اثربخشی آموزش به روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان
آرشیو
چکیده
هدف : هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش به روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان دوره دوم دبستان شهر شیراز است روش شناسی پژوهش : روش پژوهش حاضر شبه تجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و گواه بود. در این پژوهش آزمودنی ها در دو گروه کنترل و آزمایش قرار می گیرند. جامعه ی آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم دبستان شهر شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 بود. محقق به صورت روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، چهار کلاس را به عنوان نمونه انتخاب کرد. بدین منظور به 80 نفر از دانش آموزان پرسشنامه ها داده شد و به طور تصادفی 40 نفر به عنوان گروه آزمایش و 40 نفر هم به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش از طریق آموزش به روش قصه گویی آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی نداشتند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه مهارت اجتماعی و پرسشنامه عملکرد تحصیلی جمع آوری شده است یافته ها : همانطور که نتایج نشان داد، قصه گویی بر عملکرد تحصیلی و مهارت های اجتماعی درس علوم تجربی دانش آموزان تاثیر معنادار دارد. قصه گویی بر ابعاد عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر معنادار دارد. قصه گویی بر ابعاد مهارت های اجتماعی دانش آموزان تاثیر معنادار دارد. بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان دوره دوم دبستان شهر شیراز تاثیر معنادار داردThe Effectiveness of Training by Storytelling Method on Social Skills and Academic Performance in "Experimental Science" Subject for Second Grade Students
Introduction: The aim of the current research is to investigate the effectiveness of training by storytelling method on social skills and academic performance in "experimental science" subject for second grade students of primary schools in Shiraz city.
Research methodology : The current research method was quasi-experimental with pre-test and post-test in two experimental and control groups. In this research, subjects were placed in two control and experimental groups. The statistical population in this research included all the students of the second grade of primary school in Shiraz city in the academic year 2022-2023. The researcher selected four classes as a sample using a staged cluster sampling method. For this purpose, questionnaires were given to 80 students and 40 students were randomly selected as the experimental group and 40 students as the control group. The experimental group was trained through storytelling and the control group did not receive any training. The data were collected using two social skills questionnaires and academic performance questionnaires. Descriptive statistics test (mean and standard deviation) and inferential statistics of covariance analysis were used for data analysis.
Findings: As the results indicated, storytelling has a significant effect on the academic performance and social skills of students in "experimental sciences." Storytelling has a significant effect on the dimensions of students' academic performance. Storytelling has a significant effect on the dimensions of students' social skills.
Conclusion: It seems that the storytelling method has a significant effect on the social skills and academic performance of the "experimental science" subject of the second grade primary school students in Shiraz city.