آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

عبور رودخانه از داخل یک شهر یک فرصت بی نظیر برای توسعه گردشگری می باشد و حفظ پویایی و کیفیت و کمیت این منبع طبیعی به منظور بهره وری مداوم از آن در گذر زمان امری ضروری است. کلانشهر اهواز به واسطه عبور رودخانه کارون از درون آن شرایط ویژه ای برای صنعت گردشگری شهری ایجاد کرده است. برهمین اساس این تحقیق برآن است تا چالش ها و راهبردهای توسعه گردشگری در کلانشهر اهواز را مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی-تحلیلی (اسنادی- پیمایشی)، مشتمل بر مطالعات کتابخانه ای، طراحی و تکمیل پرسشنامه و تعیین نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدیدهای موجود است. روش گردآوری اطلاعات استفاده از منابع رسمی برای داده های کمّی(پرسشنامه و مصاحبه) بوده و تکنیک کار مدل SWOT-QSPM است. یافته ها نشان داد که جذب سرمایه های بخش خصوصی در جهت حفاظت و نگهداری از جاذبه های گردشگری و افزایش جذابیت اقتصادی، ارتقاء سطح حفاظت از جاذبه های گردشگری از طریق یکپارچگی و همکاری های بین سازمانی و ارتقاء سهم کلانشهر اهواز از بازار گردشگری داخلی و خارجی استان و کشور از طریق ارتقاء کیفیت جاذبه های گردشگری و ابزارهای الکترونیکی و تبلیغاتی به عنوان خروجی های این استراتژی تنوع طلبی در جهت رفع چالش ها ارائه می گردد.

Urban tourism development challenges and strategies based on SWOT-QSPM model (case study: Ahvaz metropolis)

The river passing through a city is a unique opportunity for the development of tourism, and it is essential to maintain the dynamics, quality and quantity of this natural resource in order to continuously benefit from it over time. Ahvaz metropolis has created special conditions for the urban tourism industry due to the Karun river passing through it. Based on this, this research aims to examine the challenges and strategies of tourism development in Ahvaz metropolis. The research method of this research is descriptive-analytical (documentary-survey), including library studies, designing and completing questionnaires and determining existing strengths and weaknesses, opportunities and threats. The method of collecting information is using official sources for quantitative data (questionnaire and interview) and the work technique is SWOT-QSPM model. The findings showed that the attraction of private sector funds in order to protect and maintain tourist attractions and increase economic attractiveness, improve the level of protection of tourist attractions through integration and inter-organizational cooperation and increase the market share of Ahvaz metropolis. Domestic and foreign tourism of the province and the country is presented through the improvement of the quality of tourist attractions and electronic and advertising tools as outputs of this diversification strategy in order to solve the challenges.

تبلیغات