Investigating the Extent of Spirituality among the Students at the Level of the Islamic Revolution in the Mazandaran University (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
Spirituality is considered one of the prominent components of Islam, to the extent that without it, a person will not find the path to happiness. The educational role of spirituality is one of its functions, and given the country's need for faithful elements, educating students based on this component is essential at the level of the Islamic Revolution. The present study aims to answer the question of ‘How the level of spirituality among students at the Islamic Revolutionary University of Mazandaran is?’ The research method is descriptive-survey and its approach is practical. There are about 4,500 postgraduate students at the University of Mazandaran, and based on the sample size formula, 354 students were selected as the research sample using random sampling. The questionnaire was the data collection tool, and its validity was confirmed by several faculty members before the research. The Cronbach's alpha coefficient for the overall reliability of the questionnaire was 0.963. The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistical indices in the SPSS software version 24. The research findings indicate that among the research sample, as a statistical population, there is a significant and positive relationship between the Islamic Revolution and the spirituality of students, and spirituality indices such as belief in God, understanding of metaphysical phenomena, self-sacrifice, sincerity, and perseverance have grown. However, it is necessary to reform the education system in a way that strengthens their spiritual mindset, and officials must take serious steps to realize the Islamic University.بررسی میزان معنویت دانشجویان تراز انقلاب اسلامی دانشگاه مازندران
معنویت یکی از مولفه های برجسته اسلام به شمار می آید، به شکلی که بدون آن، انسان برای رسیدن به سعادت راه به جایی نخواهد برد. از کارکردهای معنویت، نقش تربیتی آن است و با توجه به نیاز کشور به عناصر مومن، تربیت دانشجویان در تراز انقلاب اسلامی بر اساس این مولفه امری ضروری به شمار می آید. مطالعه حاضر، بر آن است، تا به این پرسش پاسخ دهد که میزان معنویت دانشجویان تراز انقلاب اسلامی دانشگاه مازندران چگونه است؟روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران، 4500 نفر می باشند، که بر اساس حجم نمونه کوکران، به روش نمونه گیری تصادفی، 354 دانشجو به عنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند. پرسش نامه، ابزار جمع آوری داده ها بود، که قبل از پژوهش، روایی آن توسط چند تن از استادان صاحب نظر، مورد تایید قرار گرفت. مقدار ضریب آلفای کرونباخ در بررسی پایایی کل پرسش نامه 963/0 بوده است. داده های حاصل نیز با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزار اس. پی. اس. اس. نسخه 24 تحلیل شدند. یافته های پژوهش بیان گر این است که، در میان نمونه های پژوهش، به عنوان جامعه آماری، رابطه معنادار و مثبتی میان انقلاب اسلامی و معنویت دانشجویان وجود دارد و شاخص های معنویت مانند خداباوری و درک پدیده های فرا مادی ، ایثارگری، اخلاص و استقامت رشد کرده است. اما برای رسیدن به وضع مطلوب، ضروری است نظام آموزش و پرورش اصلاح گردد به گونه ای که موجب تقویت ذهنیت معنوی آن ها گردد و مسئولین باید در تحقق دانشگاه اسلامی گا م های جدی بردارند.
معنویت ،انقلاب ،انقلاب اسلامی ،دانشجویان،