آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

نوآوری برای رشد و توسعه کسب و کار بسیار مهم است و نشان دهنده راهی قابل اعتماد برای به دست آوردن رقابت در بازار است. پذیرش نوآوری باز ،بوسیله کسب دانش خارجی می تواند منجر به مزایای سازمانی فراوانی از جمله بهبود عملکرد تجاری و نوآوری در خدمات شود. هدف از این تحقیق روابط بین دانش خارجی، نوآوری داخلی، عملکرد نوآوری باز شرکت ها، نوآوری خدمات و عملکرد تجاری در شرکت های پخش داروی اصفهان بود جامعه ی آماری متشکل از کلیه ی شرکتهای فعال در حوزه پخش دارو در اصفهان که تعداد نمونه آماری بر مبنای جامعه آماری به شیوه نمونه گیری طبقه ای ساده،5 شرکت انتخاب و از بین اعضای آن با استفاده از فرمول ارائه شده توسط کوکران 357 نفرمحاسبه شد. برای سنجش متغییرهای از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که در فرآیند پژوهش پایایی آن از طریق الفا کرونباخ 0.81 بدست آمد .برای تحلیل و طبقه بندی داده های مستخرج از پرسشنامه و آزمون فرضیه اصلی و فرضیات فرعی و مدل یابی معادلات ساختاری از نرم افزار آماری AMOS استفاده شد.یافته ها نشان می دهد که نقش میانجی عملکرد نوآوری باز شرکت و نوآوری خدمات بر رابطه بین دانش تجاری و عملکرد تجاری (807/0=β) معنی دار است. هم چنین نقش واسطه ای عملکرد نوآوری باز شرکت و نوآوری خدمات بر رابطه بین نوآوری داخلی و عملکرد تجاری(432/0=β) معنی دار است. نوآوری خدمات در رابطه بین عملکرد نوآوری باز شرکت و عملکرد تجاری نقش میانجی(293/0=β) دارد.

Investigating the impact of internal innovation along with external knowledge on the business performance of the company, taking into account the role of open innovation and service innovation in drug distribution companies.

Innovation is very important for the growth and development of the business and represents a reliable way to gain competition in the market. Acceptance of open innovation through the acquisition of external knowledge can lead to many organizational benefits, including improved business performance and service innovation. The purpose of this study was the relationship between foreign knowledge, internal innovation, open innovation performance of companies, service innovation and business performance in Isfahan drug distribution companies. The statistical population consists of all companies active in the field of drug distribution in Isfahan. The statistical population was calculated by simple stratified sampling method using the formula presented by Cochran 357 people. A researcher-made questionnaire was used to measure a variable, which in the research process its reliability was obtained through Cronbach's alpha of 0.81. To analyze and classify the data extracted from the questionnaire and test the main hypothesis and sub-hypotheses and model structural equations from AMOS statistical software The results show that the mediating role of corporate open innovation performance and service innovation on the relationship between business knowledge and business performance (β = 0.807) is significant. Also, the mediating role of corporate open innovation performance and service innovation on the relationship between domestic innovation and business performance (β = 0.432) is significant. Service innovation has a mediating role (β = 0.293) in the relationship between corporate open innovation performance and business performance. This study provides companies with open innovation performance as a tool to improve business performance while adopting strategy.

تبلیغات