آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی فقدان یا ضعف انگیزه کارمندان بر حضور فعال و هدفمند در کلاس های آموزشی ضمن خدمت سازمان های دولتی صورت گرفته است. این پژوهش با روش پژوهش کیفی انجام شده که جهت گردآوری داده ها، ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته محقق ساخته بکاربرده شده است. جامعه آماری پژوهش دست اندرکاران حوزه آموزش می باشد. روش نمونه گیری پژوهش هدفمند و از نوع گوله برفی است. داده های پژوهش از طریق مصاحبه با 25 نفر به اشباع رسید. داده ها بر اساس نظریه گراندد تئوری تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها 9 مقوله کلی برای پاسخ به سوال چرایی فقدان یا انگیزه پایین برای شرکت فعال و هدفمند در دوره های آموزشی ضمن خدمت کارمندان شرکت های دولتی و 10 مقوله کلی برای پاسخ به سوال چگونگی ایجاد یا افزایش انگیزه برای شرکت فعال و هدفمند در دوره های آموزشی ضمن خدمت کارمندان شرکت های دولتی بود. این مقوله ها برای سوال چرایی شامل «عدم نیازسنجی دقیق»، «عدم آشنایی مدیران با نقش های مدیریتی»، «فراگیران»، «عدم شایستگی مدرسان»، «عدم توجه به انگیزه کارمند در برنامه ریزی دوره های آموزشی» و مقوله ها برای سوال چگونگی شامل «نیازسنجی دقیق»، «مدیریت آموزشی در سازمانهای دولتی»، «استفاده از مدرسان حرفه ای »و «توجه به انگیزه کارمند در برنامه ریزی دوره های آموزشی» می شود. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود مقوله های مذکور جهت ایجاد یا افزایش انگیزه کارمندان استفاده شود.

Lack of Motivation for In-Service Training among Governmental Organization Employees: Presenting a Thinking Model Based on Grounded Theory

The current research was conducted with the aim of investigating the lack of or weakness of employees' motivation for active and purposeful attendance in training classes while serving government organizations. This research was conducted with a qualitative research method, in which a semi-structured interview tool developed by the researcher was used to collect data. The statistical population of the research included those involved in the field of education. The sampling method of the research was purposeful and snowball type. The research data reached saturation through interviews with 25 individuals. The data was analyzed based on grounded theory. The results of the data analysis revealed 9 general categories to answer the question of why there is a lack of or low motivation for active and purposeful participation in in-service training courses for public company employees and 10 general categories to answer the question of how to create or increase motivation for active participation and target was in the training courses while serving the employees of government companies. These categories for the why question include "lack of accurate needs assessment", "managers' lack of familiarity with managerial roles", "students", "incompetence of instructors", "lack of attention to employee motivation in planning training courses" and categories for the question of how includes "accurate needs assessment", "educational management in government organizations", "using professional instructors" and "paying attention to employee motivation in planning training courses".

تبلیغات