چکیده

هدف از این پژوهش تحلیل مدیریت برند و مسئولیت پذیری اجتماعی از منظر کارکنان فروشگاه های برند پوشاک خارجی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان فروشگاه های برند پوشاک خارجی بود که تعداد آنها 200 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان بر همین مبنا حجم نمونه تعداد 125 نفر برآورد گردید و از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده گردید. شایان ذکر است که این پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات همبستگی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مدیریت برند کلمن و همکاران (2011) و مسئولیت پذیری اجتماعی کارول (1999) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها به تایید10 نفر از صاحب نظران مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزشی رسید. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت برند 85/0 و برای پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی 91/0 گزارش شد. لازم به ذکر است در این پژوهش کلیه تحلیل های آماری در سطح خطای 05/0 و با کمک نرم افزارهای SPSS نسخه25 و Smart PLS نسخه3.2.6 انجام گردید. نتایج نشان داد که بین مدیریت برند و خرده مقیاس های آن (ارتباطات پایدار، ابتکارات منابع انسانی، تمرکزی کارکنان به مشتری، هویت بصری برند و شخصیت برند) با مسئولیت پذیری اجتماعی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج شاخص های برازش مدل اندازه گیری نشان داد که اثر مدیریت برند بر مسئولیت پذیری اجتماعی از شرایط مطلوبی برخوردار می باشد. با توجه به این یافته ها به مدیران فروشگاه های برند پوشاک خارجی پیشنهاد می شود جنبه های اجتماعی برندها را بیشتر تقویت کرده و برای آن استراتژی های بازاریابی در نظر بگیرند و تلاش شود این استراتژی ها مغایر با اهداف فروشگاه های برند پوشاک خارجی نباشد.

The analysis of brand management and social responsibility in terms of staff, foreign clothing brand stores

The purpose of this research is to analyze brand management and social responsibility from the perspective of employees of foreign clothing brand stores. The statistical population of the research was all employees of foreign clothing brand stores, which number 200people. To determine the sample size from the Morgan table on the same basis, the sample size was estimated to be 125,and stratified sampling was used. It is worth noting that this research is descriptive and is a type of correlation study. For collecting data, the standard management model of Kelman et al.(2011)and Carroll Social Responsibility(1999)was used. Validity of the questionnaire was approved by10sports management and sports marketing experts. The reliability of the questionnaires was 0.85for Cronbach's Alpha coefficient for the brand manager questionnaire and 0.91for the social responsibility questionnaire. It should be noted that in this research all statistical analyzes were performed at error level of 0.05with SPSS version25and Smart PLS version3.2.6.The results showed that there is a positive and significant relationship between brand management and its subscales(stable relationships, human resource initiatives, customer focus, brand identity, brand identity)with social responsibility. Also, the results of fitting indicators of the measured model showed that the effect of brand management on social responsibility is in desirable conditions. According to these findings, it is suggested to directors of foreign apparel brand stores to further enhance the social aspects of brands and consider marketing strategies for them, and try to avoid strategies that are in contradiction with the goals of foreign apparel branded stores.

تبلیغات