نقش واسطه ای تفکر انتقادی در رابطه بین معنویت و سلامت روانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای تفکر انتقادی در رابطه بین معنویت و سلامت روانی و نیز طرح پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. در ابتدا همبستگی بین متغیر ها بررسی و سپس برای بررسی نقش واسطه ای آزمون تحلیل مسیر انجام شد. 205 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مجتمع دانشگاهی ولیعصرf در سال تحصیلی 1398−1399 در این پژوهش از نوع در دسترس شرکت داشتند و نیز از آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم (ب)، پرسشنامه معنویت و پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شد. همبستگی بین نتیجه پرسشنامه سلامت روانی با تفکر انتقادی (158/0−=r و 05/0>P) و زیرمقیاس های خودآگاهی (510/0−=r و 001/0>P )، اهمیت اعتقاد های معنوی در زندگی (419/0−=r و 001/0>P )، فعالیت های معنوی (498/0−=r و 001/0>P) و نیاز های معنوی (260/0−=r و 001/0>P) از معنویت رابطه منفی معنادار نشان داد. در نتایج تحلیل مسیر نقش واسطه ای تفکر انتقادی در رابطه بین معنویت با سلامت روانی تأیید شد؛ همچنین تفاوت بین زیر مقیاس های معنویت نشان می دهد بین انواع معنویت مواردی که در آنها دو زیرمقیاس خودآگاهی و اهمیت اعتقادهای معنوی در زندگی نقش بیشتری داشته باشد، با تفکر و به صورت خاص تفکر انتقادی همراهی بیشتری دارد و می تواند بر سلامت روانی مؤثر باشند که خود نشان دهنده تفاوت معنویت های گوناگون در سلامت روان است.Mediating role of Critical Thinking in relation between Spirituality and Mental Health
The aim of the present study was to determine the mediating role of critical thinking in the relationship between spirituality and mental health. The research design was correlation of path analysis type. First, the correlation between the variables was investigated and then the path analysis test was conducted to investigate the mediating role. 205 master's students of Valiasr University Complex participated in this accessible research in the academic year 2018-2019. Critical thinking skills tests of California form (B), spirituality questionnaire and general health questionnaire were used. Correlation between the result of mental health questionnaire with critical thinking (r= -0.158 and P<0.05) and self-awareness subscales (r= -0.510 and P<0.001), the importance of spiritual beliefs in life ( r= -0.419 and P<0.001), spiritual activities (r= -0.498 and P<0.001) and spiritual needs (r= -0.260 and P<0.001) from spirituality showed a significant relationship. In the results of path analysis, the mediating role of critical thinking in the relationship between spirituality and mental health was confirmed. The difference between the sub-scales of spirituality shows that among the types of spirituality, cases in which the two sub-scales of self-awareness and the importance of spiritual beliefs in life play a greater role with thinking and specifically critical thinking can be effective on mental health, which shows It is the difference between different spiritualities in mental health.