آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

مقدمه : کشور ایران بر روی کمربند زلزله خیز آلپ - هیمالیا قرار دارد . به موازات تراکم جمعیت و آسیب پذیر تر شدن شهرها در مقابل زلزله، راه های مقابله با این مخاطره طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. یکی از راه های مقابله با زلزله و کاهش خسارات ناشی از آن آمادگی عموم مردم در برابر این واقعه می باشد و آمادگی جامعه نیازمند آموزش همگانی و آموزش های همگانی شهروندان می باشد. این مطالعه با هدف بررسی نقش آموزش های همگانی در کاهش مخاطرات شهری(زلزله) انجام شد. روش پژوهش حاضر به صورت کتابخانه ای و با مطالعات کتابخانه ای و روش اسنادی و جهت اولویت بندی شاخصها، پرسشنامه تدوین شده است. جامعه آماری شهروندان شهر سمنان می باشند که برای تعیین حداقل حجم نمونه لازم با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در جهت رسیدن به اهداف بهینه تر با استفاده از معیارهای مختلف بیان شده در گذشته، نسبت به ارائه یک شیوه نوین اقدام شده است که در آن بین مراحل مختلف وقوع زلزله یعنی قبل از وقوع زلزله، حین وقوع زلزله و پس از وقوع زلزله تمایز قائل شدیم و به هر کدام بر اساس اهمیتی که دارند ضرایبی نسبت داده شد و در نهایت یک مقدار بدست آمد که میزان آمادگی افراد در برابر زلزله را بیان می کندیافته ها: به اقدامات پس از زلزله ضریبی بالاتر از بقیه(قبل زلزله و حین وقوع زلزله) (40/0) دادیم، میزان ضریب هریک از معیارهای بعد از زلزله،قبل از زلزله و خین زلزله را به دست آوردیم. نتیجه گیری : با توجه به اینکه میزان آمادگی مردم شهر سمنان در برابر زلزله بر اساس معیارهایی که بیان شده است، یک میزان متوسط بدست آمد می توان نتیجه گرفت که مردم این شهر نیاز به آموزش های همگانی شهروندان دارند.

Examining the role of public education in reducing urban hazards (earthquakes) (case study of Semnan city)

Introduction: Iran is located on the Alpine-Himalaya earthquake belt and is one of the most earthquake-prone countries in the world. ways to deal with this natural hazard are very important. One of the ways to deal with an earthquake and reduce the damages caused by it is the preparation of the general public against this event, and the preparation of the society requires public education and public education of citizens. This study was conducted with the aim of investigating the role of public education in reducing urban hazards (earthquakes). The method of the present research is library-based, with library studies and documentary methods, and in order to prioritize the indicators, a questionnaire has been developed. The statistical population is the citizens of Semnan city, in order to determine the minimum sample size, 384 people were selected by simple random method using Morgan's table. In order to achieve more optimal goals by using the various criteria stated in the past, a new method has been proposed in which a distinction is made between the different stages of an earthquake, i.e. before an earthquake, during an earthquake, and after an earthquake. and coefficients were attributed to each of them based on their importance, and finally a value was obtained that expresses the level of people's preparedness against earthquakes.Findings: We gave the measures after the earthquake a higher coefficient than the others (before the earthquake and during the earthquake) (0.40), we obtained the coefficient of each measure after the earthquake, before the earthquake and after the earthquake. Conclusion: Considering that the level of preparedness of the people of Semnan city against the earthquake based on the stated criteria, an average level was obtained, it can be concluded that the people of this city need general education of the citizens.

تبلیغات