چکیده

دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران می باشد که متأثر از عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی به پیروزی رسید. هدف از این نوشتار، ارائه الگوی عوامل فرهنگی اجتماعی دفاع مقدس است. روش پژوهش، از نوع تحلیل مضمون می باشد.  برای تحلیل داده ها از سه نوع کدگذاری توصیفی، تفسیری و یکپارچه سازی استفاده شد. کدها در نهایت از طریق تطابق همگونی در داده ها، اعتبارسنجی گردید. بنا بر یافته های این پژوهش، مهم ترین عوامل اجتماعی دفاع مقدس شامل وحدت و همبستگی، اخوت و برادری، نقش امام ره، حضور در صحنه، میهن دوستی، بسیج اقشار مختلف و نیروهای اجتماعی، عزت و سربلندی، امر به معروف و نهی از منکر، حضور زنان، سالخوردگان، جوانان، روحانیون، نقش دانشجویان، فرهنگیان، اقوام، کارگران، الگوها و نهادهای انقلابی و عوامل فرهنگی شامل ایمان و توکل، ولایت مداری، تاب آوری، ایثار، اخلاص، روحیه انقلابی، روحیه جهادی، بصیرت، نمادها، تبلیغات و هنر بود. نتایج پژوهش برای مراکز تبلیغاتی و فرهنگی نیروهای مسلح احصاء گردید.

The pattern of cultural and social factors of holy defense

Holy Defense is a turning point in the history of the Islamic Revolution of Iran, which has reached victory under the influence of various cultural, social, political, and administrative factors. The purpose of this article is to provide a model of cultural and social factors of holy defense. The research method was thematic analysis. Three types of descriptive, interpretive and integration coding were used for data analysis. The codes were finally validated through homogeneity matching in the data. According to the findings, the most important social factors of holy defense include: unity and solidarity, brotherhood and brotherhood, the role of Imam Rah, presence on the stage, patriotism, mobilization of different classes and social forces, honor and pride, enjoining what is good and forbidding what is bad. The presence of women, the presence of the elderly, the presence of young people, the presence of clergymen, the role of collegians, the role of educators, ethnic groups, workers, models and revolutionary institutions, and cultural factors included: faith and trust, stewardship, resilience, sacrifice, sincerity, revolutionary spirit, jihadi spirit, insight, symbols, propaganda and art. The research results can be used for the propaganda and cultural centers of the armed forces.

تبلیغات