آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

منظور از اقلیت در شرکت سهامی، سرمایه دارانی هستند که مجموع رأی آن ها نسبت به سایر سرمایه داران (رأی اکثریت) ناچیز است و قادر به اعمال نفوذ محسوس در اداره شرکت نیستند. سرمایه داران اقلیت دارای نسبت های گوناگونی بوده که هر یک قابل تأمل است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر لایه ها و زنجیره های کنترل چندگانه رفتار خود معامله گر شهری و عملکرد اقتصادی شرکت ها است. این پژوهش ماهیت و روش توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش متشکل از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1395 تا 1399 است. انتخاب نمونه از روش غربال گری (حذفی) استفاده شد و از نرم افزار Eviews برای بررسی مدل پانل دیتا حاصل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که لایه های کنترل چندگانه برروی عملکرد اقتصادی شرکت ها تأثیر کاهنده معنی دار داشته و همچنین زنجیره های کنترل چندگانه بر عملکرد اقتصادی شرکت ها تأثیر افزاینده دارند.

Investigating the role of layers and multiple control chains of the trader's own behavior on the economic performance of companies

Minority in a joint-stock company means capitalists whose total vote is insignificant compared to other capitalists (majority vote) and are not able to exert significant influence on the company's management. Minority capitalists have different ratios, each of which can be considered. The purpose of this research is to investigate the effect of multiple control layers and chains on the behavior of the urban trader and the economic performance of companies. This research is descriptive-correlative in nature and method and practical in terms of purpose. The statistical population in this research consists of companies admitted to the Tehran Stock Exchange between 2015 and 2019. The selection of the sample was done by screening method (elimination) and Eviews software was used to check the resulting data panel model. The results indicate that multiple control layers have a significant reducing effect on the economic performance of companies, and multiple control chains have an increasing effect on the economic performance of companies.

تبلیغات