چکیده

مقدمه و هدف : واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به عنوان فناوری های هوشمند و دیجیتالی در نظر گرفته می شوند که تأثیر خود را در بسیاری از صنایع و محیط ها بر جای گذاشته اند. از سوی دیگر، همه گیری کووید 19 یک سری مسائل و چالش ها را برای آموزش گردشگری ایجاد می کند. آموزش از طریق واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اهمیت زیادی پیدا کرده است. صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را درمقایسه با سایرصنایع وخدمات در جهان تجربه می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش و استفاده از برنامه های کاربردی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش گردشگری در چارچوب همه گیری کووید-19 انجام گردید. روش شناسی پژوهش : روش تحقیق این مطالعه کمی و توع تحلیل داده ها استفاده از معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش هم خبرگان آموزش در حوزه واقعیت افزوده می باشند. ایده اولیه این پژوهش و ابعاد و گوی های آن از مدل تحقیق بارتا (2023) گرفته شده که تغیرات و نوآوری در مدل مذکور انجام شده است. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محقق ساخته با منابع معتبر است. مدل مفهومی نهایی طراحی شده، با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS برآورد شد. یافته ها :  بر اساس نتایج مدلسازی معادلات ساختاری، سودمندی، سهولت، انگیزه لذت، ارزش درک شده قیمت و کیفیت درک شده به ترتیب به مقدار 560/0، 485/0، 303/0، 677/0 و 444/0 بر نگرش استفاده از برنامه های کاربردی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش گردشگری تاثیرگذار هستند. بحث و نتیجه گیری:  بنابراین، ارزش درک شده قیمت نسبت به سایر عوامل شناسایی شده تاثیر بیش تری بر نگرش و پذیرش استفاده از برنامه های کاربردی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش گردشگری در دوران کووید-19 دارد.

Investigating factors affecting the acceptance and use of augmented reality applications in education in the context of the COVID-19 pandemic

Introduction: Augmented reality and virtual reality are considered smart and digital technologies that have left their impact in many industries and environments. On the other hand, the COVID-19 pandemic creates a series of issues and challenges for tourism education. Education through augmented reality and virtual reality has become very important. The tourism industry, as one of the most important service industries, experiences tight competition compared to other industries and services in the world. research methodology : The present study was conducted with the aim of investigating the factors affecting the acceptance and use of augmented reality and virtual reality applications in tourism education in the context of the COVID-19 pandemic. The research method of this study is quantitative, and data analysis is done using structural equations. The statistical population of the research also includes education experts in the field of augmented reality. The basic idea of this research and its dimensions and spheres are taken from Barta's research model (2023), and changes and innovations have been made to the said model. The research tool is a researcher-made questionnaire with reliable sources. The final designed conceptual model was estimated using structural equations and Smart PLS software. Findings: Based on the modeling results of structural equations, usefulness, ease, pleasure motivation, perceived value of price and perceived quality are effective on the attitude of using augmented reality and virtual reality applications in tourism education with values of 0.560, 0.485, 0.303, 0.677 and 0.444 respectively. Conclusion: Therefore, the perceived value of price has a greater impact on the attitude and acceptance of the use of augmented reality and virtual reality applications in tourism education in the era of COVID-19 than other identified factors.

تبلیغات