آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

پژوهش حاضر به تحلیل نقوش و مقایسه نسبی جام زرّین مکشوفه از روستای احمد بیگلو شهرستان مشگین شهر با نمونه های به دست آمده در داخل وخارج از ایران می پردازد. این شی ء ازطریق حفاری های غیرمجاز درسال 1393 کشف شد. با توجه به اینکه هیچ گونه کار پژوهشی روی این شئ صورت نگرفته، لذا انجام چنین پژوهشی در این زمینه به منظور مشخص نمودن کارکرد، تکنیک ساخت، مقایسه، تاریخ گذاری نسبی، تجزیه وتحلیل نقوش نمادین به کار رفته روی این اثر هنری ضروری به نظر می رسد. روش شناسی این پژوهش به صورت مطالعه تطبیقی و تحلیلی-توصیفی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات آن نیز به دو روش کتابخانه ای و میدانی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در به کارگیری تزئینات نقوش روی جام، طرز تفکر و اعتقادات هنرمندان تأثیر بسزایی داشته است. درواقع این نقوش به صورت آیینی و بیانگر مفاهیمی همچون حاصلخیزی و باروری بوده است. نمونه های قابل مقایسه با جام زرّین مشگین شهر، جام طلای گاو بالدار مارلیک، جام حسنلو و جام کلاردشت را شامل می شود. درزمینه مقایسه عناصر تزئینی سینه بند بزرگ زیویه، حلقه مفرغی مکشوفه از سرخ دم، تیردان به دست آمده از لرستان، محوطه ربط2، بشقاب نگهداری شده در موزه بریتانیا و آثاری در خارج از ایران که نمونه های آشوری از آن جمله است. با توجه به تحلیل نقوش و مقایسه آن با نمونه های یافت شده، نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که گاه نگاری نسبی جام مشکوفه متعلق به اواخر هزاره سوم تا اوایل هزاره دوم ق.م. بوده و تصویرسازی و سمبل های نقش شده بر روی جام مشکین شهر بازنمایی از آداب ورسوم استقبال از بهار در آذربایجان با حضور آیین مهری است.  

Semiotics approach and Comparative study of Zarin Ahmed Biglou cup of Meshginshahr city

The present study deals with the analysis of motifs and relative comparison of the exposed gold cup from Ahmad-Bigelo village, Meshginshahr city with samples obtained inside and outside of Iran. This object was discovered and recorded through unauthorized excavations in 2013. Due to the fact that no research work has been done on this object, therefore, conducting such a research in this field in order to determine the function, construction technique, comparison, relative dating, analysis of the symbolic motifs used on this work of art. It seems necessary. The methodology of this article is in the form of a comparative and analytical-descriptive study, and the method of gathering information is also in two library and field methods. The analysis of the dating of the Meshkinshahr gold cup with domestic and foreign examples has been done in two cases: 1- the form and material of the container, 2- the decorations used on the cup. The results of the research indicate that the way of thinking and beliefs of the artists had a significant impact on the use of motifs on the cup. In fact, these motifs are ritualistic and express concepts It has been like fertility. Comparable samples of Meshkinshahr golden cup; There are Marlik Winged Cow Gold Cups, Hassanlou Cups. According to the analysis of motifs and its comparison with the samples found, the results obtained from the research show that the relative chronology of the Mushkoofeh cup belongs to the end of the 3rd millennium to the beginning of the 2nd millennium BC. And the illustrations and symbols engraved on the Meshkinshahr cup are a representation of the customs of welcoming spring in Azerbaijan with the presence of the Mehri ritual.

تبلیغات