بایسته های کتب و متون آموزشی در علم صرف بر مبنای نظریه ی نشر نوآوری
آرشیو
چکیده
هدف آموزش قواعد صرف عربی، بالابردن سطح درست خوانی و فهم متون و افزایش علاقه و انگیزه یاد گیرندگان است که بر مبنای تحقیقات، این اهداف به دلایل متعدد کمتر محقق شده اند. در رسیدن به هدف های ذکر شده، متون آموزشی علم صرف از اصلی ترین ارکان هستند که سال هاست به یک شکل و سیاق تدوین و منتشر می شوند و مطابق با اهداف، نیازها و واقعیت ها، تغییر و تحول پیدا نکرده اند. با توجه به ضرورت بازنگری و اصلاح کتب صرفی که می تواند زمینه رشد تحصیلی بیشتر را فراهم کند، پژوهش حاضر، با تأکید بر متغیر کتاب و متون آموزشی، به بررسی بایسته های متون و کتاب های آموزش صرف در رشته ها و مقاطع مختلف آموزشی به ویژه در دانشگاه ها بر اساس نظریه ی نشر نوآوری می پردازد. روش پژوهش در تحقیق، مصاحبه عمیق با رویکرد گراندد تئوری (نظریه زمینه ای) است و نتایج به دست آمده از هر مصاحبه دسته بندی و سپس به مصاحبه شونده بعدی اعلام شده تا گزاره های بیشتری به یافته ها اضافه شود. بر مبنای یافته های پژوهش، هرگونه تغییر و نوآوری در متون صرفی باید شامل پنج مقوله کلی توالی و نظم، روانی و کاربردی بودن مثال ها و تمرین ها، رعایت استانداردهای کتب آموزشی، جامعیت و نوآوری های محتوایی باشد. از مهم ترین مقوله های جزئی، چینش منطقی، انطباق با سطح یادگیرندگان و هفته های آموزشی، استفاده از مثال های قرآنی، پرهیز از مطالب پیچیده و مبهم، نبود کاستی و استفاده تخصصی از واژه ها است که متن آموزشی علاوه بر جذابیت ظاهری، شکلی و نگارشی باید، قابلیت ارزشیابی، آزمون و سنجش بازخوردهای مثبت، منفی و مقایسه ای داشته باشد.The requirements of educational sarf (Arabic litracher) books and texts based on the theory of publishing innovation
The aim of teaching the grammar of Arabic (Sarf) is to increase the power of correct reading and comprehension of texts and better understanding of Arabic texts and to increase the interest and motivation of learners, which is based on research, these goals have not been realized due to several reasons. In reaching the mentioned goals, books and educational texts of Sarf are one of the main pillars that have been compiled and published in the same form and context for years and have not been changed and transformed according to the goals, needs and realities. Considering the necessity of revising, textbooks that can provide the basis for further academic growth and progress. The current research tries to investigate the needs of books in various fields and levels of education based on the theory of publishing innovation, by emphasizing the variable of books and texts of university education, with the depth interview method and grounded theory approach. Based on the findings of the research, any changes and innovations in Sarf texts should include changes in content based on sequence and continuity, logical order, comprehensiveness, practicality, fluency, simplicity and functionality in addition to changes in appearance, shape and writing for attractiveness. evaluation and test.