آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

تصویرسازی ذهنی توانایی مغز برای ایجاد تصاویر، بوها، صداها، احساسات و رویدادهای بسیار خارق العاده است، تجربه ای مشابه که توسط حواس دیگر و بدون حضور محرک خارجی ایجاد می شود و به عنوان ترکیبی از تمام حواس تعریف می شود که برای ایجاد یا شکل دادن مجدد یک تصویر یا شرایط ذهنی در ذهن طراحی شده است . تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل انجام گرفته است و از نظرهدف، بنیادی است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان حوزه گردشگری استان اردبیل بود که با توجه به نمونه در دسترس و اعلام آمادگی آنها تعداد 35 نفر به عنوان جامعه انتخاب شدند. تعداد نمونه آماری جهت شناسایی و غربال گری شاخص ها از نظرات از خبرگان سازمان گردشگری بهره گرفته شده که تعداد 35 خبره شناسایی و انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل و ابزار جمع آوری اطلاعات در دور اول روش دلفی سه دوری بود. یافته های تحقیق نشان داد که الگوی نهایی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل بر اساس نظر خبرگان با 23 شاخص و 3 بعد تصویر معنایی، تصویر فیزیکی، تصویر اجتماعی مورد تایید است.

Design pattern of positive mental image with emphasis on digital technology in the field of tourism in Ardabil province

Mental imagery is the brain's ability to create extraordinary images, smells, sounds, feelings, and events, similar to those experienced by other senses without the presence of an external stimulus, and is defined as a combination of all senses to create or shape It is designed to recreate an image or mental condition in the mind. The current research has been conducted with the aim of designing a positive mental image model with an emphasis on digital technology in the field of tourism in Ardabil province, and it is fundamental in terms of its purpose. The statistical population included all experts in the field of tourism in Ardabil province, according to the available sample and their declaration of readiness, 35 people were selected as the population. The number of statistical sample for identification and screening of indicators was used from the opinions of tourism organization experts, and 35 experts were identified and selected. The analysis method and data collection tool in the first round was the three-round Delphi method. The findings of the research showed that the final model of positive mental image with emphasis on digital technology in the field of tourism in Ardabil province is confirmed according to the opinion of experts with 23 indicators and 3 dimensions of semantic image, physical image, and social image.

تبلیغات