جلوه های ساختار آگاهی اجتماعی عراق در قرن بیست و یکم در رمان «برید الآلهة» اثر میثم الخزرجی
آرشیو
چکیده
رابطه بین ادبیات و جامعه از قبل وجود دارد و به زور. ادبیات، ادبیات نیست مگر در شرایط خاص اجتماعی، نویسنده ای که اثر ادبی تولید می کند، در آغاز و در پایان، یک کنشگر اجتماعی برخاسته از یک جامعه خاص است و دریافت کننده مفروض این محصول ادبی/اجتماعی، بازیگر اجتماعی دیگری است. و سیستم کلی که این فرآیند را در بر می گیرد، جامعه با فعالیت ها و زیرسیستم های دیگر باقی می ماند. در سطح حوزه کاری، به طور واقع بینانه تأیید می شود که حوزه جامعه شناسی ادبی به نویسنده، ادبیات و دریافت کننده در سطح جامعه مربوط می شود. میثم محمد علی کاظم الخزرجی نویسنده عراقی و از اعضای اتحادیه عمومی نویسندگان در عراق است. برای ما به روایت، نقاشی های دیواری، با الهام از نجف، و کرانه های بین النهرین. میثم الخزرجی در رمان خود به نام «پست خدایان» داستان هایی از واقعیت جامعه عراق، به ویژه در جنوب، داستان های بحران زده و مضطرب را بیان می کند که رنج، درد، رویاها، شرایط و ترس های مردم را بیان می کند. به آن نیروی تأثیرگذاری می افزاید که به آن خلاقیت و تمایز می بخشد، که توجه را به خود جلب می کند، ما رمان «پست خدایان» نویسنده عراقی میثم الخزرجی را برای بررسی چگونگی ظهور ارجاعات اجتماعی در رمان او انتخاب کردیم. "پست خدایان"؟ بنابراین، ما می گوییم که ارجاعات یک عامل ادبی و اجتماعی است که زیبایی شناسی هنری با ابعاد فرهنگی را به ما می بخشد. ما متوجه می شویم که میثم الخزرجی اشارات اجتماعی خود را به طور گسترده، در سطحی بسیار پیچیده و به شیوه ای متمایز و دقیق به کار برده است. توانایی او در آنچه روایت شاعرانه تحمیل می کند، ارجاعات به نقاطی از ارتباطات انسانی تبدیل شده اند که بدون نژادپرستی مورد پذیرش قرار گرفته اند و تبدیل به... شرایط شخصی، وقایع و تجربیاتی که در زندگی خود از سر گذرانده است، بنابراین ما زیبایی شناسی تداعی هنری را در رمان «پست خدایان» از زبانی قوی احساس کردیم. سبک و تصاویر شاعرانه ای که قدرت تأثیرگذاری بر روح گیرنده دارند از جمله مهم ترین نتایج از این مطالعه به این نتیجه رسیدم: رابطه نزدیک بین تجارب اجتماعی الخزرجی، آگاهی جمعی، علیت جادویی، تضاد و بیگانگی. آگاهی واقعی و ممکن در این مقاله به رویکرد توصیفی تحلیلی با توجه به رمان «پست خدایان» تکیه می کنیم.Manifestations of the structure of Iraq’s social consciousness in the 21st century in the novel “The Mail of the Gods” by Maitham Al-Khazraji
The relationship between literature and society already exists, and by force; Literature is only literature under specific social conditions. The writer who produces a literary work is, in the beginning and in the end, a social actor coming from a specific society, and the supposed recipient of this literary/social product is another social actor. The general system that embraces this process remains society with its activities and other sub-systems. At the level of the field of work, it is realistically confirmed that the field of literary sociology relates to the writer, literature, and the recipient at the level of society. Maytham Muhammad Ali Kadhim Al-Khazraji is an Iraqi writer and a member of the General Union of Writers in Iraq. He wrote many novels such as: Mail of the Gods, Exodus towards the Possible, The Plight of the Seer, It is Time for Us to Narrate, Murals, Inspired by Najaf, and The Banks of Mesopotamia. In his novel “The Mail of the Gods,” Maytham Al-Khazraji expresses stories from the reality of Iraqi society, especially in the south, crisis-ridden and anxious stories that express people’s suffering, pain, dreams, circumstances, and fears. It adds to it an influential force that gives it creativity and distinction, which draws attention. From the above, we chose the novel “The Mail of the Gods” by the Iraqi writer Maitham Al-Khazraji to study how social references emerged in his novel “The Mail of the Gods”? So we say that references are a literary and social factor that imparts an artistic aesthetic with cultural dimensions We notice that Maitham Al-Khazraji has used his social references extensively, at a very sophisticated level, and in a distinct, precise manner that demonstrated his ability in what poetic narration imposes. The references have become points of human communication that are accepted by all minds without racism. It has turned into an aesthetic dimension intended as suggestive semantic symbols for communication and admiration. He linked his social references to his personal circumstance, the events he lived and the experiences he went through in his life, so he permitted his groans and pleasures. We sensed the beauty of artistic evocation in the novel “The Mail of the Gods,” with its strong language, lyrical style, and poetic images that have the power to influence the soul of the recipient. Among the most important results drawn from this study: a close relationship between Al-Khazraji’s social experiences, collective consciousness, magical causality, contradiction and alienation, and actual and possible awareness. In this article, we rely on the descriptive analytical approach according to the “Mail of the Gods” group.