آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

زمینه و هدف:بازی وار سازی،به عنوان یک رویکردنوین وجذاب،توانسته است درزمینه های مختلف توجه زیادی رابه خودجلب کند.استفاده ازعناصربازی درفعالیت های ورزشی نه تنها انگیزه دانش آموزان رابرای شرکت درفعالیت های بدنی افزایش می دهد،بلکه باتقویت تعاملات اجتماعی وتوسعه مهارت های همکاری،به آنها کمک می کندتادرجامعه به شکل مؤثرتری عمل کنند؛بنابراین هدف تحقیق حاضربررسی اثربخشی فعالیت بدنی مبتنی بر بازی وار سازی برافزایش نیک زیستی فردی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان بود.روش پژوهش:روش تحقیق به کارگرفته شده دراین مطالعه،کمی وبه شکل نیمه آزمایشی است که شامل طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان دختر مقطع دوره دوم دبیرستان استان آذربایجان شرقی درسال تحصیلی 1403-1402بود نمونه گیری به روش در دسترس انجام شده، شامل گروه کنترل و گروه آزمایش که هرگروه از25 نفر تشکیل شده و به روش تصادفی ساده درگروه ها جاگذاری شده اند.ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های استانداردسازگاری اجتماعی و نیک زیستی بود.روایی این پرسشنامه ها توسط پنج تن از اساتیدبرجسته مدیریت ورزشی تایید شده و پایایی آنها در حد قابل قبول ارزیابی شده است. برای وضعیت موجود،از یافته های توصیفی (میانگین و انحراف) و به منظور تجزیه و تحلیل و تحلیل داده ها ازآزمون های خطی شاپیروویلک،آنالیز واریانس دو سویه و تعقیبی بونفرونی درسطح معناداری (05/0>p) با استفاده از نرم افزار 26SPSS استفاده شد.یافته ها: بررسی ها نشان داد عوامل زمان و گروه به همراه تعامل بین زمان و گروه، تاثیرات معناداری برمؤلفه های متغیر نیک زیستی فردی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان داشته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، می توان نتیجه گرفت که ادغام تمرینات ورزشی با بازی وار سازی، به طور معناداری موجب افزایش نیک زیستی فردی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان می شود.

Investigating the effectiveness of physical activity based on gamification on increasing students Individual well-being and social adaptation

Background andAim:Gamification, as a new and attractive approach has been able to attract a lot of attention in various fields.The use ofgame elements insports activities not only increases students motivation to participate inphysical activities,but also helps them to function more effectivelyin society by strengthening social interactions and developing cooperation skills.Therefore,the aim ofthe current research was to investigate the effectiveness of physical activity basedon gamification on increasing individual well-being and social adjustment of students.Methods:The research method used in this study is quantitative and semi-experimentalwhich included a pre-test and post-test design with control and experimental groups.The statistical population of this research included male students of the second year of high school inEastAzarbaijanprovince inthe academic year of1402-1403.Sampling was done using the accessible method, including the control group and the experimental group each group consisting of 25 people and placed inthe groups by asimple random method.Data collection tools included the standard questionnaires and well-being.The validity of these questionnaires has been confirmed by three prominent professors ofsports management and their reliability has been evaluated as acceptable.Forthe current situationdescriptive findings(mean and deviation)andShapiro-Wilk's linear tests,two-wayANOVAand Bonferroni's post hoc tests were used at the significance level(p<0.05)usingSPSS 26software to analyze the data.Results:Investigations showed that time and group factors, along with the interaction between timeand group,had significant effects on the variable components of individual well-being and social adjustment of students.Conclusion:According to the results obtained from the research,it can be concluded that the integration ofsports exercises with gamification significantly increases the individual well-being and social adaptation of students.

تبلیغات