نقش یادگیری سازمانی در نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی پایدار
آرشیو
چکیده
به دلیل تشدید رقابت و افزایش وابستگی به سرمایه گذاران خارجی، نوآوری باز به یک استراتژی اجتناب ناپذیر و رایج برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار تبدیل شده است. تحقیقات متعددی در مورد مزیت نوآوری باز انجام شده است، مزیت نوآوری مکانیسمی است که از طریق آن نوآوری باز به مزیت رقابتی پایدار تبدیل می شود. این مطالعه با تکیه بر چارچوب قدرت استراتژی- مزیت رقابتی و دیدگاه مبتنی بر دانش، به بررسی نقش میانجیگر یادگیری سازمانی دوسوتوان در رابطه بین نوآوری باز و مزیت رقابتی پایدار و همچنین نقش تعدیل کننده ظرفیت مدیریت دانش می پردازد. بر اساس داده های جمع آوری شده از ۲۶۹ شرکت هایتک چینی در سال ۲۰۲۱، دریافتیم که نوآوری باز از طریق تقویت یادگیری سازمانی از جمله یادگیری اکتشافی و استخراجی و همچنین توازن میان آن ها به مزیت رقابتی پایدار کمک می کند. علاوه بر این، ظرفیت مدیریت دانش به طور مثبت روابط نوآوری باز با یادگیری اکتشافی و استخراجی و همچنین ترکیب آنها را تعدیل می کند. در پایان تحقیقات و مفاهیم عملی مورد بحث قرار می گیرد.The role of organizational learning in innovation and creating sustainable competitive advantage
Due to intensifying competition and increasing dependence on foreign investors, open innovation has become an inevitable and common strategy to achieve sustainable competitive advantage. A lot of research has been done on the open innovation advantage, the innovation advantage is the mechanism through which open innovation becomes a sustainable competitive advantage. Based on the framework of strategic strength-competitive advantage and knowledge-based perspective, this study examines the role of the mediator of two-way organizational learning in the relationship between open innovation and sustainable competitive advantage, as well as the moderating role of knowledge management capacity. Based on data collected from 269 Chinese hi-tech companies in 2021, we found that open innovation contributes to sustainable competitive advantage by enhancing organizational learning, including exploratory and extractive learning, as well as the balance between them. In addition, knowledge management capacity positively moderates open innovation relationships with exploratory and extractive learning as well as their combination. At the end, research and practical implications are discussed.