تحلیل ساختاری مؤلفه های انگیزه، شدت بازدید و تجربه بر رضایتمندی و تمایلات رفتاری گردشگران در نواحی مقصد با تأکید بر کووید-19 (مطالعه موردی: استان مازندران)
آرشیو
چکیده
همه گیری کووید-19 تلفات بی سابقه ای بر سفر و گردشگری، زندگی و معیشت وارد کرده است. به دلیل شیوع کووید-19؛ رفتارها، خواسته ها و حتی ویژگی های افراد برای سفر تغییر کرده است. شناسایی تغییر رفتار مصرف کنندگان، به ویژه در انتخاب مقصد و خدمات، در بازسازی اعتماد ازدست رفته گردشگران و احیای گردشگری حیاتی است. لذا هدف این پژوهش، تحلیل ساختاری مؤلفه های انگیزه، شدت بازدید و تجربه بر رضایتمندی و تمایلات رفتاری گردشگران در نواحی مقصد با تأکید بر کووید-19 در استان مازندران است. روش پژوهش، توصیفی–تحلیلی مبتنی بر پژوهش های میدانی است. جامعه آماری پژوهش را گردشگران ورودی به استان مازندران در زمان شیوع ویروس کووید-19 تشکیل می دهند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 برآورد شد. تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه با سؤالات بسته، با دو نرم افزار SPSS 27 و Smart PLS 3 انجام شد. یافته ها نشان می دهد که از میان متغیرهای پژوهش، تجربه و شدت بازدید با رضایتمندی و تمایلات رفتاری رابطه معناداری دارند. انگیزه گردشگری با رضایتمندی و تمایلات رفتاری رابطه معناداری ندارد. همچنین بین رضایتمندی و تمایلات رفتاری نیز رابطه معناداری مشاهده نشد.Structural Analysis of Motivation, Frequency of Visiting, and Experience Components on the Tourists’ Satisfaction and Behavioral Tendencies in their Destination Areas with Emphasis on COVID-19: ( Case study: Mazandaran Province
The COVID-19 pandemic has unprecedentedly damaged the traveling and tourism industry as well as life and subsistence. Due to the outbreak of COVID-19, travelers’ behaviors, demands, and even characteristics of traveling have changed. Identifying these changes in the behavior of consumers, especially in choosing their destination and service centers, is considered crucial in rebuilding the tourists’ lost trust and revitalizing the tourism industry. Therefore, the purpose of this study is to structurally analyze the motivation, frequency of visiting, and experience components of the tourists’ satisfaction and behavioral tendencies in their destination areas with an emphasis on COVID-19 in Mazandaran province. The research method is descriptive-analytical based on field research. The population of the study consists of tourists who visited Mazandaran province during the outbreak of the COVID-19. The samples were selected randomly and the sample size was estimated at 385 using the Cochran’s formula. The collected data from the questionnaire containing close-ended questions were analyzed using SPSS 27 and Smart PLS3 software. The findings show that of the research variables, experience, and frequency of visits have a significant relationship with satisfaction and behavioral tendencies. Tourism motivation has no significant relationship with satisfaction and behavioral tendencies. Moreover, no significant relationship was reported between satisfaction and behavioral tendencies.