چکیده

این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یادهی و یادگیری مدارس هوشمند دوره ی ابتدایی شهرستان اردل انجام شد. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. در بخش کمّی به علت کوچک بودن حجم نمونه، کلیه ی معلمان (80 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. داده های کمّی با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته گردآوری شد. روایی پرسشنامه، توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، 94/ 0 محاسبه شد. در بخش کیفی، مصاحبه با 15 نفر از معلمان و 15 نفر از مدیران انجام گرفت. برای تحلیل داده های کمّی از آزمون تی تک نمونه ای و برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت کاربست فاوا در پنج مؤلفه: 1. ارتقای تخصص، مهارت فناورانه و سواد رایانه ای معلمان و استفاده آنها از محتوای الکترونیکی در تدریس، 2. استفاده از فاوا برای استمرار فرایند یاددهی-یادگیری، 3. دانش و آگاهی تخصصی معلمان در زمینه ی کاربرد مناسب فنون تدریس نوین، 4. طراحی محتوای الکترونیکی مورد نیاز در تدریس توسط معلمان و 5. نقش دانش آموزان در تولید محتوای الکترونیکی در تدریس و تشویق آنها به جهت کاربست فاوا برای گسترش دانش و تعمیق یادگیری توسط معلمان؛ پایین تر از حد مطلوب بود. با تحلیل داده های کیفی موانع  مهمی ازقبیل عدم شناخت معلمان از روش های جدید تدریس؛ عدم رضایت معلمان از کاربرد فاوا و عدم تسلط به مهارت های ICDL ؛ عدم آگاهی از کاربرد نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان، دانش آموزان و والدین؛ ضعف انگیزشی معلمان در کاربست فاوا در تدریس؛ عدم دسترسی همه ی دانش آموزان به لپ تاپ کلاسی؛ عدم نیروی متخصص در بهره گیری از فاوا؛ عدم فرهنگ استفاده از شبکه ها و سطح علمی- فرهنگی پایین معلمان، والدین و دانش آموزان؛ دید و نگرش منفی معلمان، والدین و دانش آموزان؛ چالش های مربوط به زیرساخت، امکانات و منابع اقتصادی و همچنین عدم وجود برنامه ی از قبل تعیین شده و چالش های برنامه ی درسی به عنوان چالش های کاربرد فاوا در مدارس هوشمند شناسایی شد.

Evaluation of the use of information and communication technology (ICT) in the teaching and learning process of smart schools by using a mixed method: a case study (teachers of smart schools in Ardel city)

 This research aimed to evaluate the use of information and communication technology (ICT) in the teaching and learning process of smart elementary schools in Ardel city. The method was a mixed explanatory type. In the quantitative section, due to the small size of the sample, all teachers (80 people) were selected by census method. Quantitative data were collected by using a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by a number of educational science professors and experts, and its reliability was calculated by using Cronbach's alpha coefficient, 0.94. In the qualitative part, 15 teachers and 15 administrators were interviewed. A sample T-Tech test was used to analyze quantitative data and qualitative content analysis method was used to analyze the qualitative data. The results showed that using ICT in five components: 1. Theachers’ improving the expertise, technological skills and computer literacy and their use of electronic content in teaching, 2. Using ICT to continue the teaching-learning process, 3. Teachers’ specialized knowledge and awareness in appropriate application of new teaching techniques, 4. Designing electronic content in teaching by teachers, 5. The role of students in producing electronic content in teaching and encouraging them to use ICT to expand knowledge and deepen learning by teachers were lower than desired. By analyzing qualitative data, important obstacles such as: teachers' lack of knowledge of new teaching methods; teachers' lack of satisfaction with the use of ICT and lack of mastery of ICDL skills;  teachers’, students’and parents’ lack of awareness in use of educational software;  teachers’ motivational weakness in the application of ICT in teaching;  all students’lack of access to class laptops; lack of experts in ICT utilization; the traditionality of the school structure; lack of culture of using networks and  teachers’,  parents’ and students’ low scientific- ultural level;  teachers’,  parents’ and students’ negative view and attitude; challenges related to infrastructure, facilities and economic resources; as well as the absence of a predetermined program and curriculum challenges were identified as  using ICT challenges in smart schools.

تبلیغات