تحلیل ابعاد روان شناختی مؤثر در موفقیت کارآفرینان گردشگری با تأکید بر مؤلفه های خوش بینی و تاب آوری (مطالعه موردی: استان مازندران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این پژوهش، دو مورد از عوامل روان شناختی تأثیرگذار در موفقیت کارآفرینان گردشگری بررسی شد. هدف مطالعهٔ پیش رو بررسی تأثیر مؤلفه های خوش بینی[1] و تاب آوری[2] با توجه به متغیر میانجی رضایت شغلی در موفقیت کارآفرینان گردشگری استان مازندران است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و به شیوهٔ پیمایشی است. بنابراین، با جمع آوری پرسش نامه از کارآفرینان بخش های گوناگون گردشگری ازجمله اقامتگاه های بوم گردی، راهنمایان گردشگری، اکوکمپ های جنگلی و مجتمع های تفریحی در 1398، به بررسی میدانی این موضوع پرداخته شد. اطلاعات جمع آوری شده براساس نرم افزار Spss16 و Smart Pls3 پردازش شد. نتایج نشان می دهد متغیر خوش بینی و تاب آوری می تواند 3/47 درصد از واریانس متغیر رضایت شغلی را تبیین و متغیر رضایت شغلی می تواند 38 درصد از متغیر موفقیت را تبیین کند. درنهایت، می توان به این نتیجه رسید که تاب آوری و خوش بینی از طریق رضایت شغلی در موفقیت کارآفرینان بخش گردشگری تأثیر می گذارد.Analysis of the psychological dimensions effective on the success of tourism entrepreneurs with an emphasis on the components of optimism and resilience (Case study: Mazandaran province)
The study analyses two psychological dimension's affecting the success of tourism entrepreneurs. The purpose of this study is to investigate the role of optimism and resilience components with respect to the mediating variable of job satisfaction on the success of tourism entrepreneurs in Mazandaran province. The research method is descriptive-analytical. Therefore, by collecting questionnaires from entrepreneurs in different sectors of tourism, including ecotourism resorts, tourist guides, forest eco-camps and recreational complexes in, this issue was studied in the field. The collected data were processed 2019 based on Spss 16 and Smart pls 3 software. The results show that the optimism and resilience variables can explain 47.3% of the variance of the job satisfaction variable and the job satisfaction variable can explain 38% of the success variable. Finally, it can be concluded that resilience and optimism through job satisfaction lead to the success of tourism entrepreneurs.