بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس کوتاه شده حیطه های نگرانی در دانشجویان
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مشخصات روان سنجی مقیاس کوتاه شده حیطه های نگرانی در دانشجویان ایرانی بود. در این تحقیق توصیفی-پیمایشی 250 نفر دانشجو با دامنه سنی(19 تا47)و میانگین 30/4±16/25 با روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان انتخاب شدند و به پرسشنامه های حیطه های نگرانی، باورهای فراشناختی، اضطراب فراگیر و نگرانی پن استیت پاسخ دادند. ضرایب آلفای کرونباخ (78/0)، اعتبار همزمان (باورهای فراشناختی،28/0)، اعتبار ملاکی (نگرانی پن استیت، 19/0) به دست آمد که همگی در سطح 01/0p< معنی دار بودند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس 10 سؤالی حیطه های نگرانی در نمونه ایرانی برخلاف نمونه خارجی به جای پنج عامل از چهار عامل اشباع شده است که روی هم قادرند 76 درصد از واریانس مقیاس را تبیین کنند. بنابراین پرسشنامه حیطه های نگرانی ابزاری معتبر و پایا برای سنجش نگرانی است.Investigation the Psychometric Properties of Worry Domain Scale (Short From) In Students
This study examined the short scale psychometric properties of areas of worry in the Iranian students. In this descriptive-survey research 250 students between the ages (19 to 47) and mean of 25.16 ± 4.30 selected with cluster class sampling from the students of Hamadan Islamic Azad University and they answered to "areas of worry", "meta-cognitive beliefs", "pervasive anxiety" and "Penn State worry". Cronbach Alpha Coefficient (0.78), "Concurrent validity" (Cognitive beliefs, 0.28), "Criterion validity" (Penn State worry, 0.19) were all in the significant of p < 0.01. Exploratory factor analysis showed that the 10-item scale of "areas of worry" in the Iranian population has four factors instead of five factors in foreign studies and together they could explain 76% of the scale variance. Therefore, the questionnaire of areas of worry is a valid and reliable tool for measuring worry.