آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

شناخت توان آسایش زیست اقلیمی یا بیوکلیماتیک، در معماری مراکز آموزشی از جمله مدارس، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توجه به خصوصیات اقلیمی و اثراتی که اقلیم در شکل گیری این گونه ساختمان ها می گذارد، از نظر آسایش حرارتی و هماهنگی ساختمان، با شرایط اقلیمی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی شده و از لحاظ زیست محیطی، سالم تر و بهتر است. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان سازگاری مدارس سنندج با اصول آب وهوا شناسی معماری است. داده های استفاده شده در این پژوهش شامل میانگین باد، بارش ماهانه، تابش آفتاب، میانگین حداقل و حداکثر دما، میانگین حداقل و حداکثر رطوبت نسبی، میانگین ماهانه دما و رطوبت، میانگین دمای خشک و تر و فشار بخار می باشد. این متغیرها در طی دوره آماری45 ساله (2005-1961) از ایستگاه هواشناسی سینوپتیک سنندج، بررسی شدند. برای رسیدن به هدف مذکور 20 مدرسه، در نقاط مختلف شهر سنندج انتخاب شده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از حیث نوع تحقیق کاربردی می باشد. جمه آوری داده ها با استفاده از بررسی میدانی و کتابخانه ای است. ابتدا با استفاده از معیارهای ماهانی، گیونی، اوانز، و ترجونگ، آسایش حرارتی در شهر سنندج مشخص گردید. برای طراحی اقلیمی مدارس سنندج، به مسایلی مانند جهت استقرارساختمان مدرسه در ارتباط با زاویه تابش و باد، ابعاد پنجره ها و باز شوها، تعیین عمق و اندازه سایبان و فضای سبز موجود در مدارس شهر سنندج بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به دو شاخص آسایش حرارتی بررسی شده (ماهانی و ترجونگ)، به این نتیجه می رسیم که در شرایط روز از 12 ماه (4 ماه خرداد،تیر، مرداد و شهریور گرم، 3 ماه فروردین، اردیبهشت و مهرآسایش و 5 ماه آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند سرد)، است. شرایط شب از 12 ماه (3 ماه خرداد، تیر و مرداد آسایش و 9 ماه شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند، فروردیین و اردیبهشت سرد)، است .

Examining the compatibility of Sanandaj schools with the principles of architectural hydrometeorology

Understanding bioclimatic or bioclimatic comfort in the architecture of educational centers, including schools, is of particular importance. Paying attention to the climatic characteristics and the effects that the climate has on the formation of such buildings, in terms of thermal comfort and the harmony of the building with the climatic conditions, has saved energy consumption, and from an environmental point of view, it is healthier and It's better. The purpose of this research is to investigate the compatibility of Sanandaj schools with the principles of hydrometeorology in architecture. The data used in this research include average wind, monthly precipitation, sunshine, average minimum and maximum temperature, average minimum and maximum relative humidity, monthly average temperature and humidity, average dry and wet temperature, and vapor pressure. These variables were analyzed during the statistical period of 45 years (1961-2005) from the Sanandaj synoptic meteorological station. To achieve the mentioned goal, 20 schools have been selected in different parts of Sanandaj city. The research method is descriptive-analytical and in terms of the type of research, it is applied. Data collection is using field and library research. First, thermal comfort in Sanandaj city was determined by using Mahani, Giuni, Evans, and Terjong criteria. For the climatic design of Sanandaj schools, issues such as the orientation of the school building in relation to the angle of radiation and wind, the dimensions of windows and openings, the determination of the depth and size of the canopy and the green space in the schools of Sanandaj city have been investigated.The results of the research showed that according to the two investigated thermal comfort indicators (Mahani and Tarjong), er, December, February and cold March). The night conditions are from 12 months (3 months of June,

تبلیغات