کلید واژه ها: منظر خوانش منظر توسعه مکان محور روستا

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۴ - ۳۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۲

چکیده

منظر روستایی به عنوان پدیده ای حاصل تعامل انسان با محیط را می توان نتیجه سیر اندیشه ساکنین و متأثر از عوامل فرهنگی و کالبدی روستا دانست. خوانش منظرین شرط لازم فهم کلی در راستای توسعه مکانمند روستا منطبق بر مؤلفه های مکانی و هستی آن است. این نوشتار با رویکردی کل نگر، براساس مشاهدات میدانی و انطباق آنها با منابع کتابخانه ای، مدلی از خوانش منظر بر مبنای مفهوم مکان ارائه کرده است. در این راستا طی مطالعه موردی روستای درب گنبد، بر اساس الگویی شامل سه مرحله منظر آن را مورد خوانش قرار داده است: نخست بررسی آثار روشنفکری همچون سفرنامه ها، اسناد و کتب تاریخی که تصویری کلی نسیت به عناصر منظر و ساختارهای آن را در اختیار خواننده قرار می دهند. دوم بررسی و شناخت هسته، مرکز و علت شکل گیری روستا به منظور درک علت هستی شناسانه و کلی آن.  سوم بررسی وجه تسمیه به منظور فهم علت یا علل شکل گیری کلیت شهر. نتیجه گیری پژوهش حاکی از آن است که منظر روستا را حاصل رابطه معنادار بین عناصر رودخانه، دشت (مزارع کشاورزی)، امام زاده و کوه می داند. این عناصر در ارتباط با هم واحد هایی را تشکیل داده اند که این واحدها نیز در ارتباط با یکدیگر کلیت واحدی به نام روستا را پدید آورده است. مدل توسعه روستای درب گنبد در صورتی که روستا را به مثابه یک کل واحد از اجزای تشکیل دهنده خود در نظر بگیرد، به صورت متعادل و پایدار شکل خواهد گرفت. هرگونه مداخله ای درنظام روستا چنانچه با در نظر گرفتن رابطه معنادار بین این عناصر باشد موجب ارتقای منظر روستا مبتنی بر استعدادهای مکانی آن خواهد بود.

Reading Village Landscapes, A Necessary Condition for Place-oriented Development (A Case Study of Darb Gonbad Village, Kuhdasht County)

The rural landscape as a phenomenon resulting from the interaction of humans with the environment can be considered as the result of the thought process of the residents and affected by the cultural and physical factors of the village. Reading the landscapes is a necessary condition for understanding the whole in the direction of the spatial development of the village according to its spatial components and existence. Based on the field observations, this study attempts to clarify the problem and advance the research by answering the following main question: What is the role of reading and knowing the landscape of the village in its place-oriented development process? This article presents a model of landscape reading based on the concept of place, based on field observations and their adaptation to library resources, with a holistic approach. In this regard, a case study of Darb Gonbad village was studied based on a model that includes three stages of its landscape: first, the study of intellectual works such as travelogues, documents, and historical books that provide a general picture of the elements of the landscape and its structures. provided to the reader. Second, to investigate and understand the core, center, and cause of the formation of the village to understand its ontological and general causes. Third, examining the name to understand the cause or causes of the formation of the city as a whole. The conclusion of the research indicates that the landscape of the village is the result of a meaningful relationship between the elements of the river, the plain (agricultural fields), Imamzadeh, and the mountain. These elements in relation to each other have formed units, which in relation to each other have created a whole unit called the village. The development model of Darb Gonbad village will be balanced and sustainable if it considers the village as a whole unit of its components. Any intervention in the village system, if it takes into account the meaningful relationship between these elements, will improve the landscape of the village based on its spatial talents.

تبلیغات