برخوردار دانستن اهل سنت از محبت اهل بیت در دیدگاه عموم علمای شیعه، در نگاه نقادانه به کتاب موصلی
آرشیو
چکیده
عبدالله موصلی نویسنده سلفی کتاب حتی لاننخدع، در یکی از قسمت های کتاب خود ادعا می کند شیعیان عموم اهل سنت را ناصبی و دشمن اهل بیت می دانند. وی مانند سایر بخش های کتابش، در اینجا نیز به برخی روایات و سخنان بزرگان شیعه در زمینه ناصبی شمردن اهل سنت استناد می کند که به واقع، هیچ یک از آن سخنان در اثبات ادعای موصلی تمام نیستند و هریک ناظر به بحثی دیگرند. بنابراین، نوشتار پیش رو خود را برآن می داند در رویکردی انتقادی تحلیلی، ضمن اثبات برخورداری بدنه اهل سنت از محبت اهل بیت از دیدگاه علمای شیعه، به توضیح منظور روایات، بررسی سندی آن ها و مطالعه اقوال مورد ادعای موصلی بپردازد. ضمن اینکه اگر سخنی از بزرگان شیعه آورده شود که صراحتاً تمام اهل سنت را دشمن اهل بیت دانسته، دقیقاً ناظر به ادعای موصلی نیز باشد، باید دانست این سخن، موضع شخصی خودِ اوست و نباید آن را به کلّ شیعیان عمومیت داد. لذا ادعاهای موصلی در این زمینه کلیت ندارد.Considering the Sunnis as Having the Love of the Ahl al-Bayt in the View of the Shia Scholars in a Critical View of the Book of Moseli
Abdullah Moseli, the Salafi author of the book Even if he is not deceived, claims in one of the parts of his book that the Shiites consider the general Sunnis to be Nasebi and enemies of the Ahl al-Bayt. As in other parts of his book, here too he cites some narrations and sayings of the Shia elders in the field of considering Sunnis to be Nasebi, but none of those words are complete in proving Moseli's claim, and each refers to a different discussion. Therefore, in a critical-analytical approach, the following article aims to explain the meaning of the hadiths, examine their documents, and study the sayings claimed by Moseli, while proving that the body of Sunnis enjoys the love of the Ahl al-Bayt from the point of view of Shiite scholars. In addition, if a statement from a Shia elder is given that explicitly considers all Sunnis to be enemies of Ahl al-Bayt, which is exactly the same as Moseli's claim, it should be known that this statement is his own personal position and should not be generalized to all Shias. Therefore, Moseli's claims in this field are not general