تحلیل رفتارهای جنسی محرم در رویکرد فقه امامیه با تمرکز بر نگاه، لمس، بوسیدن و ملاعبه
آرشیو
چکیده
یکی از اهداف مهم حج، تقویت اراده و رشد معنوی است. حرمت و ممنوعیت برخی از رفتارهای جنسی حلال و قراردادن مجازات کفاره برای مرتکبین چنین رفتارهایی در حال احرام را می توان از فلسفه ممنوعیت مسائل جنسی در حج به شمار آورد. تحت عنوان رفتارهای جنسی مُحرم، مواردی همچون نگاه، لمس، بوسیدن و ملاعبه قابل مطالعه است که حکم شرعی و تعلق کفاره و مقدار آن چالش هایی دارد. این نوشتار، با رویکرد تحلیل منابع فقهی، حکم فقهی و همچنین تعلق کفاره و میزان آن را نسبت به رفتارهای جنسی مُحرم که ممکن است در مواردی چون نظر، لمس، تقبیل و ملاعبه در حال احرام ظهور پیدا کند، بررسی نماید. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای انجام شده و به این نتیجه رسیده است که حکم حرمت بوسیدن و لمس کردن، مبتنی بر رابطه همسری بوده و چنین رفتارهایی بین مادر و فرزند بدون اشکال است. وجوب کفاره، مترتب بر مطلق بوسیدن است و مقید به شرط خارج شدن منی نبوده و بر اساس احتیاط، حکم به پرداخت کفاره می شود. حکم کفاره بوسیدن زوج مُحل و همسر مُحرم، وجوب پرداخت کفاره از روی احتیاط است. وجوب کفاره لمس یا در آغوش گرفتن همراه با شهوت، توسط زوج مُحرم مبتنی بر خروج منی نمی باشد. ملاعبه نیز از رفتارهایی استمتاعی است که اگر همراه با خروج منی باشد، کفاره واجب می گردد. موثّقه ابی بصیر، اساس حکم نگاه مُحرم به زن غریبه را تنها دائر مدار نگاه می داند.Analyzing the Rules of Sexual Behaviors of Muhrim from the Perspective of Imamiyyah Jurisprudence (A Survey around Sexual Looking, Touching, Kissing, and Caressing)
One of the important purposes of Hajj is the improvement in of the Muslims' will and spiritual growth. The avoidance and prohibition of some permitted sexual behaviors and appointing expiation for such manners in Hajj could be considered as a part of the philosophy of prohibiting sexual matters in Hajj. According to the title of sexual behavior avoidance for Muhrim, the acts like sexual looking, touching, kissing, and caressing, have been studied (the matters which have been challenged in their juridical verdicts, expiations, and the level of expiations). This paper, by analyzing jurisprudential sources, tries to analyze the jurisprudential rules and juridical expiations for Muhrim's sexual manners, which may appear in cases such as looking, touching, kissing, and caressing. This library research was carried out in a descriptive-analytical method and it has been concluded that the juridical prohibition of kissing and touching is limited to marital relations not like the relation between mother and child. The determination of expiation for kissing is absolute, without any dependence on ejaculation, and its obligated payment is based on the jurisprudential caution. The verdict of obligatory expiation for kissing, which occurs between Muhil husband and Muhrim wife, comes from juridical caution. The obligated expiation of sexual touching or hugging, by married couple, is not conditional on ejaculation. Caressing is one of the sexual behaviors that, if it ends up with ejaculation, expiation becomes obligatory. The hadith of Abi Basir (Muwaththaqah) believes that forbidden looking at a strange woman originated from the looking conditions.