه معلمی میسر نیست. بنابراین، هدف این تحقیق، تدوین چارچوب توسعه حرفه ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش شناسی پژوهش: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است و داده ها به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. نمونه کیفی، شامل 19 نفر از خبرگان بودند که به روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی، مدیران و کارشناسان تربیت بدنی آموزش و پرورش بودند که ابتدا به صورت تصادفی طبقه ای و سپس به صورت غیرتصادفی و در دسترس 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته، شامل عوامل موثر بر توسعه حرفه ای دبیران تربیت بدنی بود که روایی محتوایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن علاوه بر کدگذاری مجدد توسط دو کدگذار، با آزمون آلفای کرونباخ نیز تأیید شد (89/0=α ). جهت تعیین اولویت های اقدام در توسعه حرفه ای دبیران مدل ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که 37 شاخص در قالب 12 مؤلفه، بر توسعه حرفه ای دبیران تربیت بدنی اثرگذار است و مؤلفه ها در هفت سطح ساختاردهی شدند. مؤلفه های توانمندسازی و سیاست گذاری کلان در قاعده مدل و مؤلفه های جسمی و روانی و عوامل اجتماعی در سطح اول قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: می توان گفت که توانمندسازی مدرسان، افزایش دوره های آموزشی و تأکید سیاست گذاران بر توسعه تربیت بدنی، دستیابی به دیگر عوامل اثرگذار بر توسعه حرفه ای دبیران تربیت بدنی را تسهیل خواهد کرد.Developing a professional development framework of physical education teachers with an interpretative structural approach
Introduction: Teachers are the key factor in improving the performance of students and improving the quality of education is not possible without the development of the teaching profession. Therefore, the purpose of this research was to formulate the professional development framework of physical education teachers with an interpretative structural approach.
research methodology: This research is practical in terms of purpose and the data was collected in the field and in a mixed way (qualitative and quantitative). The qualitative sample included 19 experts who were selected in a targeted non-random way. The statistical population in the quantitative section was the managers and experts of physical education, who were first selected by stratified random and then non-randomly and available to 384 people. The research tool, a researcher-made questionnaire, included factors affecting the professional development of physical education teachers, whose content validity was confirmed by 10 sports management professors, and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test in addition to recoding by two coders (α= 0.89). In order to determine the action priorities in the professional development of teachers, the interpretive structural model was used.
Findings: The findings indicated that 37 indicators in the form of 12 components have an effect on the professional development of physical education teachers and the components were structured in seven levels. The components of empowerment and macro policymaking were placed in the base of the model, and physical and psychological components and social factors were placed at the first level.
Conclusion: It can be said that empowering teachers and increasing training courses will facilitate the achievement of other factors affecting the professional development of physical education teachers.