طراحی مدل رفتار خرید گردشگران و نقش قومیت در آن با استفاده از روش آمیخته (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف : توسعه گردشگری خرید در گیلان، مستلزم شناسایی خواسته ها و درک جامع تر رفتار خرید گردشگران با قومیت های مختلف است. هدف این پژوهش، طراحی مدلی به منظور تبیین رفتار خرید گردشگران اصفهانی است. مواد و روش ها : در این مقاله از روش آمیخته استفاده شده است. علاوه بر این، برای حصول اطمینان از جامعیت اطلاعات جمع آوری شده، چند مصاحبه با گردشگران اصفهانی نیز انجام شد. در مرحله کمی بر مبنای مؤلفه های استخراج شده پرسش نامه تنظیم شد و در اختیار270 نفر از گردشگران اصفهانی قرار گرفت. ملاحظات اخلاقی : در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است. یافته ها : تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 59 مفهوم، 16 مقوله فرعی و در نهایت 8 مقوله اصلی از طبقه بندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل، رفتار خرید به عنوان مقوله محوری؛ ارزش منفعت جویانه خرید و آمیخته محصول/ بازار به عنوان شرایط علی؛ عوامل فروش به عنوان شرایط زمینه ای؛ ویژگی های فردی و عوامل اقتصادی به عنوان شرایط مداخله گر؛ جذاب سازی خرید به عنوان راهبرد؛ و سرانجام توانمندی اقتصاد محلی به عنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شده اند. نتیجه گیری : داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی.آل.اس آزمون و روابط موجود میان متغیرهای مدل بار دیگر تأیید شد.Designing a tourist shopping behavior model and the role of ethnicity in it Using a mixed method
Background and Aim : The development of shopping tourism in Gilan requires the identification of the demands and a more comprehensive understanding of the shopping behavior of tourists with different ethnicities. The purpose of this research is to design a model to explain the buying behavior of Isfahan tourists. Materials and Methods : In this article, a mixed method is used. In addition, to ensure the comprehensiveness of the collected information, several interviews were also conducted with Isfahani tourists. In the quantitative stage, based on the extracted components, a questionnaire was prepared and given to 270 tourists from Isfahan. Ethical Considerations : In this article, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are respected. Findings : Data analysis in three stages of open, central and selective coding resulted in the extraction of 59 concepts, 16 sub-categories and finally 8 main categories from the classification of concepts. Based on the model, shopping behavior as a central category; utilitarian value of purchase and product/market mix as causal conditions; sales factors as background conditions. Conclusion : The data was confirmed using structural equation modeling and SmartPLS software, and the existing relationships between the variables of the model were confirmed once again.