آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

اسپینوزا در مقدمه بخش دوم کتاب اخلاق می گوید قصد دارد در ادامه کتاب به اموری بپردازد که به شناخت برترین سعادت بشر منتهی می شود. او در پایان کتاب اعلام می کند سعادت عبارت است از عشق عقلانی به خدا. از آن جا که عشق به خدا از نظر اسپینوزا برترین سعادت بشری به حساب می آید، درک منظور او از مفهوم عشق الهی ضروری است. او در بخش سوم رساله اخلاق خود برای تبیین سعادت و آزادی انسان، عواطف بشری را تحلیل می کند و عشق را به لذتی تعریف می کند که همراه با تصور علتش در نظر گرفته شود. او فکر می کند چون آدمی به معرفت شهودی و شناخت خداوند دست یابد، در او عشق عقلانی به خدا پدید می آید. این عشق علاوه بر این که مقوّم سعادت انسان است، بر کیفیت زندگی او نیز اثرگذار است. لذا این مقاله به تبیین ماهیت عاطفه عشق عقلانی به خداوند و کارکردهای اخلاقی و اجتماعی آن از نظر اسپینوزا پرداخته و به این نتیجه رسیده است که این عشق منجر به رهایی بشر از رنج ناشی از انفعالات، رسیدن به آرامش نفس، دستیابی به فضیلت و سعادت و بی اهمیت شدن مرگ و نترسیدن از آن می شود.

The Role of the Intellectual Love of God on Human’s Life according to Spinoza

In the preface to the second part of his book Ethics, Spinoza claims that he intends to deal with matters that lead to the knowledge of human highest happiness. At the end of the book, he declares that happiness is an intellectual love for God. Since the love of God is considered the highest human happiness according to Spinoza, it is necessary to understand what he means by the concept of divine love. In the third part of the book, he analyzes human emotions to explain human happiness and freedom, and defines love as a pleasure that is to consider together with its cause. He thinks that when we achieve intuitive knowledge, i.e. knowledge of God, we may experience an intellectual love for God. In addition to being the basis of human happiness, this love also affects the quality of his life. This article explains the nature of the emotion of intellectual love for God and its moral and social functions according to Spinoza, and has come to the conclusion that this love leads to the releasing of human beings from the suffering caused by passivity, attaining peace of mind, achieving virtue and happiness and observing death unimportant and being not afraid of it.

تبلیغات