تبیین تأویلی «مقام محمود» بر پایه مستندات تفسیری، عرفانی و کلامی
آرشیو
چکیده
بر طبق آیه 79 سوره اِسراء، پیامبر اکرم(ص) مشروط به شرایطی به مقام محمود می رسد و این در حالی است که بر اساس آیه دوم سوره حمد، هرگونه حمدی به خداوند متعال بر می گردد. این که مقام محمود چگونه جایگاهی است، مستلزم فهم تأویلی قرآن است که به واسطه رمزگشایی حضرات معصوم(ع)، فهم آن میسر گشت. در این باره پرسش هایی مطرح می شود: مقام محمود در قرآن چگونه مقامی است و تأویل آن چیست؟ حمد حامدان به خداوند متعال باز می گردد یا به پیامبر(ص)؟ چگونه می توان بین آیات79 سوره اِسراء و دوم سوره حمد را جمع کرد؟ درباره دامنه اشتمال مقام محمود: آیا جزو اختصاصات النبی(ص) است یا دیگران هم می توانند بدان دست یابند؟ از جمله نتایج این پژوهش که با پویش نظری و کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی و بر مبنای مستندات تفسیری، عرفانی و کلامی و با اتکا به سوره اِسراء، زیارات عاشورا و جامعه کبیره تدوین شده، این است که بر طبق آیه 79 سوره مبارکه اِسراء، پیامبر اکرم(ص) با تهجّد و شب زنده داری به مقام محمود که عالی ترینِ مقامات سلوکی است، نائل می آید و در این مقام، تمامی حمد حامدان در مقام خلافت و مظهریت، که مقام وجه اللهی است - و نه در مقام الوهیت- به پیامبر(ص) بازمی گردد. همچنین در روایات معتبری در تأویل این آیه، مراد از آن، مقام شفاعت قلمداد شده است و با وجود اختصاصی بودن این مقام نبوی(ص)، حضرات معصوم(ع) و برخی مؤمنان نیز می توانند از آثار این عالی ترین مقام نبوی بهره مند شوند؛ چنان که در زیارات عاشورا و جامعه کبیره نیز بدین معنا اشاره شده استTewfian Dissonville has written on the basis of the interpretation of mystic and verbal comments
The highest point was that of genius no more than a proper post, and that, according to the 79th, the master of the prophet of the Ukrainians was to rise on condition, while on the second, to bring to God any kind of God.how Mahmoud's place consists in an idea of Master Willie of the Koran, which, owing to the discovery of the guilty and sinful men, has been able to read, as in the popular pilgrimage of Rome, the Holy See of Providence.It is necessary to ask: how is Mahmoud's place in the Koran, and the Tsarevich Chistan.Hamdh the bearers return to God, or letters of genius; and how can there be any understanding between the Book of Revelation and the 2: 00 A. M.as for the sum of appetite, is it not a higher class of men or is it possible that others.Among the results of this inquiry, which, by virtue of powder, a bookcase, and the style of exhortation, and, based on verbal or mystical views, or on the estuary of Messalina.is that according to '79,' Congratulations,' The Prophet of the Ukrainians, ' and a live night, he won the high officials of Calengo and in this case, the whole of Hamdh, the bearers, in the mitre, the wrongs which are the erroneous, cannot be held responsible for this work of genius, and to which the doctrine of this church, as well as the fact that it is to be understood moreover, the favorite of the three