تربیت اخلاقی و عقلانی مبنی براندیشه های آرام بخش رواقیون
آرشیو
چکیده
رواقیون برای اثبات مبانی واصول اخلاقی وعقلانی خود ازفلسفه منطق وطبیعیات بهره گرفتند. آنها عقیده داشتند طبیعت هرچیزی دراین است که از ساختارها والگوهای رفتاری که طبیعت جهان یا خالقش در وجود او قرارداده پیروی کنند. در نظر آنها پیروی از طبیعت به معنای پیروی از بخش عقلانی وجود است که با روح و جان عقلانی طبیعت همخوانی دارد به این ترتیب موجب زندگی آرام و رضایت بخش خواهد شد.مقاله حاضر درصدد است تا با رهیافت مضمون گرا این فرضیه را به آزمون بگذارد که ترتیب اخلاقی و عقلانی رواقیون از طریق اصول اساسی و بنیانی رواقی گری شامل ادراک و دریافت، کنش و عمل ، خواست و اراده در حیطه عقل عملی، اصل تعقل، اصل آمادگی، اصل تربیت پذیری راهبردی برای زندگی آرام توام با رضایتمندی و مفهومی مثبت از زندگی ارائه دهد و ضمن تکامل این مفهوم راه حلهای کاربردی برای حل مسئله عدم رضایتمندی ارائه دهد.این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی ازنوع تحلیل اسنادی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد غایت تربیت اخلاقی وعقلانی ازدیدگاه رواقیون خردورزی توام با عمل است و آگاهی نسبت به این موضوع که جهان توسط لوگوس اداره می شود. همه چیزرنگ الوهیت دارد و همه اشیا توسط خدای نیک خواه و عقلانی نظم داده می شود.Moral and rational education based on the calming thoughts of Stoics
The Stoics used logic and natural philosophy to prove their moral and rational principles. They believed that the nature of everything is to follow the structures and patterns of behavior that the nature of the world or its creator has placed in him. According to them, following nature means following the rational part of existence, which is in harmony with the rational spirit and soul of nature, thus it will lead to a peaceful and satisfying life.The present article tries to test the hypothesis that the moral and rational order of the Stoics through the basic and fundamental principles of Stoicism including perception and reception, action and action and desire and will in the field of practical reason, the principle of rationality, the principle Preparedness, the principle of educability, a strategy for a peaceful life with satisfaction and a positive concept of life, and while evolving this concept, provide practical solutions to solve the problem of dissatisfaction.This article is done with a descriptive and analytical method of documentary analysis. The results of the research show that the goal of moral and rational education from the perspective of the Stoics is wisdom combined with action and awareness of the fact that the world is governed by Logos. Everything has the color of divinity and all things are ordered by a benevolent and rational God.