آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

زمینه: اختلال وسواس فکری- عملی یکی از اختلال های شایع روان شناختی است که در نوجوانان شیوع نسبتا بالایی دارد. این اختلال هزینه های اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای افراد مبتلا و جامعه ایجاد می کند و بر کارکردهای اجتماعی، تحصیلی و شغلی این نوجوانان تاثیر می گذارد. هدف تحقیق؛ بررسی و درمان اختلال وسواس فکری و عملی در نوجوانان، بود. روش تحقیق کمی و از نوع کتابخانه ای بود؛ (مقاله های اختلال وسواس فکری-عملی در نوجوانان در پایگاه های اطلاعاتی با استفاده از واژه های کلیدی وسواس، وسواس فکری، وسواس عملی و واژه های مرتبط، جستجو و منابع لازم برای پژوهش جمع آوری شد) نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که اختلال وسواس فکری- عملی به علت عوامل ژنتیکی و غیرژنتیکی بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی این نوجوانان تاثیر می گذارد؛ بنابراین تشخیص و مداخله بهنگام می تواند عملکرد اجتماعی، هیجانی و تحصیلی این دانش آموزان را افزایش دهد.

Examination and treatment of obsessive-compulsive disorder in adolescents

Background: Obsessive-compulsive disorder is one of the common psychological disorders that has a relatively high prevalence in teenagers. This disorder creates many social and economic costs for affected people and the society and affects the social, academic and occupational functions of these teenagers. Research goal; Investigation and treatment of obsessive-compulsive disorder in adolescents. The research method was quantitative and library type; (Obsessive compulsive disorder articles (Intellectual-practical disorder in teenagers was searched in databases using the keywords obsession, obsessive-compulsive, practical obsession and related words, and the necessary resources for the research were collected) Conclusion: The results of the research showed that obsessive-compulsive disorder Due to genetic and non-genetic factors, it affects the academic and social performance of these teenagers; Therefore, timely diagnosis and intervention can increase the social, emotional and academic performance of these students.

تبلیغات