تاثیر انجام خطاهای عمدی یادگیری بر حافظه کاری و عملکردی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر انجام خطاهای عمدی یادگیری بر حافظه کاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم بود. روش پژوهش: . روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان چگنی در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. از جامعه آماری مذکور تعداد 30 نفر که شرایط ورود به پژوهش را داشتند به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش مقیاس حافظه کاری دانیمن و کارپنتر (1980) و آزمون مداد کاغذی محقق ساخته جهت سنجش عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود. روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) بود. داده ها در قالب نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه برای متغیر عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت (01/0P<، 317/69F=) اما برای متغیر حافظه کاری تفاوت معناداری وجود نداشت (647/0P=، 214/0F=). نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاضر می توان نتیجه گرفت که انجام خطاهای عمدی یادگیری موجب افزایش عملکرد تحصیلی می شود ولی تأثیری بر حافظه کاری ندارد.متن
The effect of making deliberate errors learning on working memory and academic performance of girl students of the high school
Background and purpose: The purpose of the present study was to determine the effect of making deliberate errors learning on working memory and academic performance of girl students of the high school. research method: The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included all students of the high school in Chegeni city in the academic year ۲۰۲۲-۲۰۲۳. From the statistical population of ۳۰ people who meet the conditions for entering the research, they were selected by random sampling and randomly assigned to two experimental (۱۵ people) and control (۱۵ people) groups. Working memory research tool of Daneman and Carpenter (۱۹۸۰) and the paper-pencil test made by the researcher to measure the academic performance of students. The statistical methods used in this research included descriptive statistics (mean, deviation) and inferential statistics (multivariate covariance analysis). The data was analyzed in SPSS software version ۲۶. Findings: The results of the research showed that there was a significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental group compared to the control group for academic performance (P<۰.۰۱, F=۶۹.۳۱۷), but there was no significant difference for the difference (P=۰.۶۴۷, F=۰.۲۱۴). Conclusion: Based on the present findings, it can be concluded that making deliberate errors learning increases academic performance, but does not affect working memory.