آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

با وجود اتفاق نظر درباره اثربخشی تعالی در توسعه و ارتقای عملکرد فردی و اجتماعی، تاکنون الگوی گردش گری تع الی گرا به صورت علمی و جامع تدوین و ارائه نشده است. پژوهش اکتشافی - توسعه ای حاضر به منظور برطرف کردن این خلأ و با هدف «ارائه الگوی گردشگری تعالی گرا با رویکرد ارتباطی» انجام شده و مبتنی بر روش ترکیبی است. در بخش کیفی، از منابع کتابخانه ای و دیدگاه های متخصصان در دسترس در حوزه های گردشگری، معنویت، فرهنگ و روان شناسی به صورت هدفمند و، در بخش کمّی نیز، از پرسش نامه محقق ساخته در طیف لیکرت استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها، در بخش کیفی، از تحلیل مضمون و، در بخش کمّی، از مدل تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. به منظور انجام تحلیل های آماری نیز از نرم افزارهای MAXQDA، SPSS22 و LISREL8,8 استفاده شده است. با توجه به یافته ها و الگوی ارائه شده، زیست بوم گردشگری تعالی گرا، به مثابه زیست بومی آموزشی و غیررسمی، با روح معنوی تجلی یافته و در چهارچوب ابعاد ارتباطی انسان و با بهره گیری از مؤلفه های معنوی الگو باعث توسعه و تعمیق گستره شناخت، خودآگاهی، هم آفرینی و تکنیک دهی شده است و می تواند یکی از مناسب ترین روش های دستیابی به تعالی پایدار انسانی به شمار می رود.

Providing The Pattern Of Transcendentalist Tourism With A Communication Approach

Despite the consensus on the effectiveness of transcendentance in the development and promotion of individual and social performance but so far the model of transcendentalist tourism has not been scientifically and comprehensively developed and presented. The study of the research background shows the dominance of the material view and less effort to explain the spiritual components in tourism with a communication and systemic approach. Communication is the link between man and tourism and is the starting point for understanding spirituality and paying attention to it can play an effective role in a comprehensive explanation of tourism transcendentance. The present exploratory-developmental research has been carried out in order to fill this gap and with the aim of " Providing a model of transcendentalist tourism with a communication approach" and is based on a combined method. In this research, according to the dimensions of human communication, the spiritual components of tourism are identified and their place in human transcendentance is defined systematically and the model of transcendentalist tourism is presented. In the qualitative part library resources and opinions of experts available on tourism, spirituality, culture and psychology are used purposefully, and in the quantitative part a researcher-made questionnaire in the Likert scale has been used. To analyze the qualitative data thematic analysis (theme) and in the quantitative part confirmatory factor analysis (CFA) model and structural equation modeling (SEM) have been used. MAXQDA, SPSS22 and LISREL8.8 software were used for statistical analysis. According to the findings and the presented model, the ecosystem of the transcendentalist tourism as an educational and informal ecosystem is manifested with a spiritual spirit and within the framework of human communication dimensions and by using the spiritual components of the model causes the development and deepening the scope of cognition, self-awareness, co-creation and technique can be considered one of the most appropriate ways to achieve sustainable human transcendence. The transcendentalist tourism focuses on the existence of man and his relationship with the world around him and considers the attainment of knowledge and cognition possible through the transcendentance of communication dimensions and through rational, scientific, obligatory-moral, natural-prescriptive propositions.

تبلیغات