چکیده

برجسته سازی خبری به معنای اولویت گذاری بر اخباری خاص به قصد تعیین و یا تغییر نگرش مخاطبان است. این تکنیک در شبکه الجزیره نیز به کارگرفته و پرداختن به آن علاوه بر آشکارکردن اهداف ایدئولوژیک این شبکه، به معرفی سبک های نوشتاری آن می پردازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوه برجسته سازی اخبار در الجزیره نت طراحی شده و با روش تحلیل محتوا به بررسی عناوین خبری پرداخته است. بررسی های کمی نشان می دهد در سطح اول برجسته سازی، سه دسته خبر در اولویت های خبری الجزیره تکرار می شوند. این موضوعات عبارتند از: درگیری های سیاسی، فساد اقتصادی و حضور نیروهای ایرانی و آمریکایی در عراق. کدگذاری باز و محوری اخبار مربوط به حضور نیروهای ایران و آمریکا در عراق در بازه زمانی ۵ ساله (2019-2023) نشان می دهد که این شبکه در جهت توجیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق حرکت کرده است. همچنین الجزیره برای برجسته سازی شیوه های متفاوتی را در تنظیم اخبار به کارگرفته است. آمار حاکی از آن است که واژگان منفی با 31.6%، بیشترین فراوانی را در میان تکنیک های زبانی داشته و بعد از آن به ترتیب ساختار سؤالی با 22.4%، نقل قول با 11.2%، استعاره مفهومی با 9.6% و ارجاع و مرور تاریخی با 3.2% قرار داشته اند و در این میان 8.8% اخبار تکرار شده است.

Agenda Setting in Al Jazeera TV News Headlines: A Case Study of Iran and the United States' Presence in Iraq

News agenda setting involves prioritizing specific news stories to shape or change audience perceptions. Al Jazeera, like other media networks, uses agenda-setting in its news stories. This study examines Al Jazeera's use of this technique and how it reveals the network's ideological objectives and writing styles. Using a content analysis methodology to examine agenda-setting in Al Jazeera's headlines indicate that three news categories are repeatedly prioritized at the surface level of Al Jazeera's news agenda: political conflicts, economic corruption, and the presence of the Iranian and American forces in Iraq. The study also analyzed how the network reports on American and Iranian forces in Iraq from 2019 to 2023, and found that Al Jazeera tends to justify the presence of American forces in the region.In addition, Al Jazeera has used various methods to illustrate different ways of framing news stories. Based on statistical analysis, negative vocabulary accounted for 31.6% of all linguistic techniques, followed by interrogative structures at 22.4%, quotations at 11.2%, metaphorical expression at 9.6%, and references and historical reviews at 3.2%. A total of 8.8% of these articles were repeated.

تبلیغات