طراحی الگوی انواع خدمات هلدینگ های بین المللی نوآوری و تجاری سازی با رویکرد فراترکیب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دنیای امروز پر از پیچیدگی هایی است که سازمان ها را درزمینهٔ رشد و تعالی با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است. اگرچه شرکت های هلدینگ در بخش تجارت داری قدمت طولانی می باشند و در اقتصاد یک کشور نقش مهمی بر عهده دارند اما دانش و کمی در مورد چگونگی خدمات هلدینگ های بین المللی نوآوری و تجاری سازی وجود دارد؛ بنابراین ضروری است که این شرکت ها که سهم بسزایی در اقتصاد ملّی دارند برای موفقیت، یک الگوی جامع از خدمات و یک استراتژی مناسب داشته باشند؛ لذا در راستای این هدف، پس از مطالعه مبانی نظری، صد هلدینگ موفق نوآوری و تجاری سازی در سطح بین المللی شناسایی شدند و از جنبه های مختلف با استفاده از روش فراترکیب موردمطالعه قرار گرفتند. با عنایت به مطالعات تطبیقی انجام گرفته، مبانی نظری و در نظر گرفتن شرایط بومی کشور ایران، الگویی از انواع خدمات در هلدینگ های بین المللی نوآوری و تجاری سازی در کشور ایران طراحی گردید. درنهایت ابعاد و الگوی استخراج شده به نظرخواهی خبرگان گذاشته شد و ضمن تحلیل نظرات، الگوی نهایی ارائه گردید. نتایج نشان داد که خدمات در هلدینگ های بین المللی نوآوری و تجاری سازی، شامل شانزده بعد اصلی است که درنهایت به چهار بعد نهایی شامل: مدیریت مالی، آموزش، تحقیق و توسعه و مرکز رشد تقسیم بندی شدند و مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. یافته های حاصل از اعتبار یابی الگو نشان داد که این طراحی مورد موافقت صاحب نظران قرارگرفته است. اکثر صاحب نظران معتقدند که الگو انواع خدمات سازمانی طراحی شده برای هلدینگ های بین المللی نوآوری و تجاری سازی مناسب و کاربردی است و می تواند باعث بهبود عملکردهای این هلدینگ ها گردد.Designing a pattern for all kinds of services of international innovation and commercialization holdings with a meta- synthesis approach
Today's world is full of complications that have made organizations face many problems in the field of growth and excellence. Although holding companies have a long history in the business sector and play an important role in a country's economy, there is little knowledge about how international holding companies provide innovation and commercialization services; Therefore, it is essential that these companies, which have a great contribution to the national economy, have a comprehensive model of services and an appropriate strategy for success; Therefore, in line with this goal, after studying the theoretical foundations, one hundred successful innovation and commercialization holdings were identified at the international level and studied from different aspects using the meta-combination method.Considering the comparative studies, theoretical foundations and taking into account the local conditions of Iran, a model of all types of services in international innovation and commercialization holdings was designed in Iran. Finally, the extracted dimensions and pattern were submitted to experts and while analyzing the opinions, the final pattern was presented. The results showed that services in international innovation and commercialization holdings include sixteen main dimensions, which were finally divided into four final dimensions including: financial management, education, research and development, and growth center, and were approved by experts. The findings of the validation of the model showed that this design was approved by the experts.Most experts believe that the model of organizational services designed for international holdings of innovation and commercialization is suitable and practical and can improve the performance of these holdings