آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم نقشی موثر بر کیفیت بخشی نظام تربیت معلم دارد و برون داد آن معلمان شایسته ای خواهند بود که به ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور کمک خواهند کرد. در این راستا، این پژوهش با هدف شناخت مولفه های برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم فنلاند و آمریکا به عنوان دو کشور توسعه یافته بر اساس یک طرح پژوهش نظری مبتنی بر راهبرد اسنادی-تحلیلی انجام شد. روش جمع آوری داده ها، مطالعه منابع مکتوب شامل کتاب، مقاله، و اسناد در باره برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم کشورهای فنلاند و آمریکا از سال 2000 تا 2023 بود. از تحلیل داده ها، طیفی وسیع از مقوله ها استخراج و سپس در سه مقوله اصلی و کلی تر چشم انداز، محتوا و شیوه های اجرای برنامه ها سازماندهی شدند. آینده پژوهی به عنوان مقوله فرعی چشم انداز برنامه های درسی هر دو کشور، یک عامل اثرگذار در تدوین محتوا و شیوه های اجرای برنامه های آن ها است. همچنین محتوای برنامه های درسی در این دو کشور از انعطاف پذیری و شمولیت برخوردار است و پیوند نظر با عمل مورد تاکید است. استراتژی های آموزشی و استراتژی های عدالت خواهانه و ضد استعماری به عنوان دو استراتژی مکمل در شیوه های اجرای برنامه ها استفاده گردیده است. در تمامی برنامه ها احترام به استقلال حرفه ای و توسعه حس عاملیت به عنوان یک مقوله اثر گذار در تعالی حرفه ای مدرسان مورد تاکید است.

Reflecting on the Professional Excellence Curriculum of Teacher Educators in Finland and the United States

Professional excellence in teacher education significantly enhances the quality of teacher education systems and produces competent teachers who contribute to the improvement of the national education system. Hence, this study aims to explore the components of the professional excellence curriculum in teacher educators in Finland and the United States, as two developed countries, based on a theoretical research plan using a documentary-analytical strategy. The data collection method involved studying written sources including books, articles, and documents on the curriculum for professional excellence in teacher education in Finland and the United States from 2000 to 2023. Based on the analysis of data, three principal categories were extracted: vision, content, and implementation methods of the curriculum. Each of these three principal categories of the professional excellence curriculum includes several components. Future study, as a dominant component in the vision of the countries' curricula, has been an influential factor in shaping the content and implementation methods of curricula. The content of the curriculum has been flexible and inclusive. The link between theory and practice is emphasized. In terms of implementation, educational strategies and justice-based and anti-colonial strategies have acted as two complementary strategies. In the whole curriculum, respect for professional independence and the development of a sense of agency have been emphasized as effective components in the professional excellence of educators.

تبلیغات